گروه بین‌الملل: طالبان دیروز در دو عملیات گسترده در افغانستان و پاکستان نشان داد که بعد از 10 سال جنگ هنوز می‌تواند در مواقع لزوم حملات هماهنگ مشهور خود را انجام دهد و نیروهای ناتو در منطقه را به حیرت وادارد.

افغانستان

شبه نظامیان طالبان در حملاتی هماهنگ منطقه دیپلماتیک و ساختمان‌های دولتی در کابل را هدف قرار دادند. همچنین مناطق دیگری از افغانستان هم از جمله فرودگاه شهر جلال‌آباد هدف حمله قرار گرفت. در کابل سفارتخانه‌های آمریکا،روسیه،انگلیس و همچنین یک مقر ناتو و ساختمان پارلمان این کشور هدف حملات نیروهای مسلح طالبان قرار گرفت.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که با تلاش شبه نظامیان برای ورود به پارلمان گروهی از نمایندگان دست به اسلحه برده تا از ساختمان محافظت کنند. از‌ آمار تلفات گزارشی در دست نیست اما برخی نیروهای طالبان در این حملات کشته شدند. سخنگوی طالبان به خبرگزاری رویترز گفت : این حملات سرآغاز عملیات بهاره طالبان در افغانستان است و برای انجام آن از چند ماه پیش برنامه‌ریزی شده بود. این حملات از ظهر دیروز آغاز شد و تا شب ادامه یافت.

روز گذشته همچنین یک رشته انفجارهای هماهنگ پایتخت افغانستان و مرکز چند استان دیگر این کشور را به لرزه درآورد. سخنگوی طالبان در تماس با آسوشیتدپرس مسئولیت این حملات را برعهده گرفت. بیش از 10انفجار در 3محله از کابل رخ داد که محل استقرار ادارات دولتی، سفارتخانه‌ها و شماری از پایگاه‌های ناتو است. در شهر پل علم مرکز استان لوگر، گردیز مرکز استان پکتیا و جلال آباد مرکز استان ننگرهار نیز حملات مشابهی رخ داده است که از تلفات آن اطلاعی در دست نیست. حملات طالبان در افغانستان در ماه‌های اخیر شدت گرفته‌است. این در حالی است که گفته‌می‌شود رایزنی برای انجام گفت‌وگو میان طالبان و آمریکا در کشورهای قطر و ترکیه در جریان است.

فرار 400زندانی طالبان در پاکستان

در پی حمله شبه‌نظامیان وابسته به طالبان به بازداشتگاهی در پاکستان، نزدیک به ۴۰۰ زندانی موفق به فرار از آنجا شدند. به گزارش خبرگزاری رویترز، 100 شبه‌نظامی وابسته به طالبان سحرگاه دیروز با استفاده از سلاح‌های گرم به این زندان که در شمال غربی پاکستان قرار دارد، حمله کرده‌اند. ساعتی بعد طالبان مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت و هدف از آن را آزاد کردن زندانیان خود از این زندان عنوان کرد. در این عملیات نزدیک به 400 زندانی که از 20 نفرشان به‌عنوان افراد بسیار خطرناک وابسته به طالبان یادشده، فرار کردند.

یکی از فراری‌های خطرناک متهم به تلاش برای ترور پرویز مشرف رئیس‌جمهور پیشین پاکستان بوده‌است. این زندان در نزدیکی شهر بانو، در مرز پاکستان قرار دارد، ناحیه‌ای که به لحاظ امنیتی ناپایدار است.یک سخنگوی طالبان در این باره به خبرگزاری رویترز گفت: ما صدها نفر از یارانمان را در این حمله آزاد کرده‌ایم. تعدادی از این افراد به مقصدهای خود رسیده‌اند و تعدادی دیگر نیز در راه هستند.افتخارخان، یک مقام ارشد پلیس در بانو به خبرگزاری فرانسه گفت، 3نفر از نیروهای پلیس در این حمله زخمی شده‌اند.

مقام‌های پلیس در این منطقه می‌گویند افراد مسلح با ماشین وارد محوطه زندان شدند و دست به شلیک گلوله و پرتاب نارنجک زدند. در این زندان بیش از هزار زندانی نگهداری می‌شد.طالبان پیش از این هم موفق به فراری دادن بیش از 500 زندانی خود از زندانی در قندهار شده‌بود. در میان آنها 106 فرمانده این گروه هم حضور داشتند. در آن عملیات زندانیان با کمک عوامل خارجی که بعدها گفته‌شد ماموران زندان بوده‌اند، تونلی 360 متری حفر کردند و از زندان قندهار گریختند. پاکستان در ماه‌های اخیر با نبردی گسترده با شبه‌نظامیان طالبان روبه‌رو بوده‌است. فرار زندانیان جدیدترین بحرانی است که ارتش و نیروهای امنیتی پاکستان در زمینه فعالیت‌های طالبان با آن روبه‌رو شده‌اند.

کد خبر 166417
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز