همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری افغانستان در مصاحبه‌ای، پاکستان را که پیشتر اقدام به تحریم کنفرانس بین‌المللی آینده افغانستان در شهر بن آلمان کرده بود، متهم به بی اثر کردن مذاکرات صلح با طالبان کرد.

حامد کرزای

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، اظهار کرد: با کمال تاسف آنها تاکنون از پشتیبانی از تلاش‌ها برای مذاکرات با طالبان سر باز زده‌اند.

 رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین خواهان تداوم کمک‌های جامعه بین‌الملل از این کشور پس از خروج نیروهای خارجی در سال 2014 شد.

 حامد کرزای عنوان کرد: افغانستان بیش از هر زمان دیگری در خط مقدم جنگ قرار خواهد داشت. اگر ما در این جنگ که همه ما از تهدید آن مصون نیستیم، شکست بخوریم، اوضاع کشور به دوره پیش از 11 سپتامبر 2001 برمی‌گردد.

 وی تاکید کرد: متاسفانه ما نتوانسته‌ایم ثبات و امنیت را برای همه افغان‌ها فراهم کنیم و این بزرگ‌ترین شکست ما است.

 با وجود آنکه کنفرانس "بن 2" در آلمان به منظور بررسی مسیر پیش‌روی افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور برگزار می‌شود، اما تحریم این کنفرانس از سوی پاکستان ضربه بزرگی به این تلاش‌ها به شمار می‌آید.

 پاکستان پس از آنکه حملات نیروی هوایی ناتو به کشته شدن 28 سرباز ارتش این کشور در مرز با افغانستان انجامید، اقدام به تحریم کنفرانس "بن 2" کرد، اما منابع خبری نزدیک به وزارت امور خارجه آلمان می‌گویند که مقامات پاکستانی از روند پیشرفت این کنفرانس مطلع می‌شوند.

 این در حالی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز یکشنبه با آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان تماس گرفت تا به خاطر این حادثه که آن را یک "ضایعه غم‌انگیز" خواند، اظهار تاسف کند. باراک اوباما تاکید داشته که حملات هوایی ناتو عمدی نبوده است.

پیش‌تر وزیر امور خارجه آمریکا نیز با یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان تماس گرفته بود تا تسلیت خود را بابت کشته شدن سربازان پاکستانی اعلام کند.

 به گفته وزرات امور خارجه آمریکا، کلینتون در این تماس تلفنی بر احترام آمریکا به حاکمیت پاکستان و تعهد به همکاری با این کشور برای پیگیری اهداف مشترک براساس احترام و منفعت دوجانبه تاکید کرده بود.

 دفتر نخست‌وزیر پاکستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، یوسف رضا گیلانی تصریح کرده که تحریم کنفرانس "بن 2" از سوی اسلام‌آباد مورد بازبینی قرار نخواهد گرفت، زیرا این مساله توسط کمیته امنیت ملی پارلمان پاکستان پشتیبانی شده است.

 این در حالی است که جان مک کین، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و رقیب اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2008 این کشور، در اظهاراتی گفته بود که آمریکا می‌بایست کمک‌های نظامی خود به پاکستان را مشروط به همکاری این کشور در زمینه مسائل امنیتی سازد.

 وی تاکید کرده بود که سرویس اطلاعاتی پاکستان همچنان به پشتیبانی از گروه‌های شبه‌نظامی مخالف آمریکا ادامه می‌دهد.

 دبیرکل سازمان ملل نیز روز یکشنبه نسبت به تحریم کنفرانس "بن 2" از سوی اسلام‌آباد اظهار تاسف کرد و حمایت بلندمدت جامعه بین‌الملل از افغانستان را متعهد شد.

 دبیرکل سازمان ملل گفت: بهتر این بود که پاکستان در این کنفرانس حضور پیدا می‌کرد.

کد خبر 153072
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز