همشهری آنلاین: رسانه‌های افغانستان می‌گویند آمریکا برای ترغیب طالبان به نشستن پای میز مذاکره با دولت کابل با این گروه شبه‌نظامی در قطر در ارتباط است.

طالبان

به گزارش پرس تی وی، روزنامه «ویسا» به نقل از وحید مژده، تحلیل‌گر سیاسی نوشت که هدف از این مذاکرات واداشتن طالبان برای مذاکره با کابل است، این در حالی است که واشنگتن سعی می‌کند زمینه را برای عقب نشینی نیروهای خود از این کشور آماده کند.

مذاکرات امریکا-طالبان به طور رسمی در ژانویه سال ۲۰۱۲ آغاز شد اما شبه‌نظامیان در ماه مارس با اشاره به شکست واشنگتن در انجام شرایط لازم برای پیشروی گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز، این مذاکرات را ترک کردند.

حامد کرزی، رئیس‎جمهور افغانستان، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس و سیف‌علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان مذاکره سه‌جانبه خود در لندن را به پایان رساندند و برای برقراری صلح در شش ماه به یکدیگر قول همکاری دادند.

آنان همچنین طی بیانیه‌ای حمایت از افتتاح دفتری در دوحه، پایتخت قطر را برای برگزاری مذاکرات طالبان خواستار شدند. آنان همچنین از شبه نظامیان خواستند تا به روند مصالحه در افغانستان بپیوندند.

این در حالی است که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز چهارشنبه (۱۸ بهمن، ۶ فوریه) مذاکرات لندن را رد کرد و گفت که این نشست و دیگر «چانه‌زنی‌ها موانع حقیقی مذاکرات موثر بین طرفین وابسته بودند.»

طالبان بارها از مذاکره مستقیم با دولت تحت حمایت غرب ِ حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان سرباز زده و خواستار آن شده است که این مذاکرات بین شبه نظامیان و امریکا برگزار شود.

در این بین، کرزی و نخست‌وزیر نروژ توافقنامه‌ای را برای همکاری راهبری بین نروژ و افغانستان به امضا رسانده‌اند.

بر پایه این توافقنامه که روز سه‌شنبه به امضا رسید، نروژ به ارائه کمک‌های توسعه‌ای ادامه خواهد داد و مقامات افغان نیز در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان، بهبود دولت و مبارزه با فساد تلاش‌های خود را افزایش خواهند داد.

کد خبر 200567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز