همشهری آنلاین: آخرین نماز جمعه ماه مبارک رمضان در پایتخت، همزمان با روز جهانی قدس به امامت حجت‌الاسلام احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه نخست نماز جمعه تهران گفت: هر گام استواری که مردم سراسر جهان در راهپیمایی روز قدس برداشتند، همچون تیری بود که بر قلب دشمنان اسلام و قرآن فرود آمد. وی با بیان این مطلب افزود: حدود 70 سال از اشغال فلسطین و 42 سال از به رسمیت شناختن این رژیم جعلی در سازمان ملل می‌گذرد و در طول این مدت هم رژیم صهیونیستی و هم جبهه معارضین فراز و فرودهایی داشته‌اند.

 خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یکه تاز میدان بود و با بالاترین سرعت به پیش می‌رفت گفت: تا جایی پیش رفتند که برخی از آنها با کمال وقاحت شعار از نیل تا فرات سردادند؛ برخی نیز مدعی بخش‌هایی از ایران و مدینه منوره شدند و خود را یکه تاز میدان محسوب می‌کردند.

 خاتمی افزود: علت این یکه تازی حمایت همه جانبه دنیای استکبار از این رژیم جعلی بود.

 وی با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی، شمارش معکوس این رژیم جعلی آغاز شد گفت: از این زمان بود که انتفاضه‌ها یکی پس از دیگری امان رژیم صهیونیستی را برید و به فلاکتی افتادند که نه تنها شعار از نیل تا فرات را فراموش کردند بلکه دستشان را به کلاهشان گرفتند که باد نبرد.

 خطیب جمعه تهران افزود: با اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس؛ مسئله فلسطین به عنوان مسئله بین‌المللی جهان اسلام به صحنه آمد در حالی که آنها می‌خواستند این موضوع به عنوان مسئله‌ای عربی جلوه کند.

 حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی گفت: در این مدت در جبهه معارضین نیز هم مذاکره‌ها و هم مقاومت‌ها بوده است و تجربه 70 سال گذشته نشان می‌دهد که همراه با مذاکره‌ها و عقب نشینی‌ها؛ همواره ذلت و بیچارگی آوارگان فلسطینی بیشتر شده و عزت مظلومان فلسطینی از رهگذر مقاومت‌ها و انتفاضه‌ها رقم خورده است.

 وی افزود: نتیجه این مقاومت‌ها دست کم اینست که از پیشروی بیشتر این رژیم اشغالگر پیش‌گیری می‌کند و نگذاشته است مسئله فلسطین از ذهنیت مسلمانان و وجدان‌های بیدار عالم محو شود.امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش در خطبه نخست نماز جمعه خطاب به قهرمانان فلسطینی گفت: عزت شما در گرو مقاومت‌های جانانه است، نه در سایه مذاکرات آنچنانی.

 حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی افزود: از زمانی که روند مذاکره با طرح قرارداد ننگین کمپ دیوید در سال 1967 با اقدام سادات خائن آغاز شد تا آن وقتی که رئیس سازمان آزادی‌بخش فلسطین با برگ زیتون به سازمان ملل متحد رفت که پیام کنار گذاشتن مبارزه مسلحانه داشت، فلسطینی‌ها روز خوش نداشتند.

 وی گفت: روز خوش فلسطینی‌ها با استقامت‌های قهرمانانه آغاز شد، از مبارزه خسته نشوید و مقاوم بایستید که اکنون بهار پیروزی رزمندگان فلسطینی است.

 خطیب جمعه تهران افزود: اکنون بحمدالله شاهدیم که در داخل رژیم صهیونیستی، کسانی که از اطراف دنیا به این سرزمین آورده‌اند؛ در سرزمین‌های اشغالی، علیه حاکمانشان تظاهرات می‌کنند.

 وی خطاب به مبارزان قهرمان فلسطینی تاکید کرد: امروز زمان مقاومت و ایثارگری است؛  پیام قرآن به شما این است که اگر مقاومت مومنانه داشته باشید پیروزید.

 حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی خطاب به فلسطینیان افزود : سخن از مرزهای کذایی به میان نیاورید بلکه سخن از سراسر سرزمین فلسطین بگویید. همه فلسطین مربوط به مسلمانان است و اشغالگران باید این سرزمین را ترک کنند.

 وی تاکید کرد: مصلحت شما در آن است که از نامشروع بودن رژیم جعلی صهیونیستی سخن بگویید چون به فضل خدا پیروزی نزدیک است.

 حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی با استناد به آیاتی از سوره مبارکه آل عمران گفت: پیروزی ملت فلسطین با عنصر صبر یعنی مقاومت مومنانه و تقوا یعنی خداباوری رقم می خورد.

 وی با استناد به آیه 125 سوره مبارکه آل عمران خطاب به فلسطینی‌ها تاکید کرد: بایستید و برای خدا مقاومت کنید و حریم نگه دارید که خدا یاریتان می‌کند.

 حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی همچنین با قرائت آیه 249 سوره بقره درباره پیروزی رزمندگان مومن در رکاب تالوت گفت: فراوان اتفاق افتاده است که گروه‌هایی اندک در مقابل گروه‌هایی فراوان به اذن خدا ایستادند و مقاومت کردند و با وعده قرآن باید مطمئن باشید که یاری خدا نصیبتان خواهد شد.

 وی همچنین با استناد به آیه 184 سوره مبارکه آل عمران افزود:‌ براساس این آیه با مال و جان امتحان می‌شوید حرف و حدیث‌های نامربوط برخی اهل کتاب و مشرکان را خواهید شنید اما باید صبوری پیشه کنید، برای خدا حریم نگه دارید و در صحنه بمانید که خدا یار شماست.

 خطیب جمعه تهران در ادامه خطبه نخست گفت: در فتنه 88 همه کشورهای اروپایی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به صحنه آمدند و علیه ما جنگ احزاب به راه انداختند؛ آنها خواب و خیال فروپاشی نظام اسلامی را می‌دیدند و معرکه‌گردان این آشفته بازار هم رژیم انگلیس بود. آنها خیلی ابراز خوشحالی می‌کردند و در پوست خود نمی‌گنجیدند و برخی همراهانشان در کشورهای منطقه به ساز آنها می‌رقصیدند.

 امام جمعه موقت تهران افزود: رژیم ساقط شده نامبارک در مصر و پوشش خبری تلویزیونی‌اش و گزارش‌های اغتشاشات آن روزها و نیز رژیم بن علی هم همین طور؛ دو سال گذشت، چه سر آنها آمد؟ پس از دو سال به حمد خدا انقلاب بزرگ اسلامی مانند سرو قامت کشیده ایستاده و خاری در چشم استکبار و استخوانی در گلوی مستکبران در صحنه است.

 خطیب جمعه تهران افزود: پس از دو سال آن چه بر سر آنها آمد قابل تأمل است؛ انگلیس آن قدر دچار آشوب، ناامنی و اغتشاش می‌شود که حکومت نظامی اعلام نشده برپا می‌شود؛ آیا نمی‌خواهید حقانیت نظام اسلامی را از این رهگذر ببینید؟

 وی گفت: همان نامبارکی که از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید پس از دو سال، او را در قفس برای محاکمه آوردند؛ همان دیکتاتور تونس که از خوشحالی در پوست خود نمی گنجید ذلیلانه کشورش را ترک کرد و چند ساعت در هوا معطل بود تا کشوری به او پناهندگی دهد و سرانجام با ذلت در حجاز به عنوان پناهنده پذیرفته شد.

 امام جمعه موقت تهران افزود: ایمان پیدا کنید که این انقلاب بزرگ اسلامی، انقلابی خدایی است و عنصر ایمان، صبر و تقوا از عناصر مهم پیروزی ما به شمار می‌رود.

 حجت الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران افزود: پیام حضور چشمگیر مردم در مراسم بسیار معنوی لیالی قدر و حضور بسیار فراوان جوانان در چنین مراسمی این است که مردم ما خدایی هستند ، عشق به خدا دارند و این عشق در جانشان نهادینه شده است.

 وی افزود: تیغ تهاجم فرهنگی دشمنان که لبه تیز آن جوانان بودند به فضل خدا به سنگ خورده است.

 امام جمعه موقت تهران گفت: از امت خداجوی به خاطر حضور بسیار باشکوه در مراسم لیالی قدر تشکر می‌کنم و در تهران در این شب‌ها شاهد حضور بی‌نظیر مردم بودم.

 حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی یکی از عوامل جهنمی شدن را از نگاه قرآن، عبور از خط قرمز خدا دانست و گفت: معصیت، خط قرمز الهی است و آنها که از آن عبور کنند جهنمی می‌شوند و آن که معصیت کند و خطوط قرمز الهی را بشکند در جهنم جاویدان است.

کد خبر 144043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز