دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تنها 2 روز پس از سرنگونی یک بالگرد نیروهای ناتو که کشته شدن ۳۰ نیروی ویژه آمریکا را به‌دنبال داشت، یک بالگرد دیگر نیروهای خارجی براثر حمله شبه‌نظامیان طالبان در ولایت پکتیا در شرق افغانستان مجبور به فرود اضطراری شد.

نظامیان

روز شنبه حمله شبه‌نظامیان طالبان به یک بالگرد ناتو از نوع شینوک مرگبارترین روز را برای نظامیان خارجی در ۱۰ سال حضور نظامی در افغانستان رقم زد. روز گذشته اما بار دیگر شبه‌نظامیان طالبان مسئولیت سقوط یک بالگرد شینوک ناتو را در شرق افغانستان بر عهده گرفت تا نگرانی نیروهای ائتلاف بیش از گذشته شود. نیروهای ناتو اما در مقابل با تأیید فرود اضطراری این بالگرد تنها اعلام کرده‌اند که درباره علت این حادثه تحقیق خواهند کرد. هرچند ناتو در بیانیه خود اعلام کرده است که حمله شبه‌نظامیان باعث این فرود اضطراری نشده اما گزارش‌ها نشان می‌دهد محل این حادثه روز گذشته به سرعت تحت محاصره در آمده است. از تلفات احتمالی این حادثه به همین خاطر خبری در دست نیست. شبه‌نظامیان طالبان به‌دنبال این حمله از دستیابی خود به یک سلاح جدید خبر دادند که به عقیده بسیاری می‌تواند معادله جنگ را در افغانستان تغییر دهد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرده است که شبه‌نظامیان به سلاحی شبیه آرپی‌جی دست پیدا کرده‌اند که به وسیله آن به راحتی می‌توانند بالگردهای آمریکایی را هدف قرار دهند. ذبیح‌الله مجاهد به جزئیات و نوع این سلاح اشاره نکرده است اما سقوط بالگردهای راهبردی شینوک که وظیفه انتقال نیرو و تدارکات را بر عهده دارند ضربه‌ای سخت برای نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا به حساب می‌آید. این بالگردها با وجود خصوصیات فوق‌العاده عملیاتی به گفته کارشناسان در هنگام بلند شدن از روی زمین یا فرود‌آمدن سرعت کمی دارند و همین مسئله آنها را به هدفی ساده برای شبه‌نظامیان تبدیل می‌کند. روز شنبه هم حمله طالبان به یکی از این بالگردها کشته شدن ۳۰ نفر از نیروهای ویژه آمریکا(Navy SEALs) و ۸ نظامی افغان را به‌دنبال داشت.

کارشناسان نظامی جزئیاتی از سلاح جدید طالبان در دست ندارند اما بسیاری به یاد دارند که در جریان اشغال افغانستان از سوی نیروهای شوروی سابق این موشک‌های زمین به هوای استینگر بود که در نهایت شکست ارتش سرخ را رقم زد. حتی اگر خبر دستیابی شبه‌نظامیان طالبان به سلاحی جدید صحت نداشته باشد، هدف قرارگرفتن بالگردهای پیشرفته آمریکا یک موفقیت بزرگ برای شبه‌نظامیان طالبان به حساب می‌آید که تضعیف شدید روحیه نیروهای خارجی را به‌دنبال خواهد داشت.

کد خبر 142581
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز