گروه بین‌الملل: روز گذشته همزمان با صریح‌ترین انتقادات حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان از اسلام‌آباد، دولت این کشور سفر یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان به کابل را لغو کرد تا تنش‌ها میان 2 کشور به اوج برسد.

کرزی

درحالی‌که پاکستان اخیراً تحت فشار شدید و اتهامات مقام‌های آمریکا قرار داشته است، روز گذشته دولت افغانستان سفر یوسف رضا گیلانی به این کشور را لغو و فعالیت ستاد مشترک 2 کشور برای صلح را تعلیق کرد. پیش از این قرار بود دومین نشست این ستاد در ماه جاری در کابل برگزار شود و یوسف رضا گیلانی هم طی برنامه قبلی قصد سفر به کابل را داشت. پس از ترور برهان الدین ربانی، رئیس شورای‌عالی صلح افغانستان اختلاف‌ها میان 2 کشور به‌شدت افزایش یافته است. مقام‌های کابل همزمان با اتهام‌های واشنگتن علیه اسلام‌آباد اعلام کرده‌اند که برنامه‌ریزی برای ترور ربانی در پاکستان صورت گرفته است. رئیس‌جمهور افغانستان روز گذشته هم در یک اظهارنظر صریح اعلام کرد که تلاش‌ها برای انجام مذاکرات با طالبان را قطع می‌کند و به جای آن روی گفت‌وگو با پاکستان تمرکز خواهد کرد. رئیس‌جمهور افغانستان در سخنرانی خود در نشست رهبران مذهبی این کشور گفت: دیگر من جوابی ندارم مگر اینکه بگویم طرف مقابل ما در این مذاکره پاکستان است، چون ما ملا عمر را نمی‌توانیم پیدا کنیم؛ او کجاست؟ مقر شورای طالبان را نمی‌توانیم پیدا کنیم، کجاست؟ نماینده‌ای از سوی آنها می‌آید و ترور می‌کند.

با چه کسی باید صحبت کرد به غیراز پاکستان؟اشاره کرزی در این سخنرانی به ترور برهان الدین ربانی رهبر جمعیت اسلامی افغانستان بود که در یک حمله انتحاری کشته شد. بمبگذار انتحاری این حمله برای ملاقات با ربانی، خود را حامل پیام صلح یکی از اعضای شورای رهبری گروه طالبان موسوم به «شورای کویته» معرفی کرده بود.

حامد کرزی این بار به صریح‌ترین شکل ممکن در سخنرانی خود اعلام کرد که ریشه بی‌ثباتی در کشورش را در خاک پاکستان می‌بیند. وی به تازگی اعلام کرده بود که مدارک دست داشتن شبکه حقانی در ترور ربانی به «برادران» پاکستانی تحویل داده شده اما درصورت اقدام نکردن آنها در این رابطه دولت افغانستان به سازمان ملل مراجعه خواهد کرد.

سفر فرستاده ویژه آمریکا به پاکستان

همزمان با افزایش تنش‌ها، روز گذشته فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان راهی منطقه شد تا با مقام‌های اسلام‌آباد گفت‌وگو کند. به گزارش بلومبرگ، مارک گراسمن، در سفر منطقه‌ای خود علاوه بر پاکستان به چین و هند هم سفر خواهد کرد تا پس از آن برای شرکت در کنفرانس افغانستان راهی ترکیه شود.

بازداشت فرمانده ارشد حقانی

نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت در افغانستان(ایساف) روز گذشته از دستگیری یکی از رهبران ارشد شبکه حقانی در این کشور خبر دادند. در بیانیه ایساف در این رابطه اعلام شده که حاج مالی خان در عملیات مشترک نیروهای ائتلاف و افغان در استان پکتیکا در شرق افغانستان دستگیر شده است. حاج مالی خان یکی از فرماندهان ارشد شبکه حقانی در افغانستان به حساب می‌آید که متهم به برنامه‌ریزی حملات اخیر افغانستان است. گفته می‌شود وی که عموی سراج حقانی، رهبر شبکه حقانی است رابطه نزدیکی با پاکستان دارد.

کد خبر 147221
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز