همشهری آنلاین: رئیس جمهوری افغانستان تاکید کرد که آمریکایی‌ها با فساد و خونریزی تلاش‌های آزادیخواهانه را به انحراف کشاندند و موجب اشاعه قراردادهای مفسدانه اقتصادی در این کشور شدند.

به گزارش ایسنا، حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در مصاحبه با روزنامه ایندیپندنت اظهار کرد: ورود آمریکایی‌ها به افغانستان ابتدا در آن زمان همچون یک آزادسازی تلقی می‌شد. از آنها در روستاها استقبال می‌شد و مردم علیه طالبان قیام کردند اما اشتباهاتی که متعاقب این حمله رخ داد همه چیز را خراب کرد.

کرزای "ثروت" و "خون" را از جمله این اشتباهات می‌داند. منظور کرزای از "ثروت" فساد و از "خون" تلفات غیرنظامی است که در نتیجه سوءاستفاده از قدرت از سوی نیروهای غربی حادث شدند.

کرزای تاکید دارد که مکررا این مسائل را با قدرت‌های غربی مطرح کرده است و آنها در نهایت در حالی که بسیار دیر شده است، در مقابل سخنان وی تسلیم شده و آنها را پذیرفته‌اند.

کرزای با این که دولت وی در اشتباهات سهم داشته مخالفت نمی‌کند اما تاکید دارد که فساد بزرگ به قدرت‌های خارجی وابسته است.

رئیس جمهوری افغانستان اذعان می‌کند: این درست است که دولت افغانستان و حلقه‌های سیاسی ما دچار فساد هستند اما فساد کوچک درحد رشوه خواری یک مساله است و فساد در سطوح بالاتر و در سطح قراردادهای مفسدانه صدها میلیون دلاری مساله دیگری است.

کرزای که این مصاحبه را با خبرنگار ایندیپندنت در اقامتگاه بسیار محافظت شده خود در مرکز کابل انجام داد خاطر نشان کرد که سیاست مهم وی "خیمه بزرگ" است.

وی تاکید دارد که سیاست وی به این معنی است که می‌خواهد همه دسته‌ها و گروه‌های قومیتی در دولت وی شامل شوند.

با وجود این برخی اذعان ‌دارند که سیاست کرزای موجب قدرتمند شدن افراط گران حاکم سابق در افغانستان شده است.

کرزای با اشاره به ادعاها مبنی بر این که دولت وی به خاطر بی‌لیاقتی مقاماتش و انزوا با محدودیت روبروست تصریح می‌کند: برخی به این دولت، لقب دولت "شهردار کابل" را داده‌اند اما این انتقادات کاملا اشتباه است. افغانستان یک کشور بسیار متحد است و همه دسته‌های قومی و قبایل در آن متحد هستند.

کرزای اظهار داشت اگر قدرت‌های غربی حقیقتا خواهان صلح در افغانستان هستند، باید از مداخله در امور داخلی این کشور بپرهیزند.

رئیس جمهوری افغانستان رسوایی آندرو میشل، وزیر توسعه بین‌المللی دولت ائتلافی دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس را به یاد می‌آورد که در آن وی به طور تصادفی یک یادداشت محرمانه را به خبرنگاران نشان داد که در آن نوشته شده بود دولت انگلیس باید از پایان ریاست جمهوری کرزای استقبال کند.

کرزای این واقعه را نشانه‌ای از دخالت غربی‌ها در امور افغانستان عنوان و تصریح می‌کند: اگر آنها در افغانستان کسی را می‌خواهند که نمایانگر تمایلات آنها باشد خواسته آنها درست نیست. ما از غرب راضی هستیم و می‌خواهیم با آنها روابط بلند مدت داشته باشیم اما اعتقاد داریم که غرب باید به قانون اساسی افغانستان احترام بگذارد و در امور روزانه افغان‌ها دخالت نکند.

حامد کرزای غرب را مقصر گسترش شایعات مبنی بر دست داشتن احمد ولی کرزای، برادر مرحومش در تجارت هروئین می‌داند.

وی تاکید می‌کند: این شایعات به منظور تحت فشار قراردادن من ساخته شده‌اند.

کرزای گفت: برخی از غربی‌ها می‌خواستند به بهانه از بین بردن بوته‌های خشخاش زمین‌های کشاورزی افغان‌ها را سمپاشی کنند در حالی که این موضوع به حاصل‌خیزی زمین‌های کشاورزی آسیب وارد می‌کرد و ممکن بود سبب مسمومیت آب آشامیدنی شود.

وی افزود: من شدیدا با این موضوع مخالفت کردم و وقتی این کار را کردم داستان‌هایی درباره ارتباط برادرم با جنگ‌های مواد مخدر به وجود آمد. من با دیپلمات‌های آمریکایی و انگلیسی تماس گرفتم و از آنها پرسیدم آیا شواهدی برای این شایعات دارند و آنها همیشه پاسخ می‌دادند خیر.

کرزای درباره عکس العمل خود نسبت به ترور احمد ولی کرزای تصریح کرد: وقتی برادرم کشته شد همین‌جا در دفترم نشسته و در حال گفت‌وگو با یکی از مشاورانم بودم. خبرهای بد رسید اما من صندلی و میزم را ترک نکردم. آن روز قرار بود پذیرای نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه برای ضیافت ناهار باشم. من تاکید کردم که ملاقات سارکوزی نباید لغو شود و ما پس از ملاقات با او در مراسم تدفین برادرم حضور پیدا خواهیم کرد.

کرزای افزود: من این کار را انجام دادم چون تقریبا هر روز اخبار کشتار و قتل و یا بمب‌گذاری به من می‌رسد که در اثر آن‌ها مردم افغانستان برادران و اعضای خانواده خود را از دست می‌دهند. بنابراین آن روز برای من چیزی جز یک حادثه دیگری از این دست حوادث نبود.

کرزای اذعان می‌دارد:من مردی فعال و کاری هستم. من دوستدار زندگی ساده هستم و می‌خواهم ریاست جمهوری خودم را به اتمام برسانم و بعد از آن شهروندی عادی برای کشورم باشم. من خانه‌ای در شهر کابل دارم و می‌خواهم پسرم در افغانستان تحصیل کند.

رئیس جمهوری افغانستان عقیده دارد که افغانستان به دموکراسی صلح‌آمیزی که غربی‌ها به دنبال آن هستند تنها در شرایطی دست پیدا خواهد کرد که این کشورها به مذهب، سنت و شرایط جامعه افغانستان احترام بگذارند.

کرزای تاکید می‌کند: ما خواهان همکاری بیشتر در افغانستان هستیم. می‌خواهیم میان مردم افغانستان و نیروهای بین‌المللی شراکت وجود داشته باشد و هر کسی کار خود را انجام دهد. حضور آنها در افغانستان مهم نیست، بلکه ما خواهان تغییر رفتار نیروهای خارجی هستیم.

وی گفت:روابط حسنه با همسایگان افغانستان به ویژه پاکستان می‌تواند سهم بسزایی در ثبات افغانستان داشته باشد. آنها می‌توانند کارهای زیادی انجام دهند. هند و چین نیز همین طور.

کرزای خاطرنشان ساخت: مردم افغانستان حقیقتا به تعداد سربازان خارجی در کشورشان و حضور آنها اهمیتی نمی‌دهند. مردم تنها می‌خواهند رفتار نیروهای خارجی تغییر پیدا کند و آنها شبانه منازل آنها را مورد حمله قرار ندهند و آنها را به اسارت نگیرند.

کد خبر 145950
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز