سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: برهان‌الدین ربانی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان و رئیس شورای‌عالی صلح این کشور، ترور شد.

ربانی

2 منبع دولت افغانستان در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس کشته شدن ربانی را بر اثر انفجاری شدید در خانه خود در منطقه وزیر اکبر خان تائید کرده‌اند.

شدت این انفجار به حدی بود که آژیر سفارت آمریکا که در نزدیکی محل حادثه واقع شده است را هم به صدا درآورد. گزارش‌های تائید نشده از انتحاری بودن این حمله خبر می‌دهد. بی‌بی‌سی گزارش داده است که در زمان این انفجار برهان الدین ربانی در حال مذاکره با 2 نفر از شبه نظامیان طالبان بوده است.

این احتمال وجود دارد که همین افراد عامل این حمله انتحاری باشند. شبکه تلویزیونی الجزیره هم گزارش داده است که در این حمله انتحاری علاوه بر ربانی ۴‌نفر دیگر از جمله یکی از مقام‌های ارشد شورای صلح افغانستان کشته شده‌اند. وی که نماینده مجلس افغانستان از ولایت بدخشان بود با تشکیل شورای‌عالی صلح افغانستان برای مذاکره با طالبان از سوی حامد کرزی به‌عنوان رئیس این شورا تعیین شده‌بود. او از مخالفان طالبان به حساب می‌آمد و پیش از این بارها از این گروه به‌ویژه درباره استفاده از کودکان در درگیری‌ها به‌شدت انتقاد کرده بود. برهان‌الدین ربانی، ۷۱ ساله در ۳۰‌دسامبر سال ۱۹۹۲ پس از پیروزی مجاهدین و شکست دولت نجیب‌الله احمد زی، رئیس‌جمهور افغانستان شد. در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ حکومت مجاهدین کابل را در حالی که این شهر زیر حملات شدید قرار داشت به طالبان واگذار کرد. وی اوایل هفته جاری جهت شرکت در اجلاس بیداری اسلامی به تهران سفر کرده بود.

کد خبر 146218
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز