گروه بین‌الملل: درحالی‌که مقامات آمریکا و ناتو از انجام مقدمات دومین مرحله از انتقال مسئولیت‌ها به افغان‌ها در روزهای آینده خبر می‌دهند، طالبان یک روز خونین دیگر را برای نظامیان آمریکا در افغانستان رقم زد و در یک حمله انتحاری برق‌آسا، 13 نظامی آمریکایی را کشت

افغانستان

us-forces600

به گزارش خبرگزاری‌ فرانسه، به گفته سخنگوی وزارت کشور افغانستان، عامل انتحاری این حمله خودروی بمب‌گذاری شده خود را در نزدیکی اتوبوس حامل نیروهای ائتلاف خارجی در خیابان پررفت‌وآمد منتهی به قصر دارالامان در کابل منفجر کرده است.

در این اتوبوس نظامیان آمریکایی سوار بودند. ناتو هنوز آمار دقیق تلفات این حمله را اعلام نکرده‌ اما سی‌ان‌ان گزارش داده‌است که در این حمله 13نظامی آمریکایی کشته شده‌اند. در این حمله همچنین سه غیرنظامی و یک پلیس افغان هم کشته شدند.

طالبان بلافاصله مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفت و اعلام کرد که در این حمله تلفات سنگینی به ناتو وارد شده‌است. شاهدان عینی اعلام کرده‌اند که انفجار حاصل از این حمله انتحاری بسیار شدید بوده است. منابع خبری همچنین از انتقال ده‌ها مجروح به بیمارستان‌های نزدیک به محل حادثه خبر می‌دهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که برای انتقال قربانیان این انفجار از دو هلی‌کوپتر ناتو استفاده شده است. نیروهای ناتو همچنین شنبه کشته شدن سه سرباز خود را در حادثه‌ای جداگانه در جنوب افغانستان تائید کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که این دو سرباز ناتو بر اثر تیراندازی فرد مسلحی که یونیفورم نیروهای پلیس را به تن داشت کشته شده‌اند.

این پرتلفات‌ترین حمله طالبان به آمریکا در سال‌های اخیر بوده است. همزمان با سالگرد 11 سپتامبر هم طالبان در حمله به هلی‌کوپتر شینوک آمریکا 30 نظامی آمریکایی را کشت. طالبان در یک سال اخیر با تغییر تاکتیک و استراتژی خود در افغانستان به جای حمله به غیرنظامیان، روی حملات به مقر‌ها و کاروان‌های ناتو متمرکز شده و در این راه به موفقیت‌های زیادی رسیده است.

حملات طالبان به ناتو و آمریکا در خاک افغانستان درحالی شدت گرفته است که قرار است ماه آینده کنفرانس بررسی موضوع افغانستان در شهر بن آلمان برگزار شود. دولت حامد کرزی در افغانستان در تلاش است تا نمایندگانی از طرف طالبان در این کنفرانس شرکت کنند.

کد خبر 149764
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز