گروه بین‌الملل: اهانت نیروهای ناتو مستقر در افغانستان به قرآن کریم بار دیگر باعث خشم مردم افغانستان و تظاهرات آنها در پایتخت این کشور شد.

افغانستان

پخش شدن خبر آتش زدن چند جلد قرآن توسط نیروهای ناتو روز گذشته باعث شد تا بیش از ۳ هزار نفر از مردم این کشور با سردادن شعارهایی علیه ‌آمریکا و نیروهای خارجی در مقابل پایگاه بگرام در ۶۰ کیلومتری شمال کابل تجمع کنند. شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داده است که معترضان خشمگین اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف به سوی این پایگاه کرده‌اند که شلیک گلوله‌های پلاستیکی از سوی نیروهای ناتو را به‌دنبال داشت.

همچنین بالگردهای آمریکایی تلاش کردند که با ترساندن مردم آنها را متفرق کنند. کارگران محلی حاضر در پایگاه بگرام دوشنبه شب از سوزاندن قرآن کریم توسط نیروهای خارجی در این پایگاه خبر دادند. روشنا خالد، سخنگوی استانداری این منطقه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده است که این کارگران بقایای چند جلد قرآن کریم را در میان زباله‌های این پایگاه پیدا کرده‌اند.

فرمانده پلیس بگرام هم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که نسخه‌های قرآن و برخی کتاب‌های مذهبی که از پایگاه دور انداخته شده بود، به کابل منتقل شده است. مقام‌های ناتو می‌گویند که این نسخه‌های قرآن و سایر کتاب‌های مذهبی را در میان اشیای غیرضروری، برای سوزاندن به بیرون از پایگاه انتقال داده‌اند. گفته می‌شود ۵ کارگر افغان وقتی متوجه وجود چند جلد قرآن در میان وسایل در حال سوختن بودند کار خود را متوقف و این مسئله را گزارش کردند.

هرگز تکرار نمی‌شود

خشم مردم افغانستان به‌دلیل اهانت مجدد نیروهای خارجی به مقدسات مسلمانان روز گذشته باعث شد تا ژنرال جان آلن، فرمانده نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان مجبور به عذرخواهی در این رابطه شود. فرمانده ناتو در اطلاعیه خود که با نگرانی از گسترش اعتراض‌ها در افغانستان بسیار محتاطانه تنظیم شده بود اعلام کرد که ناتو به خاطر این حادثه «از رئیس‌جمهور افغانستان، از دولت افغانستان و مهم‌تر از همه، از مردم شریف افغانستان» عذرخواهی می‌کند.

در این اطلاعیه که برای آرام شدن مردم افغانستان چندین بار از طریق تلویزیون‌های محلی پخش شد آمده است: من به شما (مردم افغانستان) اطمینان می‌دهم که این عمل به هیچ وجه عمدی نبوده است. وی تأکید کرد: ما در حال تحقیقی کامل در این رابطه بوده و قدم‌های لازم را برای اینکه چنین حادثه‌ای هرگز تکرار نشود برمی‌داریم.

حوادث مشابه در گذشته، باعث چندین روز تظاهرات در سراسر افغانستان شده و در مواردی، این تظاهرات درگیری با نیروهای امنیتی را به‌دنبال داشته است. در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ خبر به آتش کشیده‌شدن یک جلد قرآن در ولایت وردک افغانستان تظاهرات مردم و دانشجویان افغانستان را به‌دنبال داشت که در جریان آن ده‌ها نفر زخمی شدند و نیروهای پلیس اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند. خبرنگار تلویزیون بی‌بی‌سی روز گذشته گزارش داد که در میان حاضران در مقابل پایگاه بگرام عده‌ای در حال گریه کردن بودند. نظرسنجی‌های اخیر در افغانستان نشان داده است که اقدامات نیروهای خارجی باعث شده تا تعداد کسانی که از طالبان حمایت می‌کنند در این کشور بیشتر شود.

مذاکرات روزانه با طالبان

حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان روز گذشته اعلام کرد که مقام‌های دولت وی هر روز در حال گفت‌وگو با شبه نظامیان طالبان از طریق میانجیگران هستند. کرزی در گفت‌وگو با شبکه اس‌بی‌اس در کابل گفت: ما روزانه با طالبان گفت‌وگو می‌کنیم. همین چند روز پیش ما با آنها در منطقه‌ای در همین اطراف مذاکره کردیم. وی اعلام کرد که این مذاکرات به‌صورت مستقیم نبوده و از طریق میانجیگران صورت گرفته است. این در حالی است که شبه نظامیان طالبان تاکنون چند بار مذاکره با دولت کرزی را رد کرده‌اند.

کد خبر 161269
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز