جمعه ۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: خطیب نماز جمعه تهران گفت:رعایت تقوای الهی حکم می‌کند نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از منکرات پرهیز کنند تا انشاء الله انتخابات سالم و با نشاطی برگزار شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به اهمیت رعایت تقوا افزود: با توجه به آنکه موضوع روز کشورمان بحث انتخابات است رعایت تقوا در آستانه انتخابات اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
وی گفت: تقوا در انتخابات به این معناست که نامزدهای انتخابات و هواداران آنها سراغ منکرات نروند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه و در تشریح منکرات انتخاباتی به هفت مورد اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین منکرات انتخاباتی که مقام معظم رهبری نیز بارها به آن اشاره داشته است پرهیز از تخریب رقبا و گروه‌های حامی آنهاست.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی ادامه داد: متأسفانه در برخی جاها شنیده می‌شود رقبا به تخریب یکدیگر می‌پردازند اما مردم باید بدانند تخریب کسانی که شورای نگهبان آنها را تأیید کرده و از مراحل مختلف گذشته‌اند گناه است و مردم به خوبی می دانند با این گونه جریان‌ها چگونه برخورد کنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه دروغ گویی و دادن وعده های دروغ یکی دیگر از منکرات انتخاباتی است گفت: اینکه مثلاً مرکز کشور کجا باشد یا کجا استان یا شهر بشود جزو وظایف قوه مجریه است و نامزدهای انتخاباتی مجلس نباید برای جمع کردن آرای مردم وعده‌های غیر واقعی بدهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری دیگر منکر انتخاباتی را تصرف به اموال عمومی و خصوصی مردم دانست و افزود: کسانی که عکس، پوستر یا تراکت‌های تبلیغاتی خود را به دیوار منازل مردم یا اماکن دولتی می چسبانند باید بدانند مرتکب منکر شده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی خرید رأی را از منکرات دیگر انتخاباتی دانست و گفت: بعضی اوقات شنیده می‌شود نامزدهای انتخابات برای جلب نظر مردم هدایایی می دهند که بوی رشوه می‌دهد.

وی ادامه داد: برخی مراجع صراحتاً اعلام کردند که این کار حرام است و خود مردم نیز باید آگاهانه به کاندیدایی که دست به این کار می زند رأی ندهند.

امام جمعه موقت تهران گفت: اسراف و تبذیر نیز منکر دیگری است که در آستانه برگزاری انتخابات باید نسبت به آن هشدار داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برخی کاندیداها فکر می‌کنند اگر پوسترهای تبلیغاتی خود را زیاد به در و دیوار بچسبانند رأی بیشتری جمع خواهند کرد اما مردم در مواجهه با این شیوه تبلیغات از خود می پرسند هزینه این گونه اقدامات از کجا آمده است؟ و چه بسا از رأی دادن به این افراد خودداری می‌کنند.

وی ششمین منکر انتخاباتی را احیاء تعصبات ناسیونالیستی و تفرقه افکنانه دانست و افزود: اصولاً تعصبات ناسیونالیستی در مکتب ما جایی ندارد و آنچه مهم است رعایت تقوای الهی و عمل کردن به تکلیف است و کسانی که بخواهند با تحریک انگیزه‌های ملی گرایانه برای خود رأی جمع کنند مرتکب منکر شده‌اند.

امام جمعه موقت تهران تهمت زدن و افشاگری را یکی دیگر از منکران انتخاباتی ذکر کرد و گفت: وقتی شخص مؤمن به برادرش تهمت می‌زند ایمان از دلش بیرون می‌رود و من از همه کاندیداهای محترم خواهش میکنم با رعایت تقوای الهی بستر لازم را برای برگزاری انتخابات در فضایی صمیمی فراهم کنند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه نیز تاکید کرد: مجلس در رأس امور است و کسی حق ندارد در این فرموده امام خمینی (ره) خدشه‌ای وارد کند چون مردم در رأس امور هستند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی تهران افزود: این فرمایش امام (ره)؛ مبنا دارد وقتی مردم در رأس امورند پس مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان نماد مردمسالاری دینی در رأس امور است.

وی انتخابات را مسئله‌ای مهم دانست و افزود: دشمنان داخلی و خارجی درباره انتخابات مجلس موضع گرفته‌اند و ملتمسانه از شما ملت می‌خواهند که در انتخابات شرکت نکنند اما به فضل خدا ملت ایران در این دوره از انتخابات با شکوه تر از هشت دوره پیشین انتخابات مجلس به صحنه می آیند و تو دهنی محکمی به همه دشمنان می‌زنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را واجب عقلی و شرعی دانست و گفت: این حضور واجب عقلی است زیرا همه می دانند تقویت نظام اسلامی ،تقویت اسلام ناب محمدی (ص) و پرچم به اهتزاز در آمده اسلام در دنیاست.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: مقدمه این امر واجب اگر هم وجوب شرعی نداشته باشد طبق نظر همه عقلا وجوب عقلی دارد با این حال طبق آیه 62 از سوره مبارکه نور، مؤمنینی که به خدا و رسول الله(ص) ایمان دارند در امور جامعه همراه پیامبر(ص) اند و گفته اند که جهاد و نماز جمعه از همین امور است وبر اساس ملاکهایی که این بزرگان گفته اند معتقدم انتخابات هم امر جامعی است.

وی گفت: بر اساس این آیه قرآن کریم مؤمنین در امر جامع از ولی جدا نمی شوند و رسول الله (ص)‌ در اینجا به عنوان شخصیت حقوقی اش مطرح است، یعنی همانطور که اگر امیر المؤمنین (ع) حاکم بود مؤمنین از ایشان جدا نمی شدند امروز نیز که ولی فقیه به عنوان نائب عام امام زمان (عج) حاکم است از ولی جدا نمی شوند و در صحنه حاضرند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی همچنین به استناد به آیه 58 سوره مبارکه نساء حضور در انتخابات را واجب شرعی دانست و افزود: بر اساس این آیه خداوند تبارک و تعالی دستور می دهند که امانت‌ها را به اهل‌ش بازگردانید.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: رهبری که بالاترین مسئولیت است امانت شمرده می شود و دیگر مسئولیت‌ها نیز هر یک امانت هستند؛ پس مردم شرعاً‌ موظفند به صحنه بیایند و امانت را به امانتدار شایسته بسپارند.

وی همچنین تأکید کرد: مردم با آرایشان مجلسی در خور شأن نظام اسلامی بسازند و این امر با انتخاب اصلح ممکن می شود نه اینکه انسان بی حساب و کتاب پای صندوق رأی بیاید و اسامی نامزدها را بنویسد ؛ به تعبیر مقام معظم رهبری همانگونه که اصل انتخابات تکلیفی الهی است انتخاب اصلح نیز تکلیف الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی با اشاره به ویژگی های نمایندگان اصلح گفت: چنین نماینده ای باید در عمل نشان بدهد که مؤمن و متعهد به ارزشهای الهی است ، بینش سیاسی در حد مجلس دارد،‌ کلاه سرش نمی رود و اهل بصیرت است.

امام جمعه موقت تهران، شجاعت، پافشاری بر اصول، پرهیز از جو زدگی، قدرت ایفای وظایف قانونی، وابسته نبودن به اهرم‌های قدرت و ثروت، داشتن تولی و تبری، ولایتمدار عملی و جدا بودن از زاویه داران با ولایت را از دیگر ویژگی های نمایندگان اصلح برشمرد.

وی گفت: بدیهی است نامزدهایی که هنوز به مجلس نرفته در تبلیغاتشان خلاف قانون عمل می کنند اصلح نیستند زیرا می‌خواهند به مجلس قانونگذاری بروند در حالی که قانون شکنی می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی با هشدار درباره نامزدهایی که در صدد التهاب آفرینی هستند افزود: برخی می خواهند مانند فتنه گران 88 ، بازی درآورندکه این‌ها نه فقط اصلح نیستند بلکه صلاحیت‌شان نیز زیر سؤال است.

امام جمعه موقت تهران گفت: نامزدها بر سر سفره نظام اسلامی نشسته‌اند برخی از این بستر و جایگاهی که نظام اسلامی برای شان فراهم کرده است میخواهند به مجلس بروند طوری نباشد که با تخریب نظام در صدد کسب رأی باشند.‌

وی تصریح کرد: برخی نامزدها خود را پروفسور و فیلسوف بی نظیر قرن معرفی و نظام را تخریب می‌کنند البته انتقاد اشکال ندارد اما اینها با تخریب کردن نظام، رأی مردم را مطالبه و خود را منجی آنان معرفی می کنند که این قطعاً اغراق و دروغ است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی گفت: نامزدهایی که اینگونه صحبت می‌کنند قصد دارند با عوام فریبی به مجلس راه یابند مردم باید مراقب اینگونه عوام فریبی‌ها باشند.

امام جمعه موقت تهران همچنین درباره استفاده ابزاری نامزدهای انتخابات از امام راحل و مقام معظم رهبری هشدار داد و افزود: امام (ره) و مقام معظم رهبری سرمایه همه مردم هستند و همه جناح‌های رو به نظام مشمول محبت امام بودند و مشمول محبت مقام معظم رهبری نیز هستند، پس نامزدها برای تبلیغ درست ، توانمندی‌های خود را بیان کنند.

وی گفت: این روزها نقل‌های درست و نادرست فراوانی از مقام معظم رهبری می شود که گاهی چنین نقل‌هایی از معظم له نادرست است واینگونه اقدامات مصداق بارز بداخلاقی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی همچنین بر پرهیز نامزدها از غلو کردن تأکید و اضافه کرد: گاهی نامزدها در تبلیغاتشان عناوینی و مسئولیت‌های متعددی را برای خود مطرح می کنند که برخی آز آنها دروغ است.

وی گفت: این نامزدها طوری وانمود می کنند که گویا از کم یاب ترین دوران هستند و اینگونه تبلیغات اغواگرایانه است.

امام جمعه موقت تهران افزود: به عنوان نمونه نامزدی در تبلیغاتش خود را مدرس معرفی می‌کند در حالی که مدرس فقیه و مجتهد بود و در زمان طاغوت داد و فریاد زد، آیا شما مدرس هستید؟ اینطور غلو کردن در تبلیغات اغواگرایانه است و مردم باید مراقب باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین تأکید کرد: اخلاق انتخاباتی اقتضا می‌کند که پایان رقابت‌های انتخاباتی رفاقت باشد رقابت پرشور تا روز پیش از انتخابات مطلوب هم هست.

وی گفت: در نخستین ساعات پس از انتخابات که نتایج نسبتاً‌ مشخص می‌شود؛ اگرکسانی که رأی نیاورده‌اند به رأی آورندگان تبریک گفتند و برای همکاری اعلام همکاری کردند اینها مقید به اخلاقند اما اگر شلوغ کاری کردند و نخواستند در برابر قانون تمکین کنند بداخلاق هستند.

امام جمعه موقت تهران افزود: همه نامزدها چه کسانی که موفق به کسب رأی مردم می‌شوند و چه کسانی که رأی نمی‌آورند اگر برای خدا وارد عرصه شده باشند پیروزندو پیروز واقعی‌، ملت بزرگ ایران است که 12 اسفند حماسه دیگری می‌آفرینند.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی گفت: به ملت بزرگ ایران بشارت می‌دهم که بر اساس نظرسنجی‌های واقع بینانه از سراسر کشور حضور بسیار باشکوه ملت در انتخابات از جنس همان حضور با شکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن است.

وی تصریح کرد: این بهار تمام می شود اما رو سیاهی برای کسانی که نخواستند با این ملت همراه شوند خواهد ماند و پرونده سیاهشان سیاه تر خواهد شد.

خطیب نماز جمعه تهران همچنین درباره نامزدهای رد صلاحیت شده گفت: من در پی این نبودم که بدانم علت رد صلاحیت این افراد چیست اما سخن من همان سخن مقام معظم رهبری است که اگر کسی در عرصه‌ای رد صلاحیت شد به معنای ردصلاحیت مطلق نیست.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی افزود: این افراد در این عرصه ناصالح بودند اما در ده‌ها عرصه دیگر صالح خواهند بود این امتحانی برای رد صلاحیت شدگان است که در این عرصه قانون را تمکین کنند.

وی اضافه کرد: مردم هم حریم چهره‌هایی را که در عرصه‌های مختلف صالح بوده‌اند و اکنون رد صلاحیت شده اند نگه می‌دارند و این افراد همچنان نزد مردم محترم هستند.

کد خبر 161510
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز