همشهری آنلاین: رئیس جمهور افغانستان به خبرنگاران گفت هرگز از کلمه" تبانی" برای آمریکا و طالبان استفاده نکرده است.

hamed karzai

رئیس جمهور افغانستان این موضوع را در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امورخارجه آمریکا  در کابل اعلام کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حامد کرزای گفت: من هرگز نگفتم که طالبان و آمریکا با یکدیگر تبانی کرده‌اند. این سخنان را رسانه‌ها از خود ساخته‌اند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بخشی از این کنفرانس خبری مشترک گفت: مطمئنم که رئیس جمهور افغانستان قطعا بر این باور است که آمریکا هدفی جز به پای میز مذاکره کشاندن طالبان برای برقراری صلح نداشته و همواره همکاری خود را با دولت افغانستان بر مبنای احترام به منافع دولت و مردم افغانستان، ادامه خواهد داد. ما از این به بعد هیچ زندانی در افغانستان نداریم و از این به بعد این افغان‌ها هستند که کنترل این مراکز را بر عهده داشته و آمریکا به همکاری خود با دولت افغانستان ادامه خواهد داد.

شبکه رویترز در ادامه گزارش داد پس از هفته‌ها تنش میان کابل و واشنگتن، کری در سفری کوتاه و غیر منتظره در حالی از کابل دیدن کرد که در سخنانی بار دیگر اتحاد و همکاری کشورش با دولت و ملت افغانستان را تکرار کرد.

او در این سفر در خصوص اوضاع افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور در پایان سال 2014، انتخابات و نیز انتقال امنیت و کنترل کشور به نیروهای افغان با مسئولان این کشور رایزنی کرد.

با وجود ادعای مقام‌های آمریکایی، غلام فاروق فرمانده بازداشتگاه نظامی بگرام از در اختیار بودن تعداد محدودی از زندانیان در کنترل نیروهای آمریکایی خبر داد و افزود قرار است این افراد نیز تا پایان هفته آینده به افغان‌ها تحویل داده شوند.

رویترز تاکید کرد کرزای به زودی برای شرکت در مراسم افتتاح دفتر طالبان در قطر و ادامه روند مذاکرات صلح به این کشور سفر خواهد کرد. این در حالی است که سال‌هاست مذاکرات صلح میان طالبان، پاکستان و آمریکا بی نتیجه در جریان است.

کد خبر 206293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز