گروه سیاسی: وزیرامورخارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه درباره برخی اظهارات منتشر شده در داخل کشور درباره سیاست خارجی گفت:

صالحی

اظهارات مطرح شده از این افراد تنها به‌خود آنها مربوط می‌شود؛ مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره سیاست خارجی کشور و مسائل بین‌المللی از سوی مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه بیان می‌شود. به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه مواضع افراد دیگر به غیراز این سه ارگان به‌عنوان نظرات شخصی تلقی می‌شود تأکید کرد: بر همین اساس اینگونه اظهارات در حوزه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران رد شده است و ما هم درباره اظهارات مطرح شده فاقد اطلاعات، اقدامات لازم خود را انجام داده‌ایم. خبرگزاری آناتولی در روز چهارشنبه و روزنامه صباح ترکیه در روز پنجشنبه خبر از تماس تلفنی صالحی با احمد داوود اوغلو همتای ترک وی دادند.

بنابر گزارش این رسانه‌ها، داووداوغلو در این گفت‌وگو درباره‌ اظهارات اخیر حسین ابراهیمی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره‌ سیستم موشکی ناتو در خاک ترکیه خواستار توضیح شده و همچنین ناراحتی خود را از این اظهارات اعلام کرده بود. ‌ گلایه داووداوغلو به این سخنان یک نماینده بود که گفته بود: «سپر دفاع موشکی ناتو در ترکیه در واقع برای حفاظت از اسرائیل طراحی شده و درصورتی که ایران مورد حمله قرار گیرد، حق دارد این تأسیسات را هدف قرار دهد.»‌ با این وجود صالحی با بیان اینکه مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران درباره ترکیه بر پایه دوستی و برادری است، افزود: ایران و ترکیه رقیب نیستند بلکه نسبت به یکدیگر نقش مکمل دارند.

صالحی با بیان اینکه برخی ندانسته و برخی به‌طور عمدی می‌خواهند میان ایران و ترکیه اختلاف ایجاد کنند، افزود: متأسفانه برخی از رسانه‌های ترکیه و ایران منعکس‌کننده نظرات غربی‌ها هستند و برخی دیگر درباره مسائل بین‌المللی بدون داشتن اطلاعات لازم و خارج از مسئولیت‌شان مطالبی را منتشر می‌کنند که موجب سوءتفاهم میان 2 کشور می‌شود و این‌گونه افراد در هر دو کشور هستند. در ایران نیز برخی خارج از مسئولیت‌شان و ندانسته درباره ترکیه مطالبی را بیان کردند که ما به‌طور کامل این مطالب را رد می‌کنیم.

دوستی دیرین

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری اخلاص ترکیه، به‌دنبال اظهارات علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه مبنی‌بر عمق روابط دوستانه و برادرانه2کشور ایران و ترکیه، احمد داووداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در پاسخ به این اظهارات ضمن تشکر از همتای ایرانی خود تاکید کرد که دوستی ایران و ترکیه بسیار دیرینه بوده و هیچ‌کس قادر نخواهد بود روی این روابط دوستانه اثر بگذارد.

داووداوغلو در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این بیانات تنش میان ایران و ترکیه را کاهش خواهد داد یا نه؟ گفت که اصولا تنشی در روابط 2 کشور مطرح نیست و در روابط با ایران هرگز تنشی وجود نداشته است.‌ روابط ایران و ترکیه، تنها موضوعی نیست که هفته گذشته موجب موضع‌گیری وزارت امورخارجه شد.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس‌ به فارس گفته که هشدار ایران برای بستن تنگه هرمز بسیار جدی است و آمریکایی‌ها بدانند که شوخی با ایران برای آنها گران تمام خواهد شد. این نماینده تأکید کرده بود که یکی از پاسخ‌های قطعی ایران به حمله نظامی، بستن تنگه هرمز است. این بار رستم قاسمی، وزیر نفت نیز با تأکید بر اینکه تحریم نفت ایران تصمیم عاقلانه‌ای نیست و منجر به متشنج شدن بازار نفت می‌شود گفت:

ایران قصد بستن تنگه هرمز را ندارد. مقام معظم رهبری در دیدار سال گذشته خویش با هیأت دولت با بیان اینکه تحرک‌ها در کار دیپلماسی بایستی در یک جهت صحیح و با یک محتوای کامل قرار داشته باشند تصریح کرده بودند: همه کارهای دیپلماتیک باید در وزارت خارجه متمرکز شود؛ یعنی باید اینها از طرف وزارت خارجه هدایت شود. 

کد خبر 153982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز