همشهری آنلاین: از زمان امام رضا‌(ع) تا امام عصر(عج) تبیین جایگاه توکیل، استراتژی ائمه این دوره بود و امام هادی‌(ع) نقش مهمی در تبیین جایگاه و معرفی ولی‌فقیه داشتند تا این تبیین مقدمه‌ای برای دوره غیبت امام باشد.

دین

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین منصوریان دامغانی، استاد حوزه و دانشگاه، امروز، پنجم خردادماه، همزمان با روز شهادت امام علی نقی (ع) با حضور در برنامه زنده «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» به بررسی نقش امام دهم در تاریخ تشیع پرداخت.

وی رسیدن به نقش امام دهم را منوط به شناخت مقدماتی دانست که از زمان رسول اکرم (ص) آغاز می‌شود و این مقدمات را چنین برشمرد: دوره‌های چهارگانه‌ای از زمان رسالت حضرت محمد(ص) تا امروز که حیات امام عصر‌(عج) است، می‌توان نام برد. که در هر یک از این دوره‌ها استراتژی واحدی وجود داشته است که ائمه هر دوره اهداف خود را با توجه به این استراتژی به ثمر می‌رساندند.

منصوریان‌دامغانی تصریح کرد: از زمان پیامبر(ص) تا انتهای حیات امام سجاد‌(ع) را می‌توان دوره اثبات و تثبیت دین، نامید. در زمان حیات رسول اکرم‌(ص) اثبات دین اسلام و حقانیت قرآن به نهایت می‌رسد و تا زمان حیات امام سجاد(ع) تثبیت دین کامل می‌شود. قیام سید‌الشهداء و حادثه کربلا رخداد بسیار مهمی در این دوره بود که اسلام را تثبیت کرد و امام سجاد(ع) مکمل این قیام شد و خبر این واقعه را با بیان و تبلیغ خود جاودانه کرد.

وی افزود: ائمه دوره دوم امام باقر(ع)، امام صادق(ع)، امام کاظم‌(ع) و امام رضا‌(ع) بودند که استراتژی این دوره به سمت تبیین دین و تبیین معارف رفت. بیشترین روایات و احادیث از این چهار امام به دست شیعیان رسیده است. مأموریتشان قیام نبوده است حتی از امام صادق(ع) درخواست قیام می‌کنند اما ایشان نمی‌پذیرند، چرا که جزء استراتژی این دوره نبوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه موضوع تبیین نیز در دوره اول وجود داشته است، اما جزء استراتژی اصلی نبوده است، افزود: دوره سوم را دوره توکیل می‌نامیم. امام رضا‌(ع) را نیز در این دوره محسوب خواهیم کرد و امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، امام حسن عسگری(ع) و امام عصر(عج) در این دوره هستند. چرا که تربیت وکلا و تشکیل شبکه منظم بین امام و مؤمنین در این دوره ایجاد شد.

وی ادامه داد: ائمه دوره سوم می‌دانستند که به حصر خواهند رفت و عملاً ارتباط بین امام و مردم قطع خواهد شد. اگر امام را از شیعه بگیرند، شیعه هویتش از بین می‌رود. در این دوره امام علی نقی‌(ع) نقش ویژه‌ای داشتند. خصوصاً نسبت به ایرانیان، چرا که ذائقه ایرانی‌ها را نسبت به موضوع وکالت، مرجعیت و ولی‌فقیه آشنا ساختند.

منصوریان دامغانی عنوان کرد: در زمان امام هادی‌(ع) و به خواست ایشان، حضرت عبدالعظیم‌الحسنی‌(ع) به عنوان وکیل به ری رهسپار می‌شود. حتی زمانی که مراجعانی از ری نزد امام هادی‌(ع) می‌آمدند و سؤال داشتند. امام دهم به آنها می‌گفت چرا با وجود عبدالعظیم در ری به سراغ من آمده‌اید که او نیزمی‌تواند پاسخگوی این پرسش‌ها باشد. سابقه رجوع به ولی‌فقیه از زمان امام هادی‌(ع) وجود دارد.

وی افزود: اگر ائمه دوره سوم، استراتژی وکالت‌پروری را به خوبی تبیین نمی‌کردند غیبت امام عصر(عج) به نتیجه نمی‌رسید و این آمادگی برای دوره چهارم که زمان غیبت است حاصل نمی‌شد. امام هادی(ع) در زمان خود به معرفی جایگاه امام‌ معصوم‌ نیز پرداختند و جایگاه نماینده امام و ولی‌فقیه را نیز تبیین کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره که از جانب حضرت امام هادی‌(ع) به ما رسیده است سرشار از مضامینی است که در آن جایگاه امام را معرفی می‌کند که نمونه آن، آنجایی است که می‌فرمایند کسی که می‌خواهد خدا را اراده کند و به خداوند برسد، باید از خانه ائمه هدی‌(ع) عبور کند.

گفتنی است، منابع این گفت‌وگو منتهی‌الآمال، مقاتل الطالبین، تاریخ الخلفاء، مروج الذهب، تتمه المنتهی و الکامل فی التاریخ اعلام شد.

یادآور می‌شود، اخبار قرآنی هر روز ساعت 10 از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش و جمعه‌ها در قالب برنامه «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» با اجرای مهدی قصری‌زاده و با دعوت از مسئولان و صاحب‌نظران به بررسی رویداد‌های دینی وقرآنی کشور می‌پردازد.

کد خبر 171867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز