همشهری آنلاین: حامد کرزای رئیس‎جمهور افغانستان اعلام کرده است که واشنگتن به دنبال امضای پیمان امنیتی جدیدی با کابل است.

به گزارش پرس تی وی، به نقل از شبکه بی بی‎سی روز یکشنبه 27 اسفند به گفته کرزای گفت: «امریکایی‎های برای امضای (توافقنامه) امنیتی با کابل در سه ماه آتی سخت در تلاش هستند ولی ما برای این کار عجله‎ای نداریم و دقت می‎کنیم.»

پیمان امنیتی جدید به نیروهای خارجی در افغانستان مصونیت قضایی و یکسری امتیازات دیگر را اعطا می‎کند.

رئیس‎جمهور افغانستان اعلام کرد، او پیمان امنیتی جدید را پس از در نظر گرفتن مصالح کشورش با امریکایی‎ها امضا خواهد کرد.

امریکا و افغانستان همچنان در خصوص پیمان امنیتی بلند مدت با یک‎دیگر در حال مذاکره هستند.

به موجب این پیمان، نیروهای ویژه امریکایی مجاز خواهند بود که پس از سال ۲۰۱۴ که زمان تعیین شده برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام شده، همچنان در یکی از ولایت کلیدی در نزدیکی کابل پایتخت این کشور جنگ زده مستقر باشند.

حامد کرزای همچنین اعلام کرد که امریکایی‎ها هیچ قصدی برای خروج از افغانستان ندارند.

کرزی در طول هفته‎های اخیر اظهارات ضدامریکایی متعددی را مطرح کرده و واشنگتن را متهم کرده است که به منظور توجیه حضور نیروهایش در کشور جنگ زده افغانستان، مخفیانه با شبه‎نظامیان طالبان وارد هم‎کاری شده است.

رئیس‎جمهور افغانستان همچنین نیروهای تحت رهبری امریکا را از ورود به محوطه دانشگاه‎ها در این کشور جنگ زده منع کرده است.

کرزای در تاریخ دهم مارس اعلام کرد که « میان طالبان، امریکایی‎ها و برخی از کشورهای اروپایی، مذاکرات روزانه‎ای در کشورهای حاشیه خالیج فارس در جریان است.»

وی با اشاره به دو بمب‎گذاری اخیر طالبان در کابل و خوست در تاریخ نهم مارس، تصریح کرد: « این بمب‎ها نمایش قدرت و نشان دادن ضرب شصت به امریکایی‎ها نبوده بلکه در خدمت منافع آنان بوده است. این بمب‎گذاری‎ها در خدمت اهداف امریکایی‎ها برای حضور در افغانستان بوده و پیامی که در برداشته این بود که اگر امریکایی‎ها این‎جا حضور نداشته باشند، در این صورت طالبان خواهد آمد.»

از سوی دیگر انتشار بیانیه‎ای از سوی دفتر ریاست‎جمهوری افغانستان در روز پنجشنبه، امریکا را «یک دوست و شریک استراتژیک افغانستان» معرفی کرده و تصریح کرده است که اظهارات اخیر حامد کرزی بیشتر به منظور ترمیم روابط میان دو کشور مطرح شده و نه به منظور تخریب روابط میان واشنگتن و کابل.

امریکا و متحدان آن در سال ۲۰۰۱ میلادی به بهانه جنگ با تروریسم به افغانستان حمله کردند.

هرچند که جنگ امریکا و متحدانش در افغانستان منجر به برکناری طالبان از قدرت شد ولی بی‎ثباتی و ناامنی همچنان در این کشور جنگ‎زده رو به افزایش است.

کد خبر 205772
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز