سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گسترش تظاهرات علیه نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان تنش‌ها را به روابط دوطرف کشانده و این کشور را به محلی نا‌امن برای نیروهای خارجی پس از بی‌حرمتی به قرآن کریم تبدیل کرده است.

افغانستان - سربازان آمریکا

روز گذشته وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در حالی از لغو شدن سفر یک هیأت عالی رتبه افغانستان به واشنگتن خبر داد که تحلیلگران روابط دوطرف را در بغرنج‌ترین وضعیت طی سال‌های گذشته توصیف کرده‌اند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، پنتاگون اعلام کرده است که سفر این هیأت که قرار بود با حضور وزیر دفاع و کشور افغانستان راهی واشنگتن شوند با ناآرامی‌های به‌وجود آمده لغو شده است. در حالی که نیروهای آمریکا و ناتو پیش از این با حملات شبه نظامیان طالبان در افغانستان دست و پنجه نرم می‌کردند اکنون مقام‌های واشنگتن خود را در مقابل افکار عمومی این کشور می‌بینند که به‌شدت از بی‌حرمتی نیروهای خارجی به قرآن کریم خشمگین هستند. وضعیت برای نیروهای خارجی در افغانستان به‌حدی دشوار شده است که آنها دیگر نمی‌توانند اطمینانی از هدف قرار نگرفتن از سوی نظامیان افغان که در پادگان‌های مشترک با آنها حضور دارند داشته باشند.

روز یکشنبه به‌دنبال احساس نا‌امنی نیروهای خارجی، دولت‌های فرانسه و آلمان هم اعلام کردند که با پیروی از آمریکا و انگلیس کارکنان خود را از مؤسسات دولتی افغانستان خارج می‌کنند. مقام‌های کابل اعلام کرده‌اند فردی که 2افسر ارشد آمریکایی ناتو را در وزارت کشور افغانستان به ضرب گلوله از پای در آورده از ماموران اطلاعاتی پلیس است و نیروهای امنیتی در تلاش برای بازداشت این فرد ۲۵ ساله به نام عبدالصبور هستند. روز گذشته هم، حداقل ۹نفر در اثر یک بمب‌گذاری انتحاری در فرودگاه جلال آباد در شرق افغانستان کشته و 10نفر دیگر زخمی شدند. شبه نظامیان طالبان مسئولیت بمب‌گذاری در این فرودگاه را که از آن برای پروازهای نظامی و غیرنظامی استفاده می‌شود برعهده گرفته و اعلام کردند که این حمله در واکنش به سوزاندن قرآن در پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام صورت گرفته است.

یکشنبه عصر هم معترضان خشمگین در ولایت کندوز در شمال افغانستان، با نارنجک به یک پایگاه ناتو حمله کردند که بر اثر آن حداقل ۷ نظامی آمریکا مجروح شدند. سی‌ان‌ان گزارش داده که این افراد از نیروهای ویژه آمریکا بوده‌اند. در جریان اعتراض مردم افغانستان به قرآن‌سوزی توسط نیروهای ناتو در پایگاه بگرام، حداقل ۳۰ نفر تاکنون کشته شده و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند. حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان در یک سخنرانی تلویزیونی با محکوم کردن اهانت به قرآن خواستار آرامش مردم این کشور شد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم با نگرانی از یک قیام عمومی علیه این کشور در افغانستان هفته گذشته تلاش کرد تا با عذرخواهی رسمی از گسترش اعتراض‌ها جلوگیری کند اما پس از گذشت نزدیک به یک هفته هنوز هم اعتراض‌ها در این کشور با به‌آتش‌کشیدن پرچم آمریکا و فریاد مرگ بر آمریکا ادامه دارد.

کد خبر 162000

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز