گروه بین‌الملل: انفجار عامل انتحاری در برابر مقر ناتو و نزدیک سفارت آمریکا در کابل دست‌کم شش کشته بر جا گذاشت.

افغانستان

در این حمله که روز جمعه و احتمالا توسط یک کودک انجام شد، پنج نفر زخمی شدند. به گزارش الجزیره، طالبان با بر عهده گرفتن مسئولیت این انفجار گفتند عامل انفجار فردی 28ساله بوده است. این در حالی است که مقامات افغان گفتند عامل انفجار احتمالا پسری 10تا 12ساله بوده است. طالبان هدف حمله را دفتر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در کابل اعلام کرد. سخنگوی ناتو گفت عامل انفجار خود را در برابر اردوگاه اگرز منفجر کرد که حدود 2500نفر از مربیان ناتو در آن سکونت دارند. به گفته پلیس، عامل انفجار موتورسیکلتی حامل مواد منفجره را می‌راند.

سخنگوی پلیس افزود: کشته‌ و زخمی‌شدگان این انفجار همگی دست‌فروشانی بودند که 12تا 17سال سن داشتند. انفجار یک روز پس از آن صورت گرفت که آمریکا شبکه حقانی را سازمان تروریست خارجی معرفی کرد و آن را در فهرست سیاه قرار داد. شبکه حقانی همراه با شورای کویته و حزب اسلامی به رهبری حکمتیار، طالبان را تشکیل می‌دهند. صدیق صدیقی سخنگوی وزارت کشور افغانستان در اینترنت نوشت بعید نیست که این حمله اقدامی تلافی‌جویانه از سوی شبکه حقانی باشد.

هیلاری کلینتون که در سفر دوره‌ای به آسیا به‌سر می‌برد، گزارشی را به کنگره فرستاده که در آن تصریح شده شبکه حقانی واجد شرایط معرفی شدن به‌عنوان سازمان تروریستی است. این گروه در دوسوی مرز پاکستان و افغانستان فعالیت می‌کند و مقامات آمریکایی می‌گویند مقر آن در وزیرستان پاکستان است. در پی این تحول، شبکه حقانی اعلام کرد: آمریکا با این کار خود نشان داد به تلاش‌ها برای صلح در افغانستان علاقه ندارد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که حقانی‌ها از شبکه مالی پیچیده‌ای مانند گروه‌های مافیایی استفاده می‌کنند. مدت کوتاهی قبل از انفجار، سخنرانی مارشال محمد قاسم فهیم معاون رئیس‌جمهور افغانستان به مناسبت سالگرد کشته شدن احمدشاه‌مسعود در جمع افراد سرشناس پایان یافته بود. امروز سالگرد ترور احمدشاه مسعود از رهبران بزرگ ضدطالبان به‌دست نیروهای این گروه است. در روزهای اخیر، اعلام شد که شماری از نظامیان افغان به‌اتهام داشتن ارتباط با طالبان بازداشت یا اخراج شده‌‌اند.

بالا گرفتن دامنه حملات سربازان ارتش و پلیس افغانستان به نیروهای ناتو باعث نگرانی شدید محافل غربی شده است. از ابتدای سال‌جاری میلادی، 45نفر از سربازان ناتو به‌دست نیروهای امنیتی افغانستان کشته شده‌اند. وزارت دفاع افغانستان اخیرا کتابچه‌ای را برای آشنایی نیروهای افغان با فرهنگ نیروهای ناتو و اخلاق آنان منتشر کرده است.

کد خبر 183933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز