جمعه ۲۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین نماز جمعه سال 90 در تهران به امامیت آیت‌الله امامی کاشانی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به فرارسیدن سال نو شمسی و توصیه به اصلاح در حال تصریح کرد: عرفا درباره تغییر حال صحبت‌های زیادی کرده‌اند و گفته‌اند حال آن چیزی است که بر قلب انسان خطور می‌کند؛ هر چیزی که به قلب آدمی بی‌اختیار وارد می‌شود حال است اگر نیک بود و آن را نگه‌ داشتیم به ارزش‌ها و نکته‌های مثبتی دست پیدا می‌کنیم.

 وی گفت: حسن ظن به خدا انسان را با جنب و جوش و شاد می‌سازد و سوظن و حال در افراد به این معناست که آن‌ها از اعمال خود می‌ترسند و احساس ترس روز و شب آن‌ها را رها نمی‌کند. خداوند می‌فرماید آن کس که حسن ظن به من دارد در نزد او محبوب‌تر است تا کسی که از او خوف دارد.

 وی گفت: برخی جوان‌ها در سختی و یاس و ناامیدی به دنبال مواد مخدر و سیگار می‌روند اما بسیاری از علما و حتی عالمان طبیعی از جمله هگل معتقدند وقتی انسان به طرف خلاف و انحراف می‌رود از خودش فرار می‌کند در حالی که باید او خود را به دست گیرد و از آن‌چه در این عالم است استفاده کند اگر یاس به او دست داد و به خلاف افتاد به کلی سقوط خواهد کرد.

 امام جمعه تهران گفت: حسن ظن به خدا در نسل جوان غوغا می‌کند و هیچ چیز مانع حرکت او نمی‌شود و خستگی‌ناپذیر است.

 وی به از در خود فرو رفتن جوانان هشدار داد و گفت: این حالت افسردگی است و در نهایت تاسف می‌بینیم برخی جوان‌ها و حتی دانشجویان دچار این معضل هستند. به آن‌ها توصیه می‌کنیم که در چنین حالی از خداوند مدد بگیرند. یاس و ناامیدی از لطف خداوند بدتر از زمهریر است.

 وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر این‌که «در پایان سال افراد بهتر است به محاسبه نفس بپردازند»، گفت: این کار کمک می‌کند تا در سال آینده بهترین حال را داشته باشیم و توجه‌مان به خدا بیشتر شود. معنای حسن حال این است که از غیبت،‌ تهمت، دروغ و قول لقو اجتناب کنیم.

 وی بر کمک به مستضعفان در آستانه سال نو تاکید کرد و گفت: البته دولت وظیفه دارد به مردم کمک کند به ویژه مستمندان را دستگیری کند اما افراد متمکن و حتی کسانی که توانایی کمک به دیگران را تا حدی دارند می‌توانند این کار را انجام دهند به ویژه دوستان و بستگان را نباید نادیده گرفت.

 امامی کاشانی بر صله رحم تاکید کرد و گفت: خدا حتی به کسانی که نماز نمی‌خوانند اما صله رحم را به جا می‌آورند پاداش می‌دهد.

 وی در ادامه سخنانش در خطبه دوم نسبت به بی‌حرمتی نیروهای نظامی آمریکا به قرآن کریم و کشتار غیرنظامیان اشاره کرد و گفت: ما به مسلمانان و ملت افغانستان درود می‌فرستیم که این چنین از ارزش و حرمت قرآن کریم دفاع کردند. متاسفانه دیدیم که نیروهای نظامی آمریکایی بر انحراف افکار عمومی از این مساله 16 نفر از بیگناهان و غیرنظامیان را به گلوله بستند. این در حالی است که در کشورهای مسلمان و عرب مثل عربستان این مسائل نادیده انگاشته می‌شود.

 وی ادامه داد: عربستان نیز در مساله بحرین نیز که ادامه حرکت‌ها در مصر، لیبی و تونس است سعی دارد حرکت مردم را نادیده بگیرد.

 امامی کاشانی با بیان این‌که «برخی حرکت‌های در کشورهای اسلامی و عرب منطقه و خاورمیانه را مبتنی بر اسلام نمی‌دانند» گفت: متاسفانه این دیدگاه در کشور خودمان هم دیده می‌شود. برخی معتقدند حرکت‌ها در این کشورها مبتنی بر اسلام نیست اما ما معتقدیدم این حرکت‌ها مبنای اسلامی دارند و این قدرت‌ها هستند که سعی دارند این حرکت را به انحراف بکشانند. البته مسائل اقتصادی و اجتماعی در میان است اما آن‌چه به فریاد می‌رسد عدالت و قرآن است و امیدواریم این حرکت تا آمدن منجی بشریت حضرت ولی عصر(ع) ادامه یابد.

 وی با اشاره به این‌که «حرکت‌ها در کشورهای منطقه ادامه حرکت مردم ایران و انقلاب اسلامی است» گفت: ملت ایران با رهبری امام خمینی این حرکت را انجام داد اما رهبری امام خمینی در هیچ کجای دیگر وجود ندارد.

 

وی پرسید: چگونه حرکت مردم در مصر و تونس پذیرفته می‌شود، اما حرکت مردم بحرین، فلسطین و یا لبنان علیه اسلام برداشت می‌شود، این کدام اسلام است که عربستان از آن سخن می‌گوید؟ آیا اسلام این است که مردم را در غزه می‌کشند و در مقابل کشورهای عربی مسلمان مثل عربستان سکوت می‌کنند و یا قرآن آتش می‌زنند و باز هم سکوت می‌کنند؟ این کشورها قرآن و دین اسلام را به نفع خود مصادره و تفسیر می‌کنند و این درست نیست.

 امام جمعه موقت تهران در ادامه بر این مساله تاکید کرد که متاسفانه در دنیای امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که قدرت‌ها و حکومت‌های مسیحی و یهودی در اشکال مختلف دین‌شان را مصادره کردند و دیگر مسیحیت و یا یهودیت آن‌گونه که در گذشته بوده است،‌نیست. امروز مسیحیت صهیونیستی فراگیر شده است و متاسفانه به جان اسلام افتاده است؛ چرا که می‌بینند اسلام حرکت گسترده‌ای را در منطقه و دنیا ایجاد کرده است. آن چیزی که می‌تواند دنیای را اداره کند قرآن است و به قول بسیاری از اندیشمندان مسیحی اگر مسلمانان بتوانند اسلام را به خوبی عرضه کنند همگان آن را می‌پذیرند.

 وی ادامه داد: البته منظور ما از مسیحیت و یهودیت حکومت‌ها و دولت‌های منتصب به این ادیان هستند. ما ملت‌های مسیحی و یهودی را مدنظر نداریم؛ چرا که معتقدیم این حکومت‌های هستند که مسیحیت و یهودیت را به سمت صهیونیستم پیش می‌برند.

 وی همچنین در پایان یاد و خاطره یادگار امام؛ سید احمد خمینی را گرامی داشت.

کد خبر 163744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز