همشهری آنلاین: حضور نظامی‌های فرامنطقه‌یی طی 10سال اخیر در افغانستان نه تنها موجب ریشه کن شدن تروریسم نشده بلکه موجب نهادینه شدن این پدیده،‌ افزایش ناامنی، کشتار انسان‌های غیر نظامی، تخریب اماکن عمومی، رشد کشت و قاچاق مواد مخدر، افزایش آمار پناهندگان و نقض آشکار حقوق بشر از سوی نیروهای خارجی شده است.

علی اکبر صالحی در اولین جلسه کاری کنفرانس بین المللی بن دو که به بررسی مسائل افغانستان می پردازد سخنرانی کرد.

متن این سخنان که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه منتشر شده بدین شرح است:

" نخست لازم می‌دانم از دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس از جمله دولت فدرال آلمان به عنوان میزبان و جمهوری اسلامی افغانستان به عنوان مدیر جلسه سپاسگزاری کنم.

افغانستان کشور برادر، ‌دوست و همسایه ایران است و ثبات و امنیت این کشور برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت فراوانی است. بر همین اساس ایران از برگزاری نشست‌های بین المللی در جهت تقویت ثبات وتوسعه در افغانستان حمایت کرده و خود نیز بارها مبتکر اجلاس‌های منطقه‌ای نظیر اجلاس همسایگان و نشست‌های چند جانبه بوده است.

همان گونه که در نشست استانبول اعلام کردیم استقرار امنیت و آرامش در افغانستان مبتنی بر ضرورت تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به خصوص با محوریت همسایگان افغانستان ممکن خواهد بود.

قویا اعتقاد داریم حضور نظامی‌های فرامنطقه‌یی طی 10سال اخیر در افغانستان نه تنها موجب ریشه کن تروریسم نشده است بلکه موجب نهادینه شدن این پدیده،‌ افزایش ناامنی، کشتار انسان‌های غیر نظامی، تخریب اماکن عمومی، رشد کشت و قاچاق مواد مخدر، افزایش آمار پناهندگان و نقض آشکار حقوق بشر از سوی نیروهای خارجی گردیده است.

بر این اساس جمهوری اسلامی ایران از سپردن امور امنیتی به نیروهای بومی و خروج نیروهای خارجی حمایت می‌کند. متاسفانه شواهد نشان می‌دهد که برخی از کشورهای غربی به دنبال طولانی کردن حضور خود در افغانستان و حفظ پایگاه‌های نظامی خود در این کشور بعد از سال 2014 میلادی هستند. ما این روند را مغایر با روند استقرار ثبات و امنیت در افغانستان دانسته و معتقدیم هر تلاش بین‌المللی و منطقه‌یی در صورتی می‌تواند موفق باشد که تکلیف حضور نیروهای خارجی به خصوص پایگاه‌های نظامی در افغانستان را مشخص سازد.

لازم می‌دانم در این جا مجددا مخالفت جمهوری اسلامی ایران را با امضای پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان که منجر افزایش نظامی‌گری و حفظ پایگاه‌های نظامی در افغانستان شده و یک تهدید جدی منطقه‌یی به شمار می‌آید را اعلام کنم.

به اعتقاد ما حل مشکل امنیتی افغانستان راه حل نظامی ندارد و تقویت گفت‌وگوهای بین الافغانی با مساعدت و همراهی کشورهای همسایه امکان‌پذیر خواهد بود. ما ضمن محکوم کردن ترور استاد شهید برهان الدین ربانی و دیگر شخصیت‌های برجسته افغانستان تاکید می‌کنیم که علیرغم فقدان استاد ربانی شورای عالی صلح افغانستان یک روش مناسب برای تقویت گفت‌وگوهای بین الافغانی بوده و باید مورد حمایت قرار گیرد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از مشارکت جامعه مدنی افغانستان در سرنوشت این کشور یادآوری می‌کند که جمهوری اسلامی افغانستان یک کشور اسلامی با فرهنگ، ‌هویت مستقل و مردمی مسلمان است و درحوزه‌های سیاسی، فرهنگی و آموزشی می‌تواند ابتکاراتی موفق داشته باشد که مبتنی بر خصوصیات و مشخصات فرهنگی مردم افغانستان باشد.

جمهوری اسلامی ایران نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان توسط سربازان خارجی از جمله حمله به غیر نظامیان و اماکن مسکونی را محکوم کرده و از جامعه بین‌الملل به خصوص کنفرانس بین‌المللی بن دو می‌خواهد نسبت به این موارد حساس بوده و با تدابیر لازم از نقض حقوق انسان‌ها در افغانستان جلوگیری کنند.

در پایان با تاکید بر توسعه مناسبات همه جانبه با دولت افغانستان و آمادگی برای مشارکت در بازسازی این کشور ثبات، امنیت و آرامش برای این کشور دوست و برادر از خداوند بزرگ مسئلت می‌کنم.

 

کد خبر 153159
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز