همشهری آنلاین: رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور در نشست خبری امروز خود از تدوین اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی برای نخستین‌بار در کشور خبر داد.

حمید محمدی

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور و قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی امروز، 27 دی‌ماه، در این مرکز برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به پیشینه فعالیت‌های این مرکز در دولت نهم اظهار کرد: در دوران دولت نهم، رشد چشمگیری در زمینه فعالیت‌های قرآنی در کشور ایجاد شد به گونه‌ای که بودجه قرآنی دستگاه‌هایی که در آن زمان 500 میلیون تومان بودجه داشتند به میزان بالغ بر 10 میلیارد تومان در زمان حاضر رسیده است.

وی ادامه داد: این میزان از رشد در بودجه فعالیت‌های قرآنی کشور نشان‌گر بالابودن ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در این عرصه است. در آغاز دولت دهم که مسئولیت این مرکز بر عهده من واگذار شد، بودجه مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور فقط در حد انجام کارهای فاخر در سطح شهر تهران بود و نه بیشتر.

وی افزود: بعد از تصویب لزوم بودجه نیم درصد بودجه کشور به فعالیت‌های قرآنی رقم 3هزار میلیارد تومان طبق برنامه‌های مختلف و مدون دستگاه‌ها مشخص شد و این امر به نوعی یادآوری این است که امکان جذب بودجه و انجام فعالیت‌های قرآنی در کشور بسیار بیشتر از این میزان است.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی عنوان کرد: در این راستا از 22 دستگاهی که به نوعی در بحث گسترش فرهنگ قرآنی موثر بودند، حدود 3هزار برنامه ارائه شد و این نشان‌دهنده اقدامات و بسترهای مناسب انجام شده در امور قرآنی در طی سال‌های اخیر است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود که خواستار افزایش تعداد حافظان قرآن کریم از یک میلیون نفر به 10 میلیون نفر شدند و به زیرساخت‌ها و اقدامات صورت گرفته در کشور اشاره کردند که این رشد این تعداد از حافظان قرآن را به میزان 10 میلیون نفر میسر می‌کند.

وی عنوان کرد: حفظ قرآن کریم خود به تنهایی هدف نیست بلکه از این جهت از اهمیت بالایی برخوردار است که خود مقدمه تدبر و فهم در قرآن و فهم قرآن نیز مقدمه عمل به قرآن کریم می‌شود. به عبارت دیگر رشد توسعه قرآنی از سه عامل ایمان به قرآن کریم، فهم و تدبر و فعالیت‌های قرآنی و عمل به آموزه‌های قرآنی حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی ضمن اشاره به مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی در زمینه تحصیل رایگان حافظان کل قرآن کریم گفت: ضوابط تحصیل رایگان حافظان کل قرآن کریم در جلسه‌ای که در 18 دی ماه سال جاری برگزار شد به تصویب رسید و بر این اساس حافظان کل قرآن کریم می‌توانند تا مقطع دکتری به طور کاملا رایگان در همه دانشگاه‌ها تحصیل کنند.

رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور بیان کرد: مقرر شده است مشمولان این مصوبه که در نیم‌سال اول تحصیلی هزینه تخصیل خود را پرداخت کردند، این هزینه با آنها عودت داده شود. نفرات اول تا سوم مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، نفرات اول تا سوم مسابقات استانی اوقاف، دارندگان رتبه اول تا پنجم مسابقات قرآن در مرحله کشوری، دارندگان مدرک تخصصی حفظ قرآن در پایه 1، 2، و 3 و ... از جمله مشمولان این مصوبه هستند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی یادآور شد: با همکاری بنیاد ملی نخبگان ایران مقرر شده است که تمامی نخبگان در عرصه‌ی قرآنی مانند قاریان، حافظان، مربیان قرآن، مفسران قرآن، محققان و پژوهشگران قرآنی، هنرمندان قرآنی و ... از مزایای قابل توجهی استفاده کنند که جزییات آن طی ماه‌های اینده اعلام خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: تمامی این رشد چشمگیر در عرصه‌های قرآنی به نوعی محصول اقدامات انجام شده در شکل‌گیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بدنه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب و پیگیری مصوبات منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که در آن 5 وزیر عضویت دارند.

وی ادامه داد: وزاری علوم، تحقیقات و فن‌آوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش عضو هستند که به تازگی وزیر ورزش و امور جوانان نیز به عضویت این شورای مهم در آمده است. همچنین تا شش ماه نخست سال 91 به همت این شورا، برای نخستین بار دارای اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی خواهیم شد که به صورتی قانونی به تصویب می‌رسد.

رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور افزود: به منظور تکریم از فعالان قرآنی کشور، تعداد 750 سهمیه حج عمره به خادمان و فعالان، مربیان، حافظان و قاریان، نفرات برتر مسابقات، کارشناس قرآن و عترت ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران مؤسسات قرانی و ... از سراسر کشور اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: همچنین در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور مصوب شد که هماهنگی و پیگیری تحقق منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور بر عهده شورای فرهنگ عمومی در استان‌‌ها است. ریاست این شوراها در استان‌ها بر عهده نماینده ولی فقیه در استان‌ها است و ریاست کل این شوراها بر عهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای برپایی بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم خاطرنشان کرد: برای برپایی این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم جلسات متعددی برگزار شده است که رویکرد ارتقای محتوا در بخش‌های مختلف مورد تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: همچنین در برپایی نمایشگاه بیستم مقرر شد که دستگاه‌های مختلف که در تحقق مصوبات منشور توسعه فرهنگ قرآنی دخیل هستند، به معرفی فعالیت‌ها و وظایف قرآنی خود بپردازند و نه اینکه دستگاه‌ خود را برای بازدیدکنندگان توضیح دهند.

حجت‌الاسلام محمدی عنوان کرد: برای گسترش فعالیت‌های قرآنی ارتباط خوبی با مراکز حوزه‌های علمیه برقرار شده است که در طی آن نزدیک به 100 مرکز قرآن در حوزه علمیه بانوان راه‌اندازی می‌شود که پذیرای قرآن‌آموزان آن حوزه و مناطق اطراف در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و امکان شرکت 50 تا 300 نفر ار در خود دارد.

وی گفت: بر توزیع بودجه نیم درصد قرآنی که میزان آن به 138میلیارد تومان رسیده است و طی هفته‌های آتی اختصاص می‌یابد، به دقت نظارت می‌شود و این توزیع با دقت فراوان و طبق برنامه‌های اعلام شده دستگاه‌ها صورت می‌گیرد که 49 درصد آن برای آموزش عمومی قرآن، 39 درصد برای تبلیغ و ترویج و 12 درصد آن برای پژوهش‌ اختصاص یافته است.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی خاطرنشان کرد: در زمینه هنرهای قرآنی باید فعالان قرآنی که توانایی‌های هنری را نیز دارند وارد عرصه شوند و طی گذراندن آموزش‌های لازم، راهبردی این رشته‌های هنری را برعهده گیرند. همچنین در این راستا طی هفته‌ آتی، مرکز علمی و کاربردی هنرهای قرآنی راه‌اندازی می‌شود.

رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور ضمن تأکید وجود ظرفیت‌های بسیار بالا در عرصه‌های هنری با محوریت امور قرآنی بیان کرد: در صورت تامین بودجه و حمایت‌های لازم این ظرفیت وجود دارد که حداقل 300 فیلم قرآنی در کشور ساخته شود و در این راستا نباید از ظرفیت‌های بسیار بالای تئاترهای فاخر قرآنی غافل شد.

وی اظهار کرد: رشد متوازن بین اضلاع توسعه فرهنگ قرآنی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و اگر اضلاع آن به صورت متوازن و ناهماهنگ رشد کنند ممکن است آسیب‌هایی نیز در بر خواهد داشت. به عبارت دیگر تربیت «حافظ حامل عامل» مد نظر است.

وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور توضیح داد: از سال 84 تا 88، در بخش‌های مختلف این مرکز شاهد رشدهای بسیار خوبی هستیم به عنوان مثال پیش از این زمان 192 موسسه دارای مجوز فعالیت می‌کردند که هم اکنون تعداد موسسات فرهنگی قرآن و عترت به 1100 موسسه رسیده است که بیش از 2000موسسه نیز در حال شناسایی هستند.

وی تصریح کرد: ما باید به این افق برسیم که برای هر 10هزار نفر از جمعیت کشور یک موسسه قرآنی بوجود داشته باشد یعنی در جمیعت 75 میلیونی کشور ایران باید 7500 موسسه قرآنی فعالیت کند و در قدم بعدی در این راستا این است که به ازای هر یک هزار نفر یک موسسه قرآنی تشکیل شود.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی گفت: این رشد در تعداد موسسات قرآنی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی رخ داده است که برای صدور مجوز باید متقاضیان بر خلاف جاهای دیگر، سه نفر دارای مدرک کارشناسی مرتبط با علوم قرآنی باشند و نه یک نفر دیپلمه.

وی افزود: تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم که در فرمایشات مقام معظم رهبری آمده است نیازمند یک برنامه دقیق و منسجم است که نیازمند زمان است. هم اکنون آماری بین 10هزار یا 20 هزار حافظ قرآن در کشور تخمین زده می‌شود که رسیدن به مرز 2 میلیون و بعد از ان به 5 میلیون و سپس به مرحله 10 میلیون حافظ قرآن کریم امری زمان‌بر است.

رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور گفت: ستاد ساماندهی جلسات سنتی قرآن تشکیل شده است ضمن توجه به حفظ اصالت مردمی و خودجوش بودن این جلسات قرآن، سعی می‌شود از لحاظ مالی و اعطای تجهیزات از این جلسات حمایت شود.

حجت‌الاسلام محمدی اظهار کرد: این جلسات سنتی قرآن کریم بستر شکل‌گیری نیروهای انقلابی را در پیروزی بر رژیم طاغوت فراهم کرد و می‌توان با حمایت مالی و نرم‌افزاری و برنامه‌ای از این جلسات، آنها را احیا کرد. تاکنون نزدیک به 5هزار جلسه سنتی قرآن شناسایی شده است.

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور قرآنی ادامه داد: این جلسات سنتی قرآن کریم دارای ویژگی‌هایی است که موسسات قرآنی ندارند و آن عبارت است از ارتباط چهره به چهره و تاثیر زیاد استاد بر شاگردان و البته در کنار این باید از مزیت‌های دوره‌های آموزشی در موسسات نیز در این جلسات استفاده کرد.

وی افزود: همایش تجلیل از فعالان قرآنی جلسات سنتی قرآن طی یک ماه آتی برگزار می‌شود. هرقدر که برای فعالیت‌های قرآنی در کشور هزینه شود، باز هم ظرفیت‌های بیشتری وجود خواهد داشت. به عبارت دیگر هزینه در امور قرآنی مانند سرمایه‌گذاری در کاهش آسیب‌های اجتماعی است و خود منشا خدمات و برکات بیشتری خواهد بود. 

کد خبر 157629
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز