پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: طالبان افغانستان اعلام کرده‌ است مسئولیت ترور برهان الدین ربانی، رئیس شورا صلح این کشور را بر عهده نمی‌گیرد.

برهان الدین ربانی

به گزارش پرس تی‌وی، این در حالی است که پیشتر گزارش‌ها حاکی از آن بود که شبه‌نظامیان طالبان مسئولیت ترور ربانی را پذیرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، روز چهارشنبه (30 شهریور، 21 سپتامبر) گفت که این گروه تحقیقات خود را درباره ترور ربانی آغاز کرده است اما حاضر به پذیرش مسئولیت این حمله نیست.

برهان الدین ربانی که بین سال‌های 1992 تا 1996 رئیس جمهوری افغانستان بود، روز سه‌شنبه (29 شهریور، 20 سپتامبر) به هنگام مذاکره با نمایندگان شبه‌نظامیان طالبان هدف حمله انتحاری قرار گرفت و کشته شد.

گفته می‌شود فردی شبه‌نظامی با کارگذاشتن بمبی در عمامه خود در این نشست حضور یافت و بمب را منفجر کرد.

افزون بر ربانی پنج تن دیگر که همگی از مقامات ارشد دولتی افغانستان بودند در این حادثه کشته شدند.

معصوم ستانیزی، رئیس دبیرخانه مشترک شورای عالی صلح افغانستان نیز در این حادثه مجروح شد.

در حالی اتهامات نخست به سوی طالبان نشانه رفت که حزب اسلامی افغانستان اظهار داشت، ترور برهان الدین ربانی، از سوی سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) طرح­ریزی شده بود.

هارون زرغون، سخنگوی حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار، روز چهارشنبه (30 شهریور، 21 سپتامبر) در گفت­وگو با رسانه‌­های این کشور گفت، حزب اسلامی قتل برهان الدین ربانی را محکوم می­کند و افزود: ربانی درباره مذاکره مستقیم با طالبان با امریکا اختلاف داشت.

برهان الدین ربانی به عنوان رئیس شورای عالی صلح افغانستان از سوی دولت این کشور مسئول مذاکره با آن دسته از سران شبه نظامیان طالبان بود که حاضر به صلح و ترک جنگ بودند.

مقامات افغان در سال 2010 و در پی ناکامی نیروهای تحت امر آمریکا در برقراری صلح در افغانستان به اتفاق آرا، تشکیل شورای صلح را به تصویب رساندند.

کد خبر 146378
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز