همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مرزبانی از مکتب شیعه بسیار اهمیت دارد و باید فاضلانه صورت گیرد؛ روش علامه عسکری برای صحنه امروز بسیار مهم است و اقتباس رفتاری از روش و فکر ایشان بسیار کارساز است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه قم، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، عصر امروز 27 بهمن ماه در اولین همایش «بزرگداشت علامه عسکری» در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این مطلب گفت: شایسته است برای علامه عسکری همایش بین‌المللی برگزار شود؛ زیرا کتاب‌ها و شخصیت ایشان در کشورهای اسلامی بسیار شناخته شده است و افرادی در بلاد اسلامی هستند که می‌توانند در این همایش حضور داشته باشند و سخنرانی کنند.

وی تاکید کرد: علامه عسکری جزء شخصیت‌های نادری است که در دنیای اسلام شناخته شده و کلام و کتبش آنقدر معتبر است که دیگران را به وجود خود شایق کرده است.

لاریجانی افزود: البته همیشه افراد لجبازی مانند وهابیون هستند که نمی‌خواهند حق را بپذیرند اما در کشورهای اسلامی مانند مصر و تونس و ... افراد علاقه‌مند به فکر و کتب ایشان زیاد هستند.

وی ادامه داد: اولین بار قبل از پیروزی انقلاب اسلامی من در تهران خدمت ایشان رسیدم که در آن دوره افکار غالب در جوانان افکار شریعتی بود و نزاع‌هایی هم در این باره وجود داشت؛ در آن دوره افکار ایشان برای من خیلی جذاب بود چون ایشان روی زمینه‌هایی تمرکز می‌کرد که دیگران تمرکز نداشتند و بسیار مستند و محققانه رفتار و افکار را مطرح می‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایشان در مسایل کانونی جهان اسلام تمرکز داشته و شخصیت همه جانبه‌ای داشتند؛ از تاسیس مدارس اسلامی که ابتکاری بود گرفته تا تحقیق درباره سیستم درسی حوزه و مباحث عقیدتی منبعث از قرآن و توجه دادن به تشیع؛ همه این‌ها اقدامات مهم وی بود.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌های علامه عسکری اظهار کرد: یکی از خصوصیت‌های فکری ایشان که در میان علمای اسلامی کم نظیر است این است که ایشان در میدان فکری رقبا با مستندات خود آنان از شیعه دفاع کرده است.

لاریجانی عنوان کرد: ایشان در میدان حریف و با روایات و نصوص اهل سنت از شیعه دفاع جانانه کرد و در این میدان پیروز بود؛ به خصوص درباره کتاب عبدالله بن سبا یک زلزله فکری در میان کسانی که در حوزه اهل سنت کار فکری می‌کنند ایجاد کرد؛ چون تعابیری درباره شیعه به کار برده می‌شد و وهابیت از آن سوء استفاده می‌کردند و این فرد مجهول الهویة را موسس شیعه می دانستند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: اتهام بزرگی را به شیعه زده بودند و علمای شیعه در مباحث خود وجود عبدالله بن سبا را قطعی می‌دانستند، اما ایشان برای اولین بار احیای مجددی از تفکر شیعه انجام داد که نظیر آن را کم داریم.

وی افزود: علامه عسکری روایاتی را از صدر اسلام بررسی کرده و محققانه ثابت کرد که عبدالله بن سبا وجود خارجی نداشت و زلزله فکری در میان اهل سنت ایجاد کرد و مشخص شد که این فرد شخصیتی ساختگی دارد.

لاریجانی اظهار کرد: خیلی از علما و دانشمندان شیعه کتاب عبدالله بن سبا ایشان را بسیار فاخر می‌دانستند که نظیری ندارد و اگر هست بسیار اندک است.

وی افزود: حرف‌های مختلفی درباره این کتاب زدند اما جایی نداشت و تاثیری نگذاشت و کتاب 150 صحابه دروغین نیز همین وضع را داشت و اجازه نداد حرف‌های وسواس‌گونه برخی افراد به مکتب شیعه لطمه‌ای بزند.

لاریجانی با بیان اینکه امروز نگاه محققانه ایشان باید تداوم یابد ادامه داد: امروز هم با تغییر وضعیت ایران فشار به شیعه نیز افزایش یافته است و باید نگاه متتبعانه و محققانه ما بیشتر شود.

وی افزود: کتاب‌های فاخر در حوزه تشیع در کشورهای دیگر شناخته شده هستند و با وضع فعلی که ما داریم با رشد حرکت‌های انقلابی در منطقه حرکت‌های ایذائی علیه شیعه گسترش می‌یابد؛ به خصوص وهابیت که پول نفت را صرف اختلاف‌افکنی درمیان مسلمانان می‌کنند.

رئیس مجلس تاکید کرد: مرزبانی از مکتب شیعه بسیار اهمیت دارد و باید فاضلانه صورت گیرد و روش علامه عسکری برای صحنه امروز بسیار مهم است و اقتباس رفتاری از کار و روش و فکر ایشان بسیار کارساز است.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های بارز و درخشنده ایشان این است که در حوزه آموزش‌های دینی از روش‌های سخت استفاده نمی‌کنند و می‌گویند سخت نویسی اقتباس از یونانیان است؛ زیرا آنها معتقد بودند افکار نباید در دسترس همه مردم باشد و باید طبقه‌بندی شود.

وی بیان کرد: نظریه ایشان در تخصصی کردن فقه در کنار تغییر در روش‌های آموزشی حوزه نوعی ابداع و حرفی نو و جدید است که بنیه قوی در حوزه ایجاد شود.

لاریجانی ادامه داد: از کارهای مهم دیگر ایشان مسئله تربیت کادر است؛ بسیاری از متفکران نظریات بدیعی دارند اما سازو کار تربیت کادر نداشتند اما ایشان با ایجاد دانشکده اصول الدین در این راه اقدام کرد.

وی تاکید کرد: ایجاد دانشکده در آن دوره کار ساده‌ای نبوده است و ایشان یک تنه به میدان آمد و این کار ایشان هم نتایج بسیار مهمی داشته است که تربیت برخی شخصیت‌های سیاسی در عراق مانند آقای مالکی و جعفری محصول آموزش‌های این دانشکده و نشان دهنده فکر موسع و دوراندیش علامه است.

وی افزود: ایشان فکر جامعی برای آینده مسلمانان داشت و افق‌های دور را می‌دید و برای تشخص دنبال این کار نرفته بود؛ نمونه همین دانشکده را امروز هم کم داریم که افرادی تربیت کند که فهم درستی از اسلام داشته باشند.

لاریجانی بیان کرد: 33 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و افرادی که مسئول می‌شوند باید دریافت عمیق‌تری از معارف اسلامی داشته باشند و اگر فهم عوامانه نسبت به مسایل اسلامی داشته باشند حتما ضرر می‌رسانند و ما ضرر آن را زیاد دیده‌ایم.

وی افزود: در حوزه اقتصاد و مسایل سیاسی و ... شاهد بوده‌ایم که افرادی که درک درستی از اسلام نداشته‌اند اعوجاج‌هایی در این مسایل ایجاد کرده‌اند و ما از ناحیه آن آسیب دیدم.

رئیس مجلس استعمارشناسی علامه عسکری را از دیگر ویِژگی‌های او دانست و بیان کرد: علامه استعمار فرهنگی را نامبارک‌ترین نوع استعمار می‌دانست و در عین حال انواع استعمار را به خوبی تبیین کرده است.

وی تاکید کرد: امروز هم استکبار فرهنگی از طریق تهاجم فرهنگی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر آن تاکید کردند و برخی آن را جدی نگرفتند قصد دارد جوانان ما را تحت تاثیر قرار دهند؛ به همین دلیل می‌بینیم در برخی کشورهای اسلامی حتی کتب مدارس را هم تغییر دادند.

لاریجانی در خاتمه سخنانش تاکید کرد: علامه عسکری شخصیتی ذوابعاد در مسایل دینی و فکری و اعتقادی بود و برخی آثارشان دردانه‌ای در حوزه اندیشه دینی است. 

کد خبر 160672
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز