چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: خمیازه‌های کشدار و پر سر و صدا در سینمای مطبوعات که به اعتقاد برخی انگار قلب جشنواره فیلم فجر در آن می‌تپد با گذشت 5 روز بیشتر به گوش می‌رسد؛ البته اگر بشود ایستاده خمیازه کشید.

ناهماهنگی‌های جشنواره‌ای به روی بیست و پنجمین آن نو نشده است، اما حضور نمایندگانی بین 1 تا 20 نفر از 49 روزنامه‌، 16 خبرگزاری‌، 26 نشریه تخصصی سینما‌، 14 پایگاه اینترنتی هنری - سینمایی‌، 35 گروه رادیویی و تلویزیونی‌، 45 نشریه عمومی‌، 22 گروه عکاسی و تلویزیونی خارجی در کنار خیل عظیمی از عکاسان که نمی‌خواهند لحظه‌ای از فیگورهای عوامل فیلم را از دست بدهند‌، 100 داور بخش تجلی اراده ملی از 25 سازمان‌، وزارتخانه و نهاد دولتی و غیر دولتی و 255 عضو انجمن منتقدان در کنار تعداد بیشماری  «دیگران» جایی برای فیلم دیدن در سینمای کوچک فلسطین  نگذاشته است.

این همه به جز سینماگرانی‌اند که سینمای بزرگ صحرا  را رها می‌کنند و برخلاف طول سال که روی خوش به مطبوعاتی‌ها نشان نمی‌دهند در تمام این 10 روز با کارت‌های VIP میهمان سینما فلسطینند. این تعداد نامحدود موجب شده صندلی که هیچ، جایی برای فیلم دیدن روی زمین هم پیدا نشود.

با تمام این احوال جشنواره‌ای که نمی‌تواند به اتکای وزن فیلم‌هایش خبرساز شود و مجبور است به ضرب شایعات رسیدن و حذف چند فیلم اسم و رسم‌دار تنورش را گرم نگه دارد‌، با گذر از نیمه کار خود با شتاب بیشتری پیش می رود و قصد دارد چنته‌اش را آخر سر خالی کند.

سنتوری مهرجویی با اکران محدود در سینمای مطبوعات و یک سانس از سینما سروش بالاخره به جشنواره رسید ولی مخمصه سجادی هنوز آماده نشده است .

سینمای ایران شاعرانه است

در کنار نمایش فیلم و دور از جار و جنجال‌های سینمایی‌، ماریو مونی‌چلی، کارگردان سینمای ایتالیا که به‌دعوت عباس کیارستمی به‌همراه همسرش به ایران آمده است، پیش از اکران فیلم خود با عنوان «بورژوای کوچک» در موزه‌ سینما در سخنانی پس از ابراز خرسندی از سفر به ایران گفت: دلیل خوشحالی من این است که سینمای ایران، سینمای بسیار باشکوهی است و در سال‌های اخیر، به‌ویژه در ایتالیا، فضای زیادی برای خودش باز کرد.

به گزارش ایسنا، ماریو مونی‌چلی در مراسمی که با حضور عباس کیارستمی، علیرضا رضاداد - دبیر جشنواره - و محمدحسن پزشک - مدیرعامل موزه سینما، برگزار شد، همچنین اظهار کرد: می‌دانم درخواست‌های زیادی برای دیدن سینمای ایران هست و اگرچه، متأسفانه زیاد فیلم‌های ایرانی را ندیده‌ام، ولی معتقدم فیلم‌های ایرانی و به‌خصوص فیلم‌های عباس کیارستمی که بیشتر آنها را دیده‌ام، دارای فضای باز، با روحی شاعرانه است.

عباس کیارستمی نیز در این نشست با اشاره به میزبانی‌اش از مونی‌چلی، او را فیلمسازی معتبر و برجسته برای هم‌نسل‌های فیلمسازش در ایران معرفی کرد و گفت: وقتی به دوستانم گفتم که چند ماه پیش، ماریو مونی‌چلی را در ایتالیا ملاقات کردم، باورشان نشد.

علیرضا رضاداد، دبیر این دوره‌ جشنواره فیلم فجر، نیز در متنی خطاب به مونی‌چلی عنوان کرد: شما به کشوری پا گذاشته‌اید که سینمای آن چند سالی بیش از سن شما قدمت دارد و مردمی پذیرای شما شده‌اند که رفتار و کلام طنز‌آمیز را با پوست و گوشت خود لمس می‌کنند و ارزش آن را با تکیه بر مبانی فرهنگی خویش می‌ستایند، چرا که باور دارند شاد کردن دل آدمیان از پرخیر و برکت‌ترین اعمال محسوب می‌شود.

ماریو مونی‌چلی، 15 مه 1915 در توسکونی ایتالیا متولد شد. وی کارگردان 66 فیلم است و گفته می‌شود برخی فیلم‌های وی از جمله:«معامله بزرگ در خیابان مدونا»، «جنگ بزرگ»، «دوستان من»، «بورژوای کوچک» و «زندگی دوگانه ماتیا پاسکالز»، به سنت اصیل طنز اجتماعی ایتالیایی عمق و معنای خاصی بخشیده است.

مونی‌چلی از مهم‌ترین کارگردانانی است که به نقد، هجو، اصول و قواعد دست‌وپاگیر و غیرانسانی بورژوازی پرداخته است.  قرار است از وی در مراسم اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره‌ فیلم فجر با اهدای لوح تقدیر شود.

نشست‌های مطبوعاتی در سینما فلسطین

بازار نشست‌های مطبوعاتی همچنان داغ است آن هم بخاطر این که هر کس به صندلی سالن اصلی سینما فلسطین می‌رسد دیگر آن را رها نمی‌کند و از این لحاظ‌، نظر گردانندگان جشنواره که تمایل داشتند سالن‌ها پرو پیمان باشد‌، تأمین شده است.

در اولین نشست‌، وحید موسائیان، کارگردان فیلم «گوشواره»، تأکید کرد مسیر فیلمسازی‌اش تغییر نکرده و بر همان شیوه تولید قبلی خود عمل می‌کند. به گزارش مهر، این فیلم با حضور موسائیان، مسعود رایگان و رویا تیموریان بازیگران، هوشنگ مرادی کرمانی فیلمنامه نویس و شهریار اسدی فیلمبردار مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

موسائیان درباره ساخت این فیلم گفت: «من قصه مرادی کرمانی را خواندم و از آن خوشم آمد. زیرا این قصه از جمله داستان‌هایی بود که در آن مفاهیم فرهنگی وجود داشت. اگر من به سمت سینمای تجاری و مبتذل می‌رفتم، این تعریف را قبول داشتم که تغییر مسیر داده‌ام، اما در روند فیلمسازی من هیچ تغییری اتفاق نیفتاده است.»

در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «راننده تاکسی» غیر از مهدی صباغ‌زاده کارگردان، حبیب اسماعیلی و قربان محمدپور فیلمنامه نویسان، لاله اسکندری و هیلدا رنجبران بازیگران فیلم نیزحضور داشتند.

صباغ‌زاده درباره حضور فیلم در بخش مهمان جشنواره فجر گفت:«از گذشته به نوع نگاه جشنواره‌ای کاملا آگاهی و شناخت داشتم. قصدم این نبود که فیلم را به جشنواره ارائه دهم، اما دوستان علاقه‌مند بودند فیلم در جشنواره دیده شود و در بخش میهمان قرار بگیرد. من هم مخالفتی نکردم.

وی در مورد ویژگی‌های فیلم خود خاطرنشان کرد: «من فیلمی‌ ساده ساخته‌ام و تلاش هم دارم با مخاطب عام ارتباط برقرار کنم. البته بخش‌هایی از فیلم امکان دارد با دغدغه‌های من هم نزدیک باشد.»

اما احمدرضا معتمدی قصد خود از ساخت فیلم «قاعده بازی» را در نشست این فیلم تلاش برای خنداندن مخاطب عنوان کرد. این نشست با حضور، داریوش ارجمند، گوهر خیراندیش، حیدر ساجدی و فرج اله حیدری برگزار شد.

وی ادامه داد: «من هیچ ادعایی ندارم. ما به همراه گروه تلاش کرده‌ایم و به اینجا رسیده‌ایم. امیدوارم درباره این فیلم منتقدین نقدهای خود را بنویسند تا من به تمام کمی‌ها، کاستی‌ها و نقاط قوت فیلم پی ببرم. بیشتر تکنیک‌های من برای خندیدن مهم بود. برای نمونه من از فیلم‌های «پدرخوانده»، «هملت» و ... برای قرینه سازی در فیلم استفاده کردم.»

دومین فیلم بلند سینمایی محمدمهدی عسگرپور با حضور کارگردان، حسین یاری و پانته‌آ بهرام  بازیگران، مرتضی پورصمدی فیلمبردار، ناصر عنصری تهیه کننده و محمدرضا گوهری فیلمنامه‌نویس با نام اقلیما در نشست مطبوعاتی دیگری مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

عسگرپور درباره طرح بحث خرافات در این فیلم گفت: «خرافات نخستین رویکرد برای کسی است که این اتفاقات برایش می‌افتد. شخصیت اصلی داستان وقتی به قرآن و دعا روی می‌آورد دچار آرامش درونی خاصی می‌شود. در این گونه موارد رایج است که راه‌های آسان با استفاده از ابزار فیزیکی مورد استفاده قرار بگیرد. اینکه شخصیت اصلی قصه فکر کند دچار توهم شده امری بسیار طبیعی است.»

او درباره مرگ شخصیت زن داستان عنوان کرد: «او دنبال چیز دیگری در زندگی اش می‌گردد و ضربه‌هایی از اطرافیانش می‌خورد. طبیعی‌ترین اتفاق برای او مرگ است. چون باید می‌رفت تا آنها که مانده‌اند از خود بپرسند به چه دلیل این کار را کرده اند.»

آخرین نشست مربوط به  فیلم «روز باران» بود. اسماعیل براری، کارگردان فیلم گفت: برای نخستین‌بار که فیلمنامه‌ فیلم را خواندم، علاقه‌مند به ساخت این فیلم شدم و آمادگی خودم را به تهیه‌کننده اعلام کردم تا فیلمنامه را به شخص دیگری ندهند.

براری درباره عدم استفاده از بازیگران مطرح در فیلمش گفت: داشتن چهره برای مقاصدی به کار می‌رود که بیشتر برای فیلم‌های تجاری مناسب است، آن چیزی که در این فیلم می‌توانست بازی‌ها  را یکدست کند انتخاب مستند گونه آن بود و به خاطر همین نمی‌توانستیم از بازیگران چهره که پیش زمینه‌ای را القا کنند بهره ببریم.

معرفی نامزدان جشنواره

در حالی که نامزدان جشنواره در بخش‌های مختلف فردا معرفی می‌شوند‌، نامزدهای آثار مستند در بخش‌های بهترین فیلم‌، بهترین کارگردانی و بهترین تحقیق و پژوهش معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر‌، در بخش بهترین فیلم مستند‌،«تهران انار ندارد» ساخته «مسعود بخشی»، «خاطرات یک هفتاد و پنج ساله» ساخته«محمدرضا اصلانی»، «سرزمین گمشده»ساخته« وحید موسائیان» و«لیلی کجاست؟» ساخته«محمد شیروانی» نامزد دریافت سیمرغ بلورین هستند.

در بخش بهترین کارگردانی نیز‌، «مسعود بخشی» برای مستند «تهران انار ندارد»‌،«مهرداد اسکویی» برای «روزهای بی‌تقویم»،«محمود کیانی فلاورجانی» برای «زیستن» ، «وحید موسائیان» برای «سرزمین گمشده»‌،«کاوه بهرامی مقدم» برای «سفر در امتداد سرزمین کهن» و «محمد شیروانی» برای«لیلی کجاست ؟» برای دریافت سیمرغ بلورین این بخش نامزد شده‌اند.

«پیروز کلانتری» برای«تهران چند درجه ریشتر»‌، «محمدرضا اصلانی» برای«خاطرات یک هفتادو پنج ساله»‌، «منوچهر طیاب» برای«دریای پارس»‌،«امید بنکدار» و«کیوان علی محمدی» برای «سرخ»، «وحید موسائیان» برای« سرزمین گمشده» و« محمدرضا درویشی» برای« لیلی کجاست ؟» نامزدهای بخش تحقیق و پژوهش هستند.

اخراجی‌ها هنوز بهترین فیلم تماشاگران

اخراجی‌ها به کارگردانی مسعود ده‌نمکی با بیش از 89 درصد آرای مردمی همچنان در رتبه‌ نخست آمار مردمی در بخش مسابقه‌ سینمای ایران، در پنجمین روز جشنواره قرار دارد. 

طبق اعلام ستاد انتخاب فیلم مردمی جشنواره‌ فجر، «اتوبوس شب» به کارگردانی کیومرث پوراحمد با بیش از 68 درصد آمار مردمی در رتبه‌ دوم قرار گرفت‌،«خون بازی» با بیش از 67 درصد آمار مردمی و «پاداش سکوت» با بیش از 65 درصد آمار مردمی به ترتیب در رتبه‌ سوم تا چهارم قرار گرفتند.

بچه‌های ابدی نیز با بیش از 58 درصد آرا و پابرهنه در بهشت با بیش از 50 درصد آرا در رتبه‌ پنجم و ششم قرار گرفت.

در بخش فیلم‌های خارجی جشنواره‌ فیلم فجر به ترتیب «هاله»، «مرد حصیری»، «زندگی دیگران»، «جنگجوی خداوند» و «سیاه» به ترتیب بین 26 تا 15 درصد آرای مردمی در رتبه‌های اول تا ششم آمار مردمی قرار دارند.

کد خبر 15226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز