مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه گفت: نظام سرمایه داری مبتنی بر اصالت سود، زن را بصورت کالا ترسیم و بر همین مبنا در رسانه های مختلف جریان سازی کرده است

علی اکبر صالحی

به گزارش خبرنگار وفا، علی اکبر صالحی روز چهارشنبه در همایش دو روزه بین المللی بانوان برگزیده ادیان آسمانی در تهران افزود: موضوع زن وجود هویت و نقش وی در گستره اجتماع و خانواده، مقوله‌ای ارزشی و انسانی است و در فرآیند پیشرفت و توسعه تعیین کننده است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: از این رو، زنان در طول تاریخ همواره در اشکال مختلف مورد توجه حاکمیت‌ها و موضوع سیاست‌های آنان و نیز تاثیر گذار در جامعه انسانی بوده اند.

صالحی با بیان اینکه جامعه بین الملل از دیر باز موضوع کرامت، حقوق و توانمندی زن را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: سازمان ملل متحد نیز موضوع زن را در چارچوب مقوله حقوق بشر از دهه چهل تاکنون مورد بحث و بررسی قرار داده و اسناد و مکانیزم‌های متعددی را در این حوزه تدوین کرده است.

وزیر امور خارجه گفت: چنانچه می‌دانیم فرآیند سند پکن که از سال 2005آغاز شد و تاکنون نیز ادامه دارد، چرخه جدیدی از فعالیت های بین المللی در حوزه زنان را برای پیشبرد شعارهای اساسی آن از جمله تساوی جنسیتی پایه گذاری کرد.

صالحی یادآور شد جامعه بین المللی بویژه سازمان ملل متحد در طول دهه های متمادی با بکارگیری امکانات مالی و نیروهای عظیم انسانی و با بهره گیری از تشکیلات وسیع بر ابعاد گوناگون این موضوع متمرکز شده و اقدامات گسترده ای را انجام داده است.

وی با طرح این سووال که علت اساسی گسترش بحران زن و خانواده در جهان چیست، گفت: متاسفانه باید اعتراف کرد موضوع زن و لزوم حفظ کرامت و حقوق او از ابتدا در سطح بین المللی ورود نسنجیده ای داشته است.

وی افزود: لایه‌های اصلی راه حل‌های ارائه شده در سطح بین المللی از اوایل قرن بیستم ناشی از سرخوردگی‌ها، عقب ماندگی‌ها و بحران‌های متاثر از تحولات تاریخی و تزلزل فرهنگی مناطقی خاص از جهان است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد ظهور تفکرات متعدد فمنیستی در جوامع غربی و سپس اشاعه آن به نقاط مختلف جهان، خشت اول این ورود ناشیانه است.

وی خاطرنشان کرد: تصورات فمنیستی که اساس آن بر مبنای تفکرات مادی گرایانه شکل گرفته، هویت زن و ابعاد شخصیتی زن را مطلقا مادی، مجرد مستقل و رقیب مردان تصور کرده و بر همین مبنا تئوری پردازی کرده است.

صالحی اظهار داشت: از سوی دیگر، نظام سرمایه داری مبتنی بر اصالت سود، زن را بصورت کالا ترسیم و بر همین مبنا در رسانه های مختلف جریان سازی کرده است.

وی تاکید کرد بنابراین، شعارهای برآمده از این تفکرات همگی مبهم، بخشی نگر، منقطع از قوانین طبیعی خلقت و افراطی است.

وزیر امور خارجه با اینکه مکتب الهام بخش اسلام با نگاه متعالی خود افق جدیدی در نگاه به مقوله زن و حقوق او فراروی جهانیان قرار داده است، افزود: نگاهی اجمالی به کتاب، سنت و سیره نبوی نشان دهنده عزت و کرامتی است که خداوند برای زن و ابعاد وجودی او در وجوه مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی از حیث برابری در خلقت، حقوق انسانی، عدالت در رفتار و فعالیت اجتماعی قائل بوده و مورد تاکید قرار داده است.

وی تاکید کرد همین دیدگاه متعادل و مبتنی بر ویژگی‌ها، ظرفیت‌ها و مختصات وجودی زن است که می‌تواند در صورت نگاه درست و عقلانیت در برخورد، دستمایه رشد و توسعه متوازن جامعه اسلامی و بشری با مشارکت متناسب زنان قرار گیرد و موجبات کمال و تعالی فردی و اجتماعی را فراهم سازد.

صالحی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نیز با الهام و تاسی از این نگاه، مبانی سیاستگذاری داخلی و خارجی خود را تحکیم کرده است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین با الهام از این نگاه، در مجامع مختلف بین المللی تلاش کرده است با تبیین دیدگاه ها و مواضع مستدل و منطقی خود، ضمن نفی فمنیسم افراطی و تفریطی، الگوی روشنی از زن مسلمان متعهد به خانواده و در عین حال فعال در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ارائه کند.

کد خبر 159081
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز