چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: هزاران نفر از مردم افغانستان علاوه بر شرکت در مراسم سوگواری برهان‌الدین ربانی، رئیس شورای‌عالی صلح این کشور با برگزاری تظاهرات، اعتراض خود را به ترور ربانی توسط طالبان اعلام کردند.

ربانی

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در کابل مردم با شعارهای ضد‌طالبان در خیابان‌های این شهر اقدام به برگزاری تظاهرات کردند. گروه زیادی از مردم هم روز گذشته در اطراف خانه ربانی جمع شده و قرآن قرائت می‌کردند. این معترضان خشمگین به‌دنبال کشته‌شدن رئیس‌جمهور پیشین افغانستان به دست شبه‌نظامیان طالبان، خواستار اقدامات جدی دولت افغانستان برای شناسایی و مجازات عاملان قتل برهان‌الدین ربانی شدند.

خبرگزاری‌ها تظاهرات مشابه مردمی را در دیگر شهرهای افغانستان از جمله هرات گزارش کرده‌اند. برهان‌الدین ربانی، رئیس شورای‌عالی صلح افغانستان و رئیس‌جمهور افغانستان در دهه ۱۹۹۰ عصر سه‌شنبه به وسیله 2 عامل انتحاری طالبان که برای مذاکره به خانه وی در محله وزیراکبرخان رفته بودند، ترور شد. شبه‌نظامیان طالبان روز گذشته با قبول مسئولیت این حمله انتحاری اعلام کردند که با به‌دست‌آوردن اعتماد ربانی موفق به کشتن او شده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز، با اعلام اینکه عامل انتحاری این حمله برای مذاکره درباره صلح به ملاقات ربانی رفته بود، گفت: زمانی که ربانی 3 قدم برای استقبال و روبوسی با محمد معصوم پیش گذاشت وی کمربند انفجاری خود را منفجر کرد که باعث کشته‌شدن وحید یار، یکی دیگر از اعضای طالبان و 4نفرحاضر در خانه ربانی شد.

رئیس‌پلیس کابل اعلام کرده است که عامل انتحاری این حمله بمب را در دستار خود پنهان کرده‌بوده است. حامد کرزی که بعد از ترور ربانی سفرش را به آمریکا کوتاه کرد و به کابل بازگشت، روز گذشته اعلام کرد که دشمنان افغانستان می‌خواهند با ترور ربانی کوشش‌های ملی برای تامین صلح را ناکام سازند. وی از مردم افغانستان خواست که با وجود شهادت ربانی اتحاد خود را حفظ کنند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هم با محکوم‌کردن این ترور آن را یک فقدان غم‌انگیز خواند. بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد هم با محکوم‌کردن این ترور بر تعهد این سازمان برای حمایت از مردم افغانستان در راستای رسیدن به صلح و ثبات تأکید کرد.

 آصف‌علی زرداری و یوسف‌رضا گیلانی، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان هم این ترور را محکوم کردند. روز گذشته کابینه افغانستان هم به‌منظور بررسی ترور ربانی و مسائل امنیتی مرتبط با آن، نشست اضطراری برگزار کرد. نمایندگان مجلس افغانستان هم قرار است نشست ویژه‌ای را در این رابطه تشکیل دهند. کشته‌شدن ربانی به عقیده بسیاری ضربه‌ای سخت بر روند مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان به حساب می‌آید.

کد خبر 146316
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز