سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون فرهنگی مسجد جمکران با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در برابر ولایت طاغوت ایستاد، افزود:

دین

 ایشان با ایستادگی خود جلوی پاشیده شدن بذر گناه را در قلوب اهل آن زمان گرفت و ما این را یقین داریم هرچه خوبی است در پرتو ولایت و هرچه بدی و فحشا است در پرتو ولایت طاغوت است.

به گزارش خبرگذاری مهر: معاون فرهنگی مسجد جمکران با بیان اینکه حضرت زهرا(س) در برابر ولایت طاغوت ایستاد، افزود: ایشان با ایستادگی خود جلوی پاشیده شدن بذر گناه را در قلوب اهل آن زمان گرفت و ما این را یقین داریم هرچه خوبی است در پرتو ولایت و هرچه بدی و فحشا است در پرتو ولایت طاغوت است.

حجت الاسلام مرتضی وافی معاون فرهنگی مسجد جمکران با تأکید بر اهمیت مسئله ولایت در زندگانی حضرت فاطمه الزهرا(س) به خطبه ایشان در مسجدالنبی(ص) اشاره کرد و به خبرنگار مهر گفت: در خطبه حضرت زهرا(س) بسیاری از حکمت‌ها و معارف آمده است اما به نظرم اوج خطبه کلمه ای است که حضرت خطاب به مردم در مسجد می فرماید:" اعلموا اَنی فاطمه" مردم بدانید من فاطمه هستم.
وی افزود: اعلموا اَنی فاطمه یک معنای خاصی دارد؛ همه مردم مدینه می‌دانستند فاطمه(س) دختر پیامبر است و آنها در همسایگی حضرت زندگی کرده بودند و ویژگی‌های ایشان را می‌دانستند و سفارش‌های خاص پیامبر را نسبت به فاطمه(س) می دانستند؛ پس این کلمه اعلموا معنایش چیست؟

مدیر مرکز مطالعات راهبردی نشریه خیمه تصریح کرد: شاید اینگونه بتوان معنا کرد که اگر بخواهد این احکامی که در خطبه آمده و شرح معارف و اسرار عباداتی که حضرت زهرا(س)متذکر شدند و درخواستی که برای دفاع از دین از مردم داشتند در جامعه جاری شود، رمز و رازش توجه به فاطمه(س) به عنوان محور ولایت و محور اهل بیت(ع) است.

وافی یادآور شد: همه رمز و راز آن احکامی که حضرت در خطبه شان ذکر کردند و دلیل و اسرار این احکام را ذکر کردند با جمله  اعلموا انی فاطمه مشخص می شود یعنی کسی که بخواهد به معارف دست پیدا کند و پشتیبان دین باشد باید از طریق توجه به اهل بیت(ع) و محور ولایت قدم بردارد تا نمازش، روزه و زکات و... او معنا پیدا کند.

وی افزود: نکته دوم روایاتی است که در خصوص ولایت آمده است؛ بسیاری از احکام در دین اسلام ریشه ولایت دارد یعنی هم احکام بخواهد پیاده شود در پرتو ولایت ولی خدا امکان پذیر است و هم اگر بخواهد این احکام در وجود انسان اثر بگذارد و نورانیت بدهد در پرتو ولایت است وگرنه در روایات داریم کسی که ولایتمدار نیست تمام عبادات را انجام دهد و شب را به زنده داری و عبادت و روز را به روزه داری بپردازد، در وجودش اثری نمی گذارد.

معاون فرهنگی مسجد جمکران با طرح این سؤال که اگر حضرت زهرا آنگونه برای دفاع از ولایت عمل نمی کردند، چه می شد؟ گفت: برای دستیابی به پاسخ اول باید ببینیم چرا در یک موقعیتی از تاریخ حضرت زهرا(س) ایستادند. نکته مهم را باید در جمله خود حضرت زهرا(س) جستجو کرد.

وی افزود: هنگامی که مردم به در خانه حضرت زهرا(س) جمع شده بودند و از ایشان سؤال شد که چه چیزی شما را پشت در آورد؟ حضرت فرمود: طغیانک. و این جمله طغیان انسان است که حضرت را به پشت در آورده و آن آیه قرآن که می فرماید  ان الانسان لیطغی ان رأه الستغنی را یادآور می‌شود که مردم خود را بی نیاز از ولایت دانستند و این بی نیازی از ولایت آنها را به طغیان واداشت و برای خاموشی این طغیان هیچ چیزی مثل ایستادگی حضرت زهرا(س) نمی توانست و نتوانست این طغیان را بر سر جای خود بنشاند.

حجت الاسلام وافی خاطرنشان کرد: اگر ایستادگی حضرت زهرا(س) نبود طغیان انسان شکل می گرفت و بر اساس متن زیارت جامعه کبیره این طغیان و این حرکت بیجا در زمان ولایت حضرت علی(ع) باعث شد بذر گناه الی الابد در دل جامعه کاشته بشود و کأنه حضرت زهرا(س) می خواستند جلوی این کاشته شدن را بگیرند.

وی افزود: اگر ایستادگی حضرت زهرا(س) نبود شاید به نوعی در ماجرای سیدالشهدا(ع) آنگونه اصحاب نمی ایستادند و این حرکت صدیقه کبری(س) جلوی پاشیده شدن بذر گناه را در قلوب اهل آن زمان گرفت و ما این را یقین داریم هرچه خوبی است در پرتو ولایت و هرچه بدی و فحشا است در پرتو ولایت طاغوت است؛ حضرت زهرا(س) وقتی در مقابل ولایت طاغوت ایستادند در حقیقت در مقابل بذر و ریشه فحشا و منکر ایستادند بلکه طاغوت خود فحشا و منکر است.

وی با اشاره به جایگاه حضرت فاطمه(س) در نزد ائمه معصومین(ع) که از ایشان به عنوان حجت خدا بر خویش یاد می کردند، تصریح کرد: تعبیر  فاطمه حجت علینا تعبیری دقیق است؛ اول اینکه حضرت زهرا(س) در چند جا محور ولایت نامیده شدند و این تعبیری از ام بودن است. ام به معنای ریشه و منشأ است. منشا و ریشه اهل بیت(ع) به مادرشان حضرت زهرا(س) می رسد و این مسئله فقط یک فضیلت عادی نیست بلکه یک کرامت و و یژگی خاص است.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی نشریه خیمه افزود: یک معنی دیگر این جمله همین معنای ظاهری است؛ یعنی چنانچه ما در یک مسئله ای سراغ اهل بیت(ع) می رویم، آنها در مسیر مادرشان حضرت زهرا (س)حرکت می کردند و الگویشان و محل توسل شان حضرت زهرا(س) بوده است.

وی یادآور شد: حجت یعنی دلیل و اعتبار و سند؛ دلیل و اعتبار اهل بیت(ع) حضرت زهرا(س) است و تمام مکارمی که ائمه اطهار(ع) سفارش می کردند ناشی از شخصیت نورانی حضرت زهرا(س) است.

وافی افزود: نکته دیگر اینکه بعد از رسول خدا(ص) جبرئیل بر زهرا(س) نازل می شد و مونس تنهایی بی بی دو عالم بود. گفتگوهای جبرئیل با حضرت را امام علی(ع) کتابت فرمودند که به  صحیفه فاطمیه مشهور است و حاوی نکته های اسرار آمیزی است که جبرئیل در مراوداتش با حضرت زهرا(س) بیان داشته است و این صحیفه نزد ائمه اطهار بوده تا اینکه به دست امام زمان رسید و در واقع این صحیفه حاوی اسراری است که به عنوان حجت نزد اهل بیت (ع) از حضرت زهرا(س) به عنوان ارث باقی مانده است.

معاون فرهنگی مسجد جمکران در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز در مورد زندگانی و سیره حضرت زهرا(س) جامعه کمتر آگاهی دارد گفت: برخی بخشی از این عدم آگاهی را متوجه رسانه می دانند؛ مردم خیلی از آگاهی‌های دینی خود را از رسانه می گیرند.

وی افزود: بهتر است در رسانه به جای حرکت کردن موضعی و دفعی در مناسبت‌ها یک برنامه میان مدت و بلند مدت برای القای معارف دینی طراحی شود. گاهی 3 ماه قبل از یک مناسبت تصمیم گرفته می شود که چه برنامه دینی را در رسانه داشته باشیم. مسئله دوم مبلغان و در کنار آن مبلغان رسانه ای هستند. بدیهی است نه همه مبلغان نسبت به این مسئله آنطور که باید و شاید گام بر می دارند و جوانب مختلف تاریخی و شخصیت حضرت زهرا(س) را بازگو می کنند و نه بسیاری از مبلغان ویژگی لازم را برای حضور در رسانه را دارند.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی نشریه خیمه در ادامه یادآور شد: محتوا و اطلاعات لازم از ابعاد مختلف شخصیت حضرت زهرا (س) وجود دارد اما توزیع مناسب نمی شود.

حجت الاسلام وافی در پایان به معرفی چند کتاب در مورد حضرت زهرا(س) پرداخت و گفت: کتاب فاطمة الزهرا من المهد الی اللحد نوشته مرحوم آیت الله قزوینی ترجمه دکتر حسن فریدونی، کتاب جلوه نور نوشته مرحوم علی سعادت پرور که از شاگردان علامه طباطبایی بودند و کتاب بیت الاحزان تألیف مرحوم حاج شیخ عباس قمی، همچنین کتاب صدیقه شهیده از مقتل‌های مرحوم مقرّم است و کتاب جنت العاصمه مرحوم آیت الله علامه میرجهانی است.

کد خبر 167800
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز