چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا و ناتو باید روشن کنند یا در این چند ترور اخیر دست داشته‌اند و یا عاجز از ایجاد امنیت در افغانستان هستند.

علی لاریجانی

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی چهارشنبه 30 شهریور، برهان الدین ربانی را پیر مجاهدت افغانستان خواند و فقدان وی را به ملت افغانستان تسلیت گفت.

وی اظهار داشت: ترورهای اخیر در افغانستان اندازه مدیریت امنیتی ناتو و آمریکا را نشان می‌دهد این هم نمونه‌ای از بهشت دموکراسی و مبارزه با تروریسم است که آمریکا و ناتو وعده آن را داده بودند، معلوم نیست در پی این ترورها غرب در چه باتلاقی دست خواهد کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی ضمن ادای احترام به روح شهید استاد ربانی اعلام می‌دارد آمریکا و ناتو باید روشن کنند یا در این چند ترور دست داشته‌اند و یا عاجز از ایجاد امنیت در افغانستان هستند، تصریح کرد: آمریکا و ناتو باید دست از مبارزه با اراده ملت افغان بردارند و از افغانستان خارج شوند.

رئیس مجلس همچنین امروز با تبریک آغاز هفته دفاع مقدس گفت: ادای احترام به رزمندگان سلحشور سپاه و بسیج و خانواده های ایثارگران وظیفه ماست.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجاهدت آن عزیزان در آن زمان حساس، عزت ملت و سرافرازی جمهوری اسلامی در مقابل هجمه وسیع و همه جانبه شرق و غرب را رقم زد، اظهار داشت: عزت جمهوری اسلامی در گرو داشتن روحیه مجاهدت است.

وی تصریح کرد: صدام در یک طراحی بین المللی متشکل از بلوک غرب و شرق و با این ایده که با مشابهت جنگ 6 روزه اسرائیل بتواند انقلاب ایران را به شکست برساند پا در میدان گذاشت.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در آن جنگ ابتدا فرودگاه‌های مصر را بمباران نمود و از این روش بهره جست. رژیم صدام نیز در حمله‌ای گسترده به فرودگاه‌های ایران قصد داشت ضربه‌ای کاری به هواپیماهای جنگی ایران بزند و بعد به راحتی حملات زمینی خود را بگسترد اما بعد از عملیات هوایی ارزیابی شخصیت‌های نظامی عراق این بود که فقط به یک هواپیمای نظامی ایران صدمه وارد شده و در عوض یک هواپیمای عراقی هم سقوط کرده، اینجا اولین شوک نظامی به رژیم صدام وارد شد.

لاریجانی بیان کرد: دومین شوک به رژیم صدام زمانی وارد شد که با حمله گسترده هواپیماهای نظامی جمهوری اسلامی ایران مواجه شدند. چرا که تصور می‌کردند با پیروزی انقلاب شرایط نامناسبی در نیروهای مسلح به وجود آمده است و این عملیات برق آسای نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران دومین ضربه روحی را به آنان زد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصور پیروزی 6 روزه بر ایران که صدام می‌خواست آن را قرینه سازی برای قدرت خود نماید، شکست خورد افزود: صدام به برخی سلاطین منطقه پیغام داد که در این قادسیه فتح 6 روزه به وجود خواهد آمد با جنگ‌های نامنظم شهید چمران در خرمشهر و اهواز و آبادان مواجه گردید و شوک سوم روحی به نظامیان صدام وارد شد.

وی با اشاره به اینکه در زمان بنی صدر به دلیل انحرافات فکری او در اداره کشور در جنگ دچار فرسایش شدیم اظهار داشت: با عزل بنی صدر از فرماندهی کل قوا و بعد عزل او از ریاست جمهوری و حضور جریان بسیحی و حزب اللهی در جنگ و اداره کشور به سرعت به شکست محاصره آبادان و پیروزی در منطقه خرمشهر انجامی و شرایط به کلی دگرگون شد.

لاریجانی افزود: در اسناد به دست آمده از منابع رژیم صدام نشان می‌دهد علیرغم حمایت های وسیع از رژیم بعث که توسط فرانسه، آلمان و شوروی سابق و برخی کشورهای منطقه ای در این هنگام همکاری نظامی آمریکا هم با رژیم صدام قوی تر شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اطلاعات موثر مراکز نظامی و اقتصادی ایران و تحرکات در جبهه ها توسط آمریکا به رژیم صدام داده می‌شد اظهار داشت: در خاطرات رفیق سامرایی آمده است که فرانسوی‌ها علاوه بر هواپیمای میراژ فرستاده‌ای به نزد رفیق سامرایی فرستادند که مطالعه دادن بمب اتمی به رژیم صدام را انجام دهد.

وی تاکید کرد: آقای سارکوزی که این روزها بزرگتر از حد و اندازه خودش سخن گفته است بداند اسناد معتبری از رفتار وحشیانه آنان نسبت به ملت ایران وجود دارد.

لاریجانی افزود: از طرفی غرب با ارائه سلاح‌های شیمیایی و میکروبی به صدام تلاش نمود معادله را عوض کند حال همین کشورهای مدعی حقوق بشر نگران سلاح های مخرب شده‌اند و نگران حقوق بشر، واقعا کارنامه سیاه این کشورها اگر صرفا در مورد جنگ به درستی رقم بخورد نشانگر این است که نظام بین‌المللی امروز دچار گرفتاری مهم در صحت عمل و دچار فقر و غربت شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز آمریکا و غرب نباید در برابر فریاد ملت‌ها دچار کژی و انحراف شوند تصریح کرد: ملت‌های مسلمان این سوابق سوء را بارها مشاهده کرده و تصمیم خود را گرفته‌اند غرب تصور نکند با هجوم وحشیانه آنان و با کمک چند کشور منطقه‌ای و کشتار ملت شجاع یمن زمان برای سلطه وابستگان خود خریده‌اند.

وی تاکید کرد: یمن کشوری بزرگ، پرجمعیت و سلحشور است و افروختن این آتش دامن آنان را گسترده تر خواهد گرفت.

کد خبر 146256
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز