همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه ایران در گفتگو با یک روزنامه آلمانی گفت: رفتار زشت انگلستان بر علیه کشور ما خشم و عصبانیت ملت ایران را بر افروخت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی در گفتگوی با آندراس روس، خبرنگار روزنامه آلمانی فرانکفورتر آلگماینه، ایران را به مثابه شاگرد ممتاز آژانس بین المللی انرژی اتمی توصیف کرد.

صالحی در پاسخ به نخستین سئوال خبرنگار این روزنامه درباره حمله اخیر به سفارت انگلستان در تهران با اشاره به اینکه انگلستان با رفتار و ژستی که در مورد ایران گرفته است، خشم و عصبانیت ملت ایران را برافروخت، ابراز داشت: هر چند مناسبات با این کشور به چند سده قبل باز می‌گردد اما خاطره خوبی از این مناسبات وجود ندارد و اقدامات بی ثمر و اشتباه (دولتی نظیر انگلستان)، خشم ملتی را بر می‌افروزاند.

خبرنگار فرانکفورتر آلگماینه آلمان در ادامه این گفتگو گفت: فکر نمی‌کنید علت وخیم تر شدن مناقشه اتمی ایران، بعلت جمع‌بندی آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد؟ وزیر امور خارجه ایران اینکه افزود: در واقع آنچه تاکنون مطرح شده، مربوط به یکسری مطالعات ادعایی بوده است؛ نه بیشتر. آنها می‌گویند ایران با بهره مندی از یک صنعت موشکی در پی طراحی و توسعه یک کلاهک اتمی است که از خرج انفجاری مناسبی برخوردار باشد. وی گفت: آژانس، اجازه دارد برنامه اتمی کشورها را یعنی هر جایی که با مواد قابل شکافت هسته‌ای، سر و کار دارند، تحت نظارت و بررسی قرار دهد.

فرانکفورتر آلگماینه پرسید: آیا ایران بعنوان تنها کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی که احساس می‌شود برنامه اتمی قابل ملاحظه‌ای دارد، نباید خود را به شکل جدیدی از توافقنامه با آژانس پایبند و متعهد بداند؟ وزیر امور خارجه ایران ضمن تشکر از طرح این سئوال اظهار داشت: در سال 2003 میلادی، ما مقررات تغییریافته‌ای را بطور داوطلبانه پذیرفتیم و حتی دو سال و نیم نیز به اجرای مفاد آن پایبند بودیم. در آنزمان تروئیکای اتحادیه اروپا متشکل از آلمان، انگلیس و فرانسه به ما وعده دادند در برابر یک تعلیق شش ماهه فعالیت‌های اتمی کشورمان، عادی سازی مناسبات فی مابین را شاهد خواهیم بود؛ غافل از آنکه اروپایی‌ها پس از آن، مدام مسائل و سئوالات جدید دیگری را مطرح کردند.

علی اکبر صالحی با اشاره به اینکه از استقلال خود، نخواهیم گذشت، استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را حق (مسلم) ایران دانست و تاکید کرد: ما بسان شاگرد ممتاز آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌مانیم و جنبش غیرمتعهدها نیز همواره از ما حمایت کرده است.

خبرنگار این روزنامه چاپ آلمان سئوال کرد: فکر می‌کنید اگر تحریم‌های مالی تشدید شود چه اتفاقی برای ایران خواهد افتاد؟ صالحی با تاکید بر اینکه ایران از یک تاریخ سه هزار ساله برخوردار است، ابراز داشت: البته این احتمال وجود دارد که برای بیست یا سی سال، مضیقه و محدودیت برای کشور بوجود آید. بهر تقدیر چنانچه کشوری بخواهد، کاسه لیسی و نوکری قدرت‌های بیگانه را نکند، باید هزینه‌اش را نیز بپردازد. وی با یادآوری اینکه ما هشت سال جنگ را در دوران صدام پشت سر گذاشته‌ایم، افزود: حتما شما خوب می‌دانید که سلاح‌های شیمیایی را چه کسانی در اختیار او قرار دادند.

او در واکنش به این سئوال که اگر اسرائیل، تاسیسات اتمی ایران را بمباران کند، چه خواهید کرد، ابراز داشت: ما نه جنگ طلب و نه ماجراجوییم بلکه کشوری عاقل و ملاحظه کار هستیم. اما اگر به ما حمله شود، بسیار خوب و بی نظیر از خود دفاع خواهیم کرد

او در واکنش به این سئوال که فکر نمی‌کنید دیگر نمی‌توانید روی نزدیکترین متحد خود در منطقه یعنی سوریه حساب کنید، تصریح کرد: ما پاسخی اساسی به تمامی قیام‌های مردمی و انقلاب‌های منطقه داریم و آن، اینست که دولت‌ها باید صدای مطالبات مشروع ملت‌هایشان را بشنوند. علی اکبر صالحی در پاسخ به اینکه به نظر شما مطالبات شهروندان سوری چه هستند، ابراز داشت: اینکه دولت با خواست مردم برای تجدید نظر در قانون اساسی این کشور موافقت کند. خبرنگار فرانکفورتر آلگماینه پرسید: فکر می‌کنید بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در این زمینه به وعده‌اش عمل خواهد کرد؟ وزیر امور خارجه ایران گفت: چرا که نه؟ او با تاکید بر اینکه باید این فرصت را در اختیارش بگذاریم، اظهار داشت: او برای فوریه آینده، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را هدف‌گذاری کرده است.

بنابراین باید از خود بپرسیم: پس دیگر علت این همه شتابزدگی و اعمال فشار چیست؟ او در واکنش به کشته شدن هزاران شهروند سوری در این مدت گفت: آیا تاکنون همین مقدار در یمن، بحرین یا سایر بخش‌های جهان کشته نشده اند؟ صالحی با بیان اینکه علت این بزرگنمایی را در مورد (جان باختگان) سوریه درک نمی‌کند در پاسخ به این سئوال که نظر شما در مورد اعلام نظر محافل امنیتی غرب که می‌گویند ایران با هم پیمانی با پاکستان از دشمنان دولت افغانستان و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حمایت می‌کند، چیست، گفت: وقتی ما ده سال قبل، یکی از اثرگذارترین قوایی بودیم که این دولت (کنونی) افغانستان را به قدرت رساندیم، اکنون چرا باید با همین دولت مبارزه و مقابله کنیم؟ آندراس روس در سئوالی دیگر پرسید: شاید شما با تامین اعتبار مالی و آموزش شورشیان می‌خواهید به نوعی از تبدیل شدن خاک افغانستان بعنوان کشور همسایه شرقی اتان به پایگاه دیگری برای آمریکایی‌ها نظیر آنچه که در عراق رخ داد، جلوگیری کنید؟ وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان، یک شهروند افغان خوب است که ملت افغانستان او را برگزیده‌اند، اظهار داشت: بنابراین مادامی که او همچنان ملت خود را نمایندگی کند، ما نیز از او حمایت خواهیم کرد.

صالحی سپس گفت: در اینجا می‌خواهم در مورد مضامین و سئوالات مصاحبه بعدی ام با شما پیش دستی کرده باشم. احتمالا اگر جایی در دنیا، بار دیگر سونامی یا زمین لرزه‌ای رخ دهد، ایران، مسئولش است. (اینطور نیست؟) بهر تقدیر غرب اینطور فکر می‌کند.

کد خبر 153133
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز