همشهری آنلاین: افغانستان که سال ها پیش، نیروی هوایی خود را از دست داده بود، اکنون تلاش می کند این نیرو را تا سال 2016 میلادی احیا کند.

افغانستان نیروی هوایی خود را احیا می کند

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه با اعلام این خبر نوشت: 20 سال پیش، سرگرد عبدالعزیز خلبان نیروی هوایی افغانستان، با جنگنده های روس بر فراز این کشور پرواز می کرد.

امروز که او 45 سال دارد، ماموریت تازه ای را برعهده گرفته است. در حال حاضر مسوولیت او اینست که نیروی هوایی مدرنی بسازد تا هنگام خروج نیروهای بیگانه از افغانستان، توانایی نگهداری هواپیماها و به پرواز در آوردن آنها را نیز داشته باشد.

قرار است تا سال 2016، نیروی هوایی افغانستان بتواند با به کار گیری 8000 نیرو و 145 پرنده به طور مستقل فعالیت خود را آغاز کند.

ژنرال ویلیام کالدول که سال گذشته، مسوولیت گروه آموزش نظامی ناتو در افغانستان را بر عهده داشت می گوید آموزش صحیح نیروهای افغان یک چالش بسیار بزرگ است.

اگر این آموزش به طور صحیح انجام نشود، تاریخ تکرار خواهد شد. در دهه 1990، نیروهای اتحاد شمال که با طالبان می جنگیدند، عمدتا از بالگردهای ساخت شوروی سابق که در منطقه به جا مانده بود استفاده می کردند.

ژنرال کالدول می گوید رییس ستاد ارتش شمال به من گفت در ابتدای کار، ما 70 بالگرد روس از نوع MI-17 داشتیم، اما تنها در عرض یک سال همه آنها از کار افتادند و ما دیگر قادر به استفاده از آنها نبودیم.

نیروهای ناتو در افغانستان هم اکنون بالگردهای ترابری C-27 A و MI-17، بالگردهای مسلح M-35 و بالگردهای پشتیبانی A-29 را تجهیز و آماده پرواز کرده اند.

نیروی هوایی این کشور در دهه 1920 میلادی تاسیس شد و در دهه 80 که در اشغال اتحاد جماهیر شوروی بود، با 500 جنگنده، بمب افکن و بالگرد به اوج گستردگی خود دست یافت. سپس در دوران طالبان، نیروی هوایی نابود شد و در سال 2001 بخش های قابل ملاحظه ای از بالگردها و جنگنده های آن بدون آنکه حتی قادر به پرواز باشند، هنگامی که بر روی زمین بودند بر اثر بمباران هوایی آمریکا نابود شد.

بدین ترتیب، افغانستان کار تاسیس نیروی هوایی خود را از سال 2005 و تقریبا از صفر آغاز کرد. امروز، این نیرو 5000 عضو و 86 فروند هواپیما در اختیار دارد.

جذب نیروهای کارآمد، یکی از چالش های افغانستان برای تاسیس نیروی هوایی است. سرهنگ مایکل نیدهام، فرمانده گروه مشاوران پروازی می گوید '85 درصد از نیروی های در اختیار ما بی سواد هستند.

مدرسان آمریکایی، کانادایی، اردنی و پرتغالی که زیر نظر وی کار می کنند، هم اکنون آموزش 230 دانشجو را در دانشکده پرواز کابل بر عهده دارند.

در حال حاضر، خلبانان نیروی هوایی در شین دند (استان هرات) آموزش می بینند و مدرسه کابل، مسوول آموزش مهارت های نگهداری است.

در رویدادی که نمادی از مشکل افغانستان در جذب نیروهای مسلح قابل اعتماد به شمار می رود، آوریل گذشته، یک خلبان افغان به روی اطرافیان خود آتش گشود و موجب کشته شدن 8 نظامی و یک غیرنظامی آمریکایی شد.

کد خبر 157681
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز