همشهری آنلاین: بانک جهانی اعلام کرد افغانستان در دهه آتی به کمک مالی حدود 7 میلیارد دلار در سال نیاز خواهد داشت.

afghanistan-transition

بنا به گزارش رویترز ، بانک جهانی گفته است افغانستان برای پوشش هزینه‌های تامین امنیت و دیگر موارد تا مدت‌ها پس از رفتن نیروهای خارجی حتی اگر دو معدن بزرگ آن طبق برنامه شروع به‌کار کنند، نیز به چنین بودجه‌ای نیاز دارد.

این مبلغ سالانه، که تا سال 2012 درنظر گرفته تخمین زده شده، هزینه هزاران نیروی خارجی را که احتمالا قرار است برای پشتیبانی و آموزش نیروهای افغان بعد از سال 2014  در این کشور بمانند را شمال نمی‌شود.2014 زمان خروج نیروهای تحت رهبری ناتو از افغانستان است.

شکاف بین این‌که دولت افغانستان می‌تواند چه‌قدر پول به دست بیاورد و چه‌مقدار پول برای جنگ با شورشیان قدرتمند نیاز دارد در عین حال که بایستی یکی از فقیرترین کشورهای دنیا را به سمت توسعه پیش ببرد ، تا سال 2021 برابر با یک چهارم درامد ملی آن خواهد بود.

آنها افزوده‌اند این میزان، سناریویی است با نهایت خوشبینی و در صورتی چنین خواهد بود و فقط به همین مبلغ نیاز خواهد بود که کشاورزی شکوفا شود، یک معدن بزرگ مس و یک معدن بزرگ آهن طبق برنامه آغاز به کار کنند، مالیات افزایش پیدا کند و امنیت افغانستان بدتر از این نشود.

بانک‌جهانی در گزارش" گذار در افغانستان: نگاهی به بعد از 2014" هشدار داده است هیچ‌کدام از این‌ها ضمانت اجرایی ندارد و بدون آنها رشد این کشور کندتر و شکاف بودجه موردنظر بیشتر‌تر خواهد شد.

 

کد خبر 151972
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز