همشهری آنلاین: امیدوار رضایی میرقائد با تاکید بر اینکه صحبت از انتخاب نمایندگانی همسو با دولت اشکال دارد گفت: اگر دولت تابع نظام ارزشی و دموکراسی هست و به قانون اساسی اعتقاد دارد به رهبری و حرف امام (ره) که بارها گفته ‌اند «مجلس در راس امور است» باید پایبند کنند.

امیدوار رضایی میرقائد در گفتگو با همشهری آنلاین با اشاره به انتقادات میر تاج‌الدینی درباره تند شدن آئین نامه داخلی مجلس در دوره هشتم گفت: آئین نامه تند و قوی از وقوع جرم دولتی‌ها پیشگیری می‌کند.

نماینده مردم مسجد سلیمان افزود: تخطی و عدم اجرای قانون از سوی دولت خود به خود نیاز به آئین نامه قوی‌تر برای باز گذاشتن دست نمایندگان مردم را می‌طلبد.

وی با رد انتقادات میر تاج الدینی گفت: آئین نامه مجلس تند نیست تفکری که در دولت با نفی حق مردم ترویج شده تند است.

این نماینده مجلس هشتم ادامه داد: وقتی صحبت از مجلس همسوی با دولت می‌شود و گفته می‌شود مجلس بر دولت حق تحقیق و تفحص نداشته باشد این حرف اشکال دارد، این حرف‌ها نادیده گرفتن قانون است و با حق ملت تعارض دارد. این رویه اشکال دارد، نافی حق واقعی ملت است.

وی ادامه داد:معمولا همه دولت‌ها در برابر یک نظارت عام مقاومت می‌کنند اما در این دولت و از طرف برخی مسئولین و نه همه دولت این مقاومت نمود بیشتری پیدا کرد.

امیدوار رضائی با بیان اینکه بعضی از مسئولین خیلی مشخص و روشن در برابر نظارت عمومی ملت که به شکل مجلس است مقاومت می‌کنند، گفت: به نظر می‌رسد اگر دولت تابع نظام ارزشی و دموکراسی هست و به قانون اساسی اعتقاد دارد به رهبری و حرف امام که بارها گفته مجلس در راس امور است باید پایبند باشند.

عضو هئیت رئیسه مجلس ادامه داد: منکر ضعف نمایندگان در نظارت بر دولت نیستم اما این وضع به دلیل این است که آئین نامه مجلس ضمانت اجرایی ندارد. آیئن نامه با جایگاه واقعی خود فاصله دارد و هنوز ضعف عمده دارد.

وی ادامه داد: هر چقدر نظارت مجلس با ضمانت بیشتری همراه باشد و وزیر و رئیس جمهوری بدانند اگر مجلس از سوال آنها قانع نشود استیضاح حتمی خواهد بود به قانون اساسی و به حق ملت توجه بیشتری شده است.

وی گفت: اگر خواست عمومی توسط ملت بیان شود و نمایندگان بدانند وزیر سوال را جدی می‌گیرد و نتیجه به گونه‌ای باشد که مسئول اجرایی متوجه سوال به حق مردم باشد تازه دموکراسی در کشور پیاده شده است.

کد خبر 161382
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز