جمعه ۲۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین نماز جمعه شهریور در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

  به گزارش ایسنا آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان این مطلب خطاب به دادستان کل کشور گفت که این مجموعه را پیدا کنید و بدون مهابا و در نظر گرفتن جایگاه، آن‌ها را به سزای اعمالشان برسانید. انتظار از قوه قضاییه این است که بر روی یک نفر متمرکز نشوند بلکه بر مجموعه‌ای از روابط متمرکز شود.

 خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان این‌که «اختلاس حدود 3 هزار میلیارد دلاری اخیر در تاریخ اقتصاد کشور و سیستم بانکی بی‌سابقه است» گفت: به جد از مسئولان محترم که می‌گویند ما این فساد را کشف کردیم تقدیر می‌کنیم، اما صحبت این است که چرا کار به این‌جا کشید؟ گیر کار کجاست؟ گیر کار در سیستم نظارتی است. با وجود چنین اختلاسی، وقتی زوجین جوان قصد دریافت وام دارند با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. باید اقدام عملی صورت می‌گرفت و جلوی آن گرفته می‌شد.

 وی در ادامه گفت: یکی از اقدامات ستودنی، دستور رئیس قوه‌ قضاییه به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور بود که وی فردی امین در قوه‌ قضاییه، مردم و مشهور به قاطعیت است. آن‌چه رییس دستگاه قضایی ابلاغ کردند خواست مردم است که از جمله این موارد این است که در صورتی که جرم اثبات شد اشد مجازات برای مجرمان در نظر گرفته شود.

 خاتمی افزود: انتظار مردم این است که دستگاه قضایی همان‌گونه که در عرصه ایجاد امنیت اجتماعی قاطع عمل می‌کند و به گردن جانی پل مدیریت در همان مکان طناب دار می‌اندازد همین قاطعیت را در مقابل مفسدان اقتصادی داشته باشد. این آزمون بزرگی برای دستگاه قضایی است و از خداوند می‌خواهیم که از این آزمون سربلند بیرون بیایند.

 وی یادآور شد: باید در این عرصه تسریع همراه با دقت و عدالت باشد. مردم ما خوش ندارند که هیچ‌کس مظلوم واقع شود، اما این کار باید با سرعت، دقت و عدالت همراه باشد که اگر این‌گونه نباشد تاثیر بایسته را نخواهد داشت.

 خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامی‌داشت هفته‌ دفاع مقدس، تاکید کرد: انتقال فرهنگ جبهه به نسل‌های دوم و سوم انقلاب حائز اهمیت است.

 وی هم‌چنین با گرامی‌داشت آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش و آموزش عالی اظهار امیدواری کرد که این عزیزان با خدمت در عرصه‌ فرهنگ، تداوم‌بخش راه شهیدان باشند.

 وی در ادامه اظهار کرد: بیداری اسلامی با نام اسلام و با عشق به خدا و به عنوان شعله‌ای فروزان در منطقه روشن شده و با گذشت هشت ماه از آن، موفقیت‌های بسیاری نصیب جهان اسلام شده است.

 خطیب نماز جمعه این هفته تهران، سقوط دیکتاتورها یکی پس از دیگری، تشدید روحیه ضداستکباری و اقدام عملی مسلمانان قهرمان مصر در جهت اشغال سفارتخانه رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی را از جمله موفقیت‌های بیدای اسلامی ذکر و تصریح کرد: فرار مفتضحانه‌ سفیر رژیم صهیونیستی در مصر به همراه همکاران خود و فرار سفیر رژیم صهیونیستی در اردن با لباس مبدل اوج ننگ رژیم صهیونیستی است. این‌ها همان‌هایی بودند که شعار «از نیل تا فرات» را سر می‌دادند و جنایتکاران صبرا و شتیلا هستند.

 این عضو هیات رئیسه‌ مجلس خبرگان، اعلان رسمی انقلابیون مبنی بر این‌که محور حرکت ما اسلام است را از دیگر موفقیت‌های بیداری اسلامی ذکر کرد که نصیب جهان اسلام شده و گفت: آن‌ها اعلام کردند که ما به دنبال مردم‌سالاری دینی هستیم، چیزی که آمریکا به شدت از آن نگران است و امیدواریم این بیداری اسلامی تا نابودی کامل دیکتاتورها به‌ویژه در منطقه پیش رود.

 وی اظهار کرد: همین جا به برخی از مسئولان دولت‌ها که امروزه به دوره‌گردی افتاده‌اند می‌گوییم که نسخه حکومت سکولار در منطقه قابل پذیرش نیست. مردم در برابر حکومت‌های سکولار ایستاده‌اند. حکومت مبارک اسم اسلامی داشت ولی سکولار بود.

 خاتمی با اشاره به برگزاری پنجمین اجلاس مجمع عمومی جهانی اهل بیت در هفته گذشته، اظهار کرد:

 در هفته آینده نیز اجلاس بین‌المللی بیداری اسلامی در تهران برپا می‌شود.

خاتمی در خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته‌ تهران، کفران نعمت را از عوامل جهنمی شدن از نگاه قرآن برشمرد و اظهار کرد: ناسپاسی، جهنم‌ساز است. خداوند اعلام کرد که اگر سپاس نعمت‌ها را به جا آوردید نعمت را افزایش می‌دهیم، اما اگر در مقابل آن‌ها ناسپاسی کردید نه تنها نعمت را می‌گیریم بلکه در معرض عذاب الهی قرار خواهید گرفت.

 وی انس با خدا را از اصول اخلاقی اسلام عنوان کرد و یادآور شد: انس با خدا زیرمجموعه‌هایی دارد که یکی از آن‌ها دعا است. پیش از این درخصوص موانع استجابت دعا صحبت‌هایی مطرح شد و امیرالمومنین نیز خصلت‌هایی را عنوان کردند که با وجود آن‌ها دعا مستجاب نمی‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به روراست نبودن با خدا، مخالفت با سنت و روش پیامبر، عمل نکردن به قرآن و داشتن رفتاری جهنم‌ساز اشاره کرد.

 خطیب نماز جمعه امروز تهران با اشاره به ناسپاسی و کفران نعمت، تصریح کرد: از نگاه قرآن کریم ما غرق نعمت‌های خدا هستیم و هر نفسی که بیرون می‌آید و فرو می‌رود نه دو نعمت بلکه هزاران نعمت است و ما غرق برترین نعمت خدا که «هستی» به شمار می‌رود هستیم. بنابراین باید لحظه به لحظه عمر سپاسگزار خداوند باشیم.

 خاتمی ادامه داد: بعضی از نعمت‌ها مادی و قابل لمس هستند که می‌توان به نزول باران، وجود اعضا و جوارح، عقل و ... اشاره کرد و قرآن کریم در مقابل، شش نعمت معنوی را ذکر کرده که شامل هدایت، آزادی، دفع توطئه‌های دشمن، امدادهای غیبی، وحدت و رهبری الهی می‌شود.

 عضو هیات رئیسه‌ مجلس خبرگان تصریح کرد: خداوند را شاکریم که پس از پیروزی انقلاب، نعمت رهبری الهی را به ما عنایت کرد. امام راحل که دیروز بود و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که امروز است. ما ولایت فقیه را قطره‌ای از آن دریا می‌دانیم. نگاه فقه به ولی فقیه، تنها یک رهبری سیاسی نیست بلکه رهبری دینی است.

 وی گفت: بحمدالله در طول 32 سال اخیر مردم ما شکر این نعمت را به جا آورده‌اند و خداوند نیز در طول این مدت بلاهای زیادی را از سر انقلاب گذرانده است. سپاس ولی فقیه، ولایتمداری است. باید مراقب بود اکنون که خدا این نعمت ارزشمند را عنایت کرده مطیع آن باشیم، نه مطیع گزینشی. رهنمودهای امام راحل و رهبری یک مجموعه است. این‌گونه نیست که آن‌جایی که با سلیقه‌شان جور است استناد کنند و در مورد رهنمودهای رهبری گزینشی عمل کنند.

 خاتمی تصریح کرد: به عنوان نمونه هم امام راحل و هم رهبری مجموعه‌ قوا و دستگاه‌های نظام را یک مجموعه می‌بینند. از قوای مجریه، قضاییه و مقننه حمایت می‌کنند، تذکرات و انتقاداتی را نیز که دارند در جلساتی بیان می‌کنند. این مجموعه مورد تایید ولایت هستند. خط امام (ره) نیز همین بود. این‌که کسانی بخشی از فرمایش را بگیرند و بخشی را نگیرند خودمداری است، ولایت‌مداری نیست و ناسپاسی به شمار می‌رود.

کد خبر 145707
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز