جمعه ۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه یازدهم آذر در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با گرامی‌داشت 16 آذر روز دانشجو، این روز را نماد استکبارستیزی دانشجویان در سال 1332 دانست و گفت: تعدادی از دانشجویان به خاطر مقابله با آمریکا و انگلیس در این روز به خون غلطیتند و به شهادت رسیدند واین روزسند افتخار دانشجویان متعهد است، امید که با رفتارشان این افتخار را هم‌چنان حفظ کنند.

 وی هم‌چنین روز 7 آذر را گرامی داشت و گفت: این روز سالروز حماسه‌آفرینی حماسه‌آفرینان ناوچه موشک‌انداز پیکان است که طی آن خدمتی بزرگ انجام شد و این خدمتگزاران، توان دریایی دشمن را از کار انداختند و ضربه‌ی مهلکی به آنها زدند؛ به گونه‌ای که دشمن نتوانست جان سالم به در ببرد ،لذا باید این روز گرامی داشت.

 خطیب موقت نماز جمعه این هفته‌ی تهران با گرامی‌داشت تاسوعا و عاشورای حسینی، با بیان این‌که تاسوعا، عاشورا، محرم و صفر به‌حق سرمایه‌های قیمتی این ملت هستند، گفت: انقلاب ما مدیون عاشوراست و 15 خرداد سال 42 نیز برگرفته از مفاهیم روز عاشورا بود. ضمن این‌که در فتنه 8 ماهه سال 88 این فتنه سیاهی که دنیای استکبار پشت سرش بود، عزای سیدالشهدا باعث جمع شدن آن شد.

 خاتمی افزود: مردم دیدند که در این روز فتنه‌گران حتی به عزا و عزاداران هم رحم نمی‌کنند و خیابان‌های مرکزی را به میدان جنگ تبدیل کردند. بنابراین مردم نتوانستند تحمل کنند. به صحنه آمدند و در 9 دی سال 88 حماسه‌ای بزرگ آفریدند.

 وی در ادامه، سران هیات‌ها، خطبای مجالس ابی عبدالله و مداحان اهل بیت را مخاطب قرار داد و گفت: برای ما نباید مهم باشد که مجلس ما شلوغ باشد یا نه. مهم این است که همه‌ی جوانانی که به عشق ابی‌عبدالله زیر این خیمه جمع می‌شوند از معارف دین تقدیمشان کنیم.

 امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: بیان مسائل شرعی مبتلابه باید در این‌طور مجالس به جوانان گفته شود و مسائل شرعی فقط وضو و غسل و تیمم نیست. گرچه اینها هم مهم است، اما نگاه کردن، نحوه‌ی پوشش و مسائلی از این دست نیز حرام و حلال دارد. بنابراین در این جلسات باید تمام دین تبیین شود.

 خاتمی افزود: در بمباران شبهه‌افکنی دشمنان که تمام معارف اعتقادی ما مورد هجمه است، شبهات اعتقادی باید مطرح و به آنها جواب منطقی داده شود. اگرچه در کنار این‌ها شور حسینی هم باید موج بزند که البته شور مقدسی است.

 وی اظهار کرد: در مجالسی که من خدمت مقام معظم رهبری بوده‌ام، ایشان بعد از مجلس به مداحان می‌فرمودند که به سبک سنتی مداحی کنند. یعنی اول غزل اخلاقی مثلا درباره‌ احسان به والدین، خدمت به مردم و مسائلی از این دست خوانده شود؛ چرا که گاهی یک غزل اخلاقی یک مداح تاثیر بسیار زیادی را در مستمعین خواهد داشت و پس از این نیز باید مصائب اهل بیت با آهنگ‌های خودی بیان شود.

 خطیب موقت نماز جمعه این هفته‌ی تهران با بیان این‌که بحمدالله جریان مداحی در کشور اصلاح شده، تاکید کرد: آهنگ‌های آلوده در شأن مجالس حسین (ع) نیست. به ما گفته‌اند که حتی قرآن را با الحان اهل فسق نخوانید؛ چه برسد به عزاداری.

 خاتمی با بیان این‌که برای شناخت نهضت سالار شهیدان، سه منبع می‌تواند مورد استفاده‌ خطبای مجالس اهل بیت قرار بگیرد، گفت: اولین آنها تاریخ است که البته در آن دروغ و راست بسیار دیده می‌شود. بنابراین اجتهاد لازم است تا درست از نادرست تشخیص داده شود. هم‌چنین کلمات خود سیدالشهدا از مدینه تا کربلا و زیارت‌های معروفه سالار شهیدان از دیگر منابعی هستند که می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

 وی در ادامه‌ سخنان خود با اشاره به مصوبه‌ی کاهش ارتباط با انگلیس، ضمن این‌که این مصوبه را از قدم‌های مثبت مجلس شورای اسلامی دانست، افزود: انگلیسی‌ها سابقه‌ 100 ساله‌ی خیانت به ایران را دارند و اگر قرار باشد خیانت‌های این کشور شمرده شود، مثنوی هفتاد من خواهد شد.

 وی خاطرنشان کرد: در دوره‌ قاجار با قراردادهای ننگینی چون رویتر و تنباکو که به فضل خدا با به صحنه آمدن عالمان برجسته‌ی دینی ناکام گذاشته شد، این خیانت‌ها به خوبی دیده شده است.

 امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: آنها هر کاری که توانستند علیه انقلاب انجام دادند. اگر کاری نشده، نه این‌که نخواستند ،بلکه نتوانستند. هم‌چنین دیدیم که در فتنه سال 88 معرکه‌گردان بودند. چنان‌چه وزیر محترم اطلاعات وقت گفت که از برخی ستادها بیش از 100 بار با سفارت انگلیس ارتباط برقرار شده است.

 وی افزود: آنها آن‌چه توانسته‌اند علیه این مردم انجام داده‌اند و آخرینشان هم تحریم یکجانبه‌ بانک مرکزی بود که البته بسیار بی‌ثمر است و اثر نمادین دارد؛ چرا که ما با انگلیس و آمریکا روابطی نداریم که این تحریم‌ها بخواهد برای ما کمرشکن باشد. بنابراین انگلیس نیاز به گوشمالی داشت.

 خاتمی در ادامه گفت: حرفی که ما داریم این است؛ شورای امنیت بیشتر از این خود را رسوا نکند. به اتفاق، بیانیه علیه ایران دادن، یعنی با طناب پوسیده‌ی انگلیس به چاه رفتن. ما به کشورهای اروپایی هم می‌گوییم تا بشنوند آمریکا و انگلیس می‌خواهند هزینه‌هایشان را با شمار سرشکن کنند و همان نفرتی که مردم از آنها دارند از شما هم داشته باشند.

 وی تصریح کرد: انگلیسی‌ها در ایران و در جهان اسلام رسوا شده‌اند و بسیار هم کودن هستند و در زمان‌های مختلف مثلا زمان قاجار، قبل از انقلاب و پس از پیروزی ما از این ملت توسری خورده‌اند و یکی از این توسری‌ها، توسری مجلس به آنها بود و همین مجلس شایسته‌ی این ملت عزیز است. با این حال باید گفت اروپایی‌ها خودشان را به انگلیس سنجاق نزنند و الا نفرتی که مردم ما از انگیس دارند به سوی آنها هم سرریز خواهد شد.

 خطیب موقت نماز جمعه این هفته‌ی تهران در ادامه با اشاره به شهادت آیت‌الله مدرس در روز 10 آذر گفت: روز شهادت مرحوم آیت‌الله مدرس به عنوان نماد مبارزه با استکبار و استعمار رضا خان، روز مجلس شورای اسلامی است که بحمدالله مجلس ما نماد مردم‌سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و مجلسیان در همه‌ی ادوار باید شهید مدرس را به عنوان الگو و چراغ راهشان قرار دهند و بدانند مجلسیانی در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که مدرس‌وار عمل کنند.

 خاتمی هم‌چنین در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران با تقبیح عیب‌جویی و تخریب دیگران افزود: برخی منتقد وظیفه‌ای هستند و در جایی که عیبی وجود داشته باشد انتقاد می‌کنند، اما جایی که عیب وجود ندارد دنبال عیب نمی‌گردند. اما منتقدان حرفه‌ای دنبال عیب و خراب کردن دیگران هستند. این در حالی است که باید دانست کسی که امروز برادر دینی‌اش را تخریب می‌کند، چرخ فلک می‌گردد و روزی هم خود او خراب خواهد شد.

 وی اظهار کرد: کسانی هم هستند که دم از حقوق مردم می‌زنند، اما در این حال آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و به مردم خیانت می‌کنند که البته این بیماری است و همه‌ی اینها می‌تواند جامعه را دچار مشکل کند.

کد خبر 152757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز