همشهری‌آنلاین: اناتولی سردیوکوف (Anatoly Serdyukov) وزیر دفاع روسیه اظهار داشت مذاکرات روسیه و ناتو در خصوص مساله سپر موشکی نزدیک به آن است که به بن بست برسد.

russia

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی روسیه و ناتو در اجلاس سال 2010 سران روسیه و ناتو در لیسبون قرار گذاشتند برای ایجاد سپر موشکی اروپایی همکاری کنند اما بخاطر امتناع ناتو از واگذاری تضمینات حقوقی درباره عدم ضدیت این سیستم با نیروهای بازدارنده روسیه، مذاکرات دو طرف متوقف شد.

وزیر دفاع روسیه طی بیاناتی در کنفرانس بین‌المللی در خصوص مسائل دفاع ضد موشکی که تحت سرپرستی وزارت دفاع روسیه در مسکو برگزار شده، گفت: "هنوز راه حل‌های قابل پذیرش متقابلی در رابطه با دفاع ضد موشکی پیدا نشده و اوضاع در این زمینه در واقع به بن بست می‌رسد".

وی خاطر نشان کرد که در نظر است آماده باش ابتدایی سپر موشکی اروپایی روز 20 ماه مه در نشست ناتو در شیکاگو اعلام شود، و این به معنی آن است که آمریکا و ناتو بدون توجه به نگرانی‌های روسیه، به توسعه سیستم دفاع ضد موشکی ادامه خواهند داد.

وزیر دفاع گفت: "در حال حاضر کشورهای ما در برابر یک انتخاب قرار دارند: یا ما خواهیم توانست امتحان همکاری و عکس‌العمل مشترکی نسبت به چالش‌های موشکی را با موفقیت بگذرانیم و یا روسیه مجبور خواهد شد نظر به اجرای برنامه‌های ضد موشکی، به تدابیر نظامی-فنی خود دست برند".

سردیوکوف با یادآوری اینکه روسیه و آمریکا با وجود مشکلاتی قرارداد استارت را منعقد کردند، گفت: "در این سند ارتباط ناگسستنی بین تسلیحات تهاجمی استراتژیک و دفاع ضد موشکی انعکاس یافته است".

به گفته وزیر دفاع، اگر در خصوص سپر موشکی نیز قراردادی منعقد شود، این امر به نفع همه کشورها خواهد بود.

وی افزود: "در عین حال روسیه به هیچ وجه در صدد نیست نقطه نظر خود را به کسی تحمل کند و آماده گفتگو بر سر این مساله می‌باشد".

وزیر دفاع گفت: "ما امیدواریم که این کنفرانس به اجرای اصول تقسیم نا پذیزی امنیت جهانی مساعدت کند".

کنفرانس بین‌المللی با عنوان "نقش دفاع ضد موشکی در ایجاد فضای جدید امنیتی" روز 3 ماه مه در مسکو آغاز شده و تا 4 ماه مه به طول خواهد انجامید.

این کنفرانس تحت سرپرستی وزارت دفاع روسیه انجام می‌شود. بیش از 200 کارشناس و نماینده ادارات و نهاد‌های نظامی از 50 کشور و از جمله 28 کشور پیمان ناتو در این کنفرانس شرکت می‌کنند . علاوه بر روسیه و کشورهای ناتو، از نمایندگان چین، کره جنوبی، ژاپن، کشورهای عضو اتحادیه مشترک المنافع و سازمان پیمان امنیت مشارکتی برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده است.

کد خبر 168890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز