همشهری‌آنلاین: 6 نظامی آمریکایی بر اثر سقوط بالگرد در استان هلمند و 4 نظامی فرانسوی در شرق افغانستان کشته شدند

نیروهای وابسته به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بیانیه ای مرگ این 6 نظامی را تایید کردند .


یک مسئول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت : بالگرد آمریکایی مدل «سی اچ پنجاه و سه» حامل این 6 نظامی آمریکایی هدف هیچ گلوله یا موشکی قرار نگرفته و به دلایل نامعلوم سقوط کرده است .

بالگردهای «سی اچ پنجاه و سه» در نقل و انتقال‌های سنگین کاربرد دارند و می‌توان حدود چهل نفر را با آنها جابجا کرد.

مسئولان آمریکایی در این مورد که آیا تعداد بیشتری از افراد سوار این بالگرد بوده‌اند یا خیر، اظهار نظری نکرده‌اند.

4 نظامی فرانسوی نیز در پی تیراندازی یک سرباز افغان در شرق افغانستان کشته شدند.

بر اساس آمارهای رسمی در سال 2011 نیز 417 نظامی آمریکایی در افغانستان جان باختند.

از سال 2001 که آمریکا به بهانه مبارزه با طالبان به افغانستان لشگرکشی کرد شمار تلفات نظامیان این کشور در افغانستان همواره سیر صعودی داشته است. بالاترین رکورد میزان تلفات نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان، سال 2010  ثبت شد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تعداد کشته شده‌ها را 565 مورد اعلام کرده بود.

علت کاهش جزئی کشته شدگان ارتش آمریکا در سال 2011 ، حضور کمتر نظامیان این کشور در نبردهای مسلحانه عنوان شده است. آمریکایی‌ها از تابستان 2011 خروج از افغانستان را شروع کردند و در آن زمان 10 هزار سرباز آمریکایی این کشور را ترک کردند. پیش بینی می‌شود در سال 2012 نیز 23 هزار نفر دیگر از نظامیان ارتش آمریکا از افغانستان خارج شوند.

کارشناسان مسائل بین الملل معتقدند زمانیکه آمریکا قدرت مقابله با شبه نظامیان طالبان را ندارد، بهترین شیوه برای پایین آوردن تعداد کشته شدگان ارتش این کشور، خارج کردن آنان از مناطق پرخطر است. به این ترتیب انتقاد و فشار کمتری در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متوجه کاخ سفید خواهد بود.

کد خبر 157759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز