جمعه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با افزایش حیرت‌آور مشکلات آمریکا و ناتو در افغانستان که هر روز هم با حادثه‌ای تازه وارد مرحله‌ای جدید می‌شود، ناتو دست به دامان روسیه و چین شد.

مشکلات داخلی مالی و اقتصادی غرب در کنار برگزاری چند انتخابات از جمله در آمریکا و فرانسه، اعضای ناتو را برای خروج زودهنگام از افغانستان دستپاچه کرده‌است. این در حالی است که هر روز یا خبر حمله‌ جدید مرگباری از سوی طالبان یا کشتار و رسوایی که نظامیان ناتو مرتکب می‌شوند، افغانستان را به‌عنوان ناکامی بزرگ غرب به رخ جهان می‌کشد.

در همین هفته گذشته و درحالی‌که افکار عمومی هنوز از کشتار 17غیرنظامی افغان توسط یک سرباز آمریکایی در حیرت بود و حملات همزمان چندین عامل انتحاری طالبان به ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌های خارجی هنوز در صدر اخبار رسانه‌ها قرار داشت، روزنامه‌های آمریکایی تصاویر تکان‌دهنده‌ای را از نظامیان این کشور در کنار اجساد تکه‌تکه‌شده افغان‌ها منتشر کردند.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز 2 عکس از سری عکس‌هایی را منتشر کرد که مربوط به 2 سال قبل می‌شد و در آن چند نیروی آمریکایی لبخندزنان با اجساد متلاشی شده افراد مظنون به عضویت در گروه‌های طالبان عکس یادگاری گرفته‌اند. به‌دنبال انتشار این تصاویر، وزیر دفاع آمریکا مجبور به عذرخواهی شد و رئیس‌جمهور این کشور هم گفت که با عوامل این اقدام شنیع برخورد خواهد شد. 48ساعت قبل از آن، وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به حملات تند رسانه‌های این کشور و انتقاد رئیس‌جمهور افغانستان به خاطر کوتاهی ناتو در جلوگیری از حملات طالبان، مجبور به دفاع از عملکرد نظامیان آمریکایی و ناتو شده بود.

2 ماه پیش هم بعد از آتش زدن چند جلد قرآن توسط نظامیان ناتو در پایگاه هوایی بگرام، باراک اوباما مجبور شد به این خاطر از مردم و دولت افغانستان عذرخواهی کند. ماه گذشته هم مقامات دولت آمریکا به خاطر کشتار 17 غیرنظامی افغان توسط یک سرباز آمریکایی ابراز حیرت و تأسف کردند و قول برخورد دادند.

همه اینها در شرایطی روی می‌دهد که ناتو خود را برای خروج از افغانستان در سال 2014 آماده می‌کند. روز پنجشنبه نشستی در بروکسل مقر ناتو برای بررسی همین موضوع عقب‌نشینی برگزار شد. در این نشست، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه برنامه ناتو برای عقب‌نشینی از افغانستان در سال 2014 را عجولانه خواند و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شد. او گفت که نیروهای ائتلاف باید تا زمانی که نظامیان افغان قادر به حفظ و تامین امنیت کشورشان باشند، در این کشور باقی بمانند.

او برنامه زمانی ناتو برای عقب‌نشینی از افغانستان را مصنوعی خواند و تصریح کرد که چین و دیگر کشورهای آسیا هم نگران این برنامه زمانی عجولانه هستند. دبیر کل ناتو در این نشست در سخنانی که به‌نظر می‌آید پاسخی به انتقاد وزیر خارجه روسیه باشد گفت که مسکو و پکن باید درخصوص هزینه مالی کمک به تامین امنیت افغانستان مشارکت کنند. در این نشست، ناتو برآورد کرد که هزینه سالانه نیروهای امنیتی افغانستان 4میلیارد دلار است.

آمریکا گفته است که اعضای ناتو باید نزدیک یک و نیم میلیارد دلار از این هزینه را تقبل کنند، اما هنوز هیچ کدام از این کشورها این تعهد را نپذیرفته‌اند. تنها انگلیس وعده داده سالانه 110 میلیون دلار برای این منظور مشارکت کند. دبیرکل ناتو در این‌باره اضافه کرد که روسیه و چین باید در این هزینه مشارکت کنند تا شاهد افغانستان امن و ایمن بعد از سال 2014 باشیم. او از تصمیم روسیه برای گشودن مسیر ارتباطی جدید برای ناتو در دسترسی به افغانستان استقبال کرد.

پوتین دعوت ناتو را رد کرد

وزیر خارجه روسیه در نشست ناتو اعلام کرد که ولادیمیر پوتین دعوت ناتو برای شرکت در نشست سران این سازمان در شیکاگو را رد کرده است. او گفت: من دعوت شما را به اطلاع رئیس‌جمهور منتخب پوتین رساندم؛ اما به دلیل مشغله داخلی زیاد و با توجه به اینکه اجلاس سران ناتو با شروع به کار رئیس‌جمهور منتخب در کرملین همزمان می‌شود، او نمی‌تواند در این نشست شرکت کند. دلیل پاسخ رد پوتین به این دعوت به توافق نرسیدن با آمریکا بر سر سپر دفاع موشکی ذکر شده است.

کد خبر 167057
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز