مجید مهرابی دلجو: سی‌ودومین سالروز جهانی قدس بنا به گسترش بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه می‌تواند از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار باشد؛ چه اینکه در همین ایام می‌بینیم احمد شهات، جوانی مصری در قاهره با بالارفتن از ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی، پرچم این رژیم را تکه پاره کرده و پرچم مصر را بر بالای سفارت این رژیم به اهتزار درمی‌آورد.

ستاره - چوب کبریت

مصر بعد ازسقوط حسنی مبارک خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از این کشور شده است. بنا به نوشته خبرگزاری‌ها از جمله خبرگزاری فلسطین و قدسنا به‌دلیل همین ویژگی‌هایی که روز جهانی قدس در سال‌جاری به‌خود گرفته، رژیم اشغالگر از چند روز گذشته بیت‌المقدس را تبدیل به پادگان نظامی کرده و در این شهر وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. منابع فلسطینی معتقدند که اسرائیل با این اقدام در واقع در آستانه برپایی مراسم راهپیمایی روز قدس، کار پیشگیرانه انجام داده است.

اندیشمندان ومتفکران سیاسی و فرهنگی جهان در آستانه سی‌ودومین سال برپایی روزجهانی قدس از ویژگی‌های این روز می‌گویند. امام جماعت مسجد مرکزی خارطوم، پایتخت سودان، مسلمانان سراسر جهان را برای شرکت در مراسم روز قدس امسال دعوت کرد و گفت: باتوجه به بیداری اسلامی در منطقه، جهان شاهد مشارکت بی‌سابقه مسلمانان در این روز خواهد بود. شریف ادریس عبدالقادر عایس، امام جماعت و مبلغ اسلامی در سودان، ابتکار امام‌خمینی (ره) در نامگذاری جمعه آخر ماه‌مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس را از جمله راهکارهای احیای مسئله فلسطین دانست و گفت: امام خمینی(ره) رهبر بزرگی بود که از ابتدا حمایت از فلسطین و ملت مظلوم را در دستور کار خود قرار داده بود و بعد از پیروزی انقلاب هم به این راه ادامه داد. وی همچنین با اشاره به بیداری اسلامی ناشی از انقلاب‌های اخیر در منطقه، این انقلاب‌ها را الگو گرفته از انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت که مردم جهان با مشارکت در روز جهانی قدس، همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام می‌کنند.

قدس آزاد می‌شود

رئیس شورای اسلامی جامعه مسلمانان لهستان گفت که امام خمینی (ره) با اعلام روز جهانی قدس، مسلمانان جهان را نسبت به حمایت از فلسطین و قدس آگاه کرد و انشاء‌الله به‌زودی با ادامه راه امام(ره)، شاهد آزادی قدس شریف خواهیم بود. شیخ احمد روسناک حوادث اخیر و بیداری اسلامی در منطقه را برگرفته از تفکرات و اندیشه‌های امام خمینی (ره) دانست و گفت: آنچه امروز در منطقه شاهد هستیم آینده‌نگری حضرت امام(ره) را ثابت کرد و انشاء‌الله با ادامه راه امام به‌زودی آینده نگری وی در مورد آزادی قدس را شاهد خواهیم بود. وی همچنین از مسلمانان سراسر جهان خواست که در راهپیمایی روز قدس امسال شرکت کنند و به غرب و رژیم صهیونیستی ثابت کنند که فلسطینیان تنها نیستند.

مسئله فلسطین با اعلام روز قدس احیا شد

دکتر نزار جعفر، استاد دانشگاه کویت، گفت که امام خمینی‌(ره) با اعلام روز قدس مسئله قدس و فلسطین را در جهان اسلام احیا کرد. وی گفت: امام‌خمینی (ره) با اعلام روز قدس مسئله فلسطین را از فراموشی نجات داد و مسلمانان جهان را به حمایت از قدس، مسجد‌الاقصی و قبله‌گاه اول مسلمین فراخواند. نزار جعفر در ادامه، امام خمینی‌(ره) را الگوی مردم جهان در مبارزه با ظلم دانست و گفت: پیروزی انقلاب اسلامی چراغ هدایتی بود برای مردم منطقه که هم‌اکنون ما شاهد تحقق آن در انقلاب‌های اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم. وی در پایان گفت: روز قدس امسال متفاوت‌تر و پرشورتر از سال‌های گذشته خواهد بود. شیخ محمد حسن مولوی الازهری، خطیب مسجد رحمانیه در سریلانکا، نامگذاری روز قدس از سوی حضرت امام خمینی(ره) را احیاکننده مسئله قدس و اسلام دانست. وی با تأکید بر اتحاد بین مسلمانان جهان برای مقابله با جبهه استکبار و ظلم گفت: امام خمینی(ره) با حمایت از فلسطین و اعلام جمعه آخر ماه مبارک رمضان به‌عنوان روز جهانی قدس، خطر صهیونیسم جهانی را به جهانیان یادآور شد و همگان را به حمایت از فلسطین و قدس دعوت کرد. الازهری در ادامه گفت: امام خمینی (ره) در زمان خود و اکنون آیت‌الله سید علی خامنه‌ای - دنباله‌رو راه امام - در حمایت از مسئله فلسطین، پیشتاز بوده‌اند و همچنان از این ملت مظلوم حمایت می‌کنند. وی همچنین انقلاب‌های اخیر در منطقه را الگو گرفته از انقلاب اسلامی ایران دانست و گفت: با توجه به بیداری اسلامی که در منطقه به‌وجود آمده است ما شاهد حضور بی‌سابقه ملت مسلمان جهان در روز قدس امسال خواهیم بود.

انقلاب ایران مادر همه انقلاب‌های اخیر است

قاضی دادگاه استیناف دیوان عالی کیفری عراق، بیداری اسلامی و وقوع انقلاب‌های عربی در منطقه را دروازه‌ای به‌سوی آزادی تمامی کشورهای عربی از رژیم‌های خودکامه هوادار رژیم صهیونیستی دانست.
قاضی منیر حداد، آخرین مقام قضایی عراق که حکم اعدام صدام حسین دیکتاتور عراق را امضا کرد، گفت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) انقلاب بزرگی در جهان اسلام بود که تحول بزرگی در جهان به‌وجود آورد. وی با توجه به افزایش موج بیداری اسلامی در منطقه جنوب غرب آسیا و شمال غرب آفریقا، گفت: در نتیجه این بیداری اسلامی و سقوط دیکتاتورها، روند دمکراسی در منطقه بهبود خواهد یافت. حداد در پایان تأکید کرد که مردم منطقه به‌ویژه مردم کشورهایی که در آنها انقلاب به وقوع پیوسته است، امسال به‌طور چشمگیری در روز جهانی قدس شرکت خواهند کرد.

پای روز قدس به آمریکای شمالی رسید

سید تیلمیز حسنین رضوی، یکی از علمای شیعه و از متولیان شورای علمای مسلمان در آمریکای شمالی با اشاره به موج بیداری اسلامی در منطقه، مشارکت بی‌سابقه مردم در راهپیمایی روز قدس امسال را پیش‌بینی کرد. وی افزود: حضور در مراسم روز جهانی قدس وظیفه هر مسلمانی است و ما باید با حضور در این مراسم و با اتحاد و همبستگی، حمایت خود را از سایر برادران دینی اعلام کنیم. رضوی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، ملت مسلمان فلسطین آزاد و سرزمین فلسطین عاری از وجود اشغالگران شود. وی در پایان تأکید کرد که بیداری اسلامی در منطقه و سقوط حکومت‌های دیکتاتوری به‌ویژه در مصر، تأثیر بسزایی در آینده فلسطین دارد.

روز جهانی قدس امسال، تاریخی است

شیخ‌حسن موسی، امام‌جماعت مسجد استکهلم سوئد ضمن دعوت از مسلمانان سراسر جهان برای مشارکت گسترده در روز قدس امسال (آخرین جمعه ماه مبارک رمضان) گفت که با توجه به بیداری اسلامی، جهان شاهد مشارکت گسترده و بی‌سابقه در همبستگی با فلسطین در روز قدس خواهد بود. وی از حضرت امام خمینی(ره) به‌عنوان الگوی رهبران آزاده جهان یاد کرد و گفت که امام‌خمینی‌(ره) با اعلام روز جهانی قدس حمایت از ملت مظلوم فلسطین را جهانی کرد. وی افزود: آنچه امروز در منطقه خاورمیانه به‌ویژه مصر و تونس شاهد هستیم از برکات انقلاب اسلامی ایران است و با توجه به بیداری اسلامی در منطقه، امسال شاهد مشارکت گسترده مردمی در اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها در روز جهانی قدس خواهیم بود.

مسیر به سمت آزادی فلسطین هموار شد

دکتر رحمت‌الله رفیع، عضو هیأت رئیسه انجمن کلیمیان تهران در آستانه روز جهانی قدس با اشاره به تحولات اخیر منطقه و تحقق اصل پیروزی حق بر باطل افزود: با گذشت تنها 32 سال از انقلاب جهانی امام‌خمینی‌(ره) ما به خوبی مشاهده می‌کنیم که چه زود حق بر باطل مسلط شده و رهنمودهای ایشان در بیداری ملت‌ها و خروش آنها علیه حاکمان ظالم به بار نشسته است. رفیع با بیان اینکه ملت‌های منطقه در انقلاب‌های خود قدم به قدم فرامین امام‌خمینی‌(ره) را اجرا می‌کنند بدون اینکه شاید به آن توجه داشته باشند، افزود: شعار آزادیخواهی و دمکراسی که غرب سال‌هاست مدعی آن است دیگر ملت‌ها را فریب نخواهد داد و در مقابل، آنچه امام‌خمینی‌(ره) تئوری آن را طراحی و بر مبنای آن انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند سرمشق انقلابیون منطقه قرار گرفته است. عضو هیأت رئیسه انجمن کلیمیان تهران در ادامه به برگزاری جلسه هماهنگی انجمن کلیمیان با نمایندگان سایر ادیان در تهران جهت برگزاری هر چه بهتر مراسم روز جهانی قدس اشاره کرد و افزود: امیدواریم که پیروان سایر ادیان الهی در کنار ملت مسلمان ایران راهپیمایی امسال روز جهانی قدس را باشکوه‌تر از هر سال برگزار کنند.

سدی در برابر طغیانگری اسرائیل

محمد ابوالخیر شکری خطیب مسجد امام شافعی سوریه در باره ویژگی‌های روز جهانی قدس گفت: بدون شک دوراندیشی حضرت امام‌خمینی(ره) در تعیین یک روز به‌عنوان روز جهانی قدس یک اندیشه بلند به شمار می‌آید و سد محکمی در مقابل طغیانگری رژیم صهیونیستی و آمریکا محسوب می‌شود، همچنین این اقدام از سوی امام‌خمینی‌(ره) بیانگر عمق ایمان ایشان درخصوص قدس و مسجد الاقصی به حساب می‌آید. از این‌رو همه ما باید برای یاری قدس و مسجد الاقصی دست به دست هم دهیم و تقاضای من از همه جهان اسلام این است که آنها نیز از این روز برای دفاع از قدس استفاده کنند.

امام با روز قدس مجرای تاریخ را تغییر داد

امین محمد حطط، سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان در باره نامگذاری روز قدس می‌گوید: در واقع تصمیم امام‌خمینی(ره) در نامگذاری روز جهانی قدس جزئی و بخشی از یک طرح بسیار بزرگ که از سوی امام دنبال می‌شد و این ابتکار حاکی از دید راهبردی آن امام به حساب می‌آید. شخصیت امام یک شخصیت کم نظیر درقرن و عصر حاضر است. تحلیل‌گران مسائل استراتژیک در واقع در تحلیل‌های خود درخصوص شخصیت امام‌خمینی(ره) به ایشان به عنوان شخصیتی که توانست مجرای سیر امور تاریخ معاصر را تغییر دهد نگاه می‌کنند. شما می‌دانید که منطقه ما قبل از آمدن امام‌خمینی‌(ره) تابع بلوک شرق یا غرب بود، اما پس از آمدن ایشان و مطرح کردن شعار نه شرقی و نه غربی و اینکه اختیار منطقه تنها در دست صاحبان آن است و با استفاده از به میان کشیدن مسئله فلسطین و قدس، توانست ملت‌های منطقه را علیه رژیم صهیونیستی و طرح‌های کشورهای شرقی و غربی بسیج سازد و از آنجایی که قدس جایگاه ویژه‌ای نزد مسلمانان دارد وی از این فرصت برای نجات ملت‌های منطقه و مقدسات آنها بهترین استفاده و بهره‌برداری را کرد. تحرکات و خیزش‌های اخیر ملت‌های منطقه نیز در واقع برخاسته از مخالفت آنها با طرح‌های کشورهای غربی و در دفاع از قدس شریف و ملت فلسطین به شمار می‌آید.

مصری‌ها به مردم ایران افتخار می‌کنند

خانم می‌صبحی الخنسا، دبیرکل مجمع جهانی مقابله با فرار اسرائیل از مجازات هم گفت: بدون شک انقلاب اسلامی ایران یک رویداد بسیار بزرگ به شمار می‌رود ولی مهم‌تر از آن رهبری امام‌خمینی(ره) و هدایت این انقلاب توسط ایشان است. امام نه تنها سعی داشت کشور ایران را با این انقلاب اصلاح کند بلکه ایشان تلاش کرد که اوضاع کشورهای عربی و مسلمان را نیز اصلاح کرده و سامان بخشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام‌خمینی‌(ره) مقاومت لبنان شکل گرفت و
در نتیجه آن پیروزی درخشان سال 2006 ضد‌رژیم صهیونیستی تحقق یافت. رژیم صهیونیستی از آخرین جنگ با کشور مصر تا سال 2006 شکستی مانند این شکست در مقابل مقاومت ملت لبنان ندیده بود. روح بلند امام خمینی (ره) در این پیروزی قابل لمس بود.

الخنسا در پایان از الگو‌گیری ملت‌های مسلمان و مبارز به‌ویژه ملت مصر از آرمان‌ها و اندیشه‌های حضرت امام‌خمینی‌(ره) صحبت کرد و در این زمینه اظهار داشت: من سفرهای متعددی به کشو مصر داشتم و عشق و علاقه قوی ملت این کشور نسبت به شخصیت امام‌خمینی(ره) و افکار آن را ملاحظه می‌کردم به‌طوری که آنها به رهبران ایران و شجاعت آنها به خاطر پایداری و مقاومت در مقابل زورگویی‌‌های رژیم صهیونیستی افتخار می‌کنند. در نهایت این رابطه قوی توانست نتیجه خود را به ثمر برساند و اتحادی قوی بین انقلابیون مصری، ملت این کشور، ایران و جنبش‌های مقاومت، در مقابل استکبار جهانی ایجاد و راه آزادی قدس شریف و ملت فلسطین را کوتاه‌تر سازد.

کد خبر 143932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز