گروه بین‌الملل - محمد کرباسی: طالبان در یک حمله گسترده دیگر، از ظهر سه‌شنبه تا صبح چهارشنبه به‌مدت 20 ساعت در قلب کابل نیروهای امنیتی افغان و نظامیان خارجی را به‌خود مشغول کرده بود.

پیرمحمد ملازهی

این چندمین حمله بزرگ طالبان در ماه‌های اخیر است. همزمان قطر از تاسیس دفتر سیاسی طالبان در این کشور خبر داده و حامد کرزی تنها راه مقابله با طالبان را گفت‌وگو با آنها دانسته‌است. درباره این موضوع با پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • گفته می‌شود آمریکایی‌ها در مذاکرات صلح با طالبان قصد دارند اداره جنوب افغانستان را که پایگاه سنتی پشتون‌ها به حساب می‌آید به شبه نظامیان واگذار کنند. این مسئله تا چه حد واقعیت دارد؟

آمریکایی‌ها برای توافق با طالبان از راه مذاکره تاکنون 2 طرح اعلام کرده‌اند. یکی طرحی بود که ژنرال پترائوس فرمانده نظامی آمریکا اعلام کرد که خط مرزی دیوراند بین افغانستان و پاکستان برای قوم پشتون برداشته شود و آنها بدون حساب و کتاب بتوانند رفت‌وآمد کنند و این مرز برای دولت‌های مرکزی افغانستان و پاکستان باقی بماند. این طرح بسیار پیچیده بود، هیچ‌کس توضیحی در این رابطه نداشت و خود پترائوس هم خیلی گنگ در این رابطه توضیح داد.

طرح دیگر که اکنون مطرح شده این است که در ازای بر زمین گذاشتن سلاح از سوی طالبان و تبدیل شدن آنها به یک حزب سیاسی، مناطق پشتون‌نشین در اختیارشان قرار بگیرد و تعدادی از وزارتخانه‌ها هم به آنها داده شود. این طرح هم که 2 جنبه دارد روشن نیست و مخالفان جدی دارد. برای چنین وضعیتی باید ابتدا قانون اساسی افغانستان تغییر کند و یک نوع نظام فدرال جایگزین نظام فعلی که ریاستی است، شود. واقعیت این است که آیند ه افغانستان به صلح با طالبان و تغییر شرایط در پاکستان بستگی دارد.

  • نظر طالبان درباره پیمان استراتژیک آمریکا و افغانستان چیست؟

طالبان تاکنون با چنین مسئله‌ای مخالفت و صلح را مشروط به خروج نظامیان خارجی کرده‌اند. این پیمان می‌تواند مانعی بر سر روند صلح با طالبان باشد اما به‌نظر می‌رسد که شبه نظامیان طالبان هم درصورت شرکت در روند مذاکرات صلح تحت شرایطی این پیمان را خواهند پذیرفت.

کد خبر 145640
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز