همشهری آنلاین: بارش برف که از صبح شنبه آغاز شده و تقریبا اهالی ایالت نیویورک را غافلگیر کرده، پارک زاکوتی، خاستگاه اولیه تحصن اعضای جنبش تسخیر وال استریت را نیز سفید پوش کرده است.

جنبش وال استریت

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، مقامات دولتی بزرگترین شهر آمریکا، نه تنها برای گرمایش متحصنان اقدامی نکرده‌اند، بلکه دو روز قبل به بهانه جلوگیری از خطر آتش سوزی، همه بخاری‌ها، وسایل گرم کننده و حتی مولدهای کوچک تولید برق را نیز از چادرهای معترضان جمع آوری کردند.
در شرایط کنونی سرما از مشکلات اصلی معترضان آمریکایی شده است.

یک و نیم ماه قبل که این جنبش آغاز شد، معدود گرداننده آن اعلام کردند تا زمانی که سرما اجازه دهد، به تحصن خود ادامه می دهند.

اما گسترش سریع و خارج از انتظار این جنبش به سراسر آمریکا و اعلام همبستگی اتحادیه‌های مختلف با این جنبش مردمی و حتی فراگیر شدن آن به سایر نقاط دنیا، این افراد را در ادامه حضور خود در این تحصن نامحدود، مصمم تر کرد.

جوانی که برغم سردی هوا، چهره مصمم و محکمی داشت، درباره علت مقاومت آنان در این هوای سرد در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: حقیقت این است که ما هنوز اینجا هستیم و تا به نتیجه رسیدن اهداف این جنبش، به حضور اعتراض آمیز خود ادامه می‌دهیم.

مرد جوانی که برغم بارش برف پارچه نوشته‌ای را در حاشیه پارک زاکوتی در معرض دید عابران قرار داده بود نیز به خبرنگار ما گفت: ما حامیان زیادی در جهان داریم و معتقدیم هرکس با هر دیدگاه، هم اکنون باید به مسئولیت خود برای تغییر نظام سرمایه داری عمل کند.

معترضان در ابتکاری جدید، با استفاده از نیروی محرکه دوچرخه و اتصال آن به دینام‌های مکانیکی، برق مورد نیاز رایانه‌های کوچک خود را جهت اطلاع رسانی مستقل، تامین کرده‌اند.

با اینحال سرمای شدید نیویورک، امکان ادامه حضور در این پارک آن هم بدون وسایل گرماساز را بسیار سخت کرده است.

هزاران کارتن خواب نیویورک که تجربه سال‌ها زندگی خیابانی در همه فصول سال این شهر بزرگ را دارند، تجربیات خود را در اختیار جوانان متحصن گذاشته‌اند.

مردم آمریکا نیز که در هفت هفته اخیر، به هر وسیله ممکن از اعتراض این جنبش به نابرابری حاکم در نظام سرمایه داری حمایت کرده‌اند، برای معترضان پتو، لباس گرم و چادرهای مخصوص کوهنوردی در شرایط سخت برفی ارسال می‌کنند.

در وسط پارک زاکوتی، چادر بزرگی برپا شده که به امور اطلاع رسانی و جمع آوری کمک‌های مردمی اختصاص دارد.

روزانه صدها نفر با حضور در این چادر، فهرست اقلام مورد نیاز جنبش را اخذ و در سریع ترین فرصت، نیازهای آنان را تامین می‌کنند.

برخی شهروندان آمریکائی نیز که بدلیل شغل تمام وقت، امکان حضور دائمی در میان معترضان را ندارند، در تعطیلات پایان هفته به آنان می‌پیوندند و به نابرابری موجود اعتراض می‌کنند.

مرد میانسالی که تصاویر قهقهه روسای جمهور و مقامات دولت آمریکا در یک دهه قبل را با کنایه شعار تغییر دولت اوباما در دست داشت، در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: من برنامه ریزی کرده‌ام که همه تعطیلات پایان هفته به معترضان بپیوندم و به نظام موجود اعتراض کنم! خواه برف و باران ببارد یا نبارد.

زن میانسالی نیز که نایلون بزرگی را برای جلوگیری از خیش شدن لباس‌هایش برتن کرده بود، ضمن تشویق دیگران به ادامه حضور، گفت: من اینجا هستم تا از معترضان به سلطه سرمایه داران حمایت کنم چون معتقدم این بزرگترین مشکل امروز آمریکاست.

مایکل بلومبرگ شهردار میلیاردر نیویورک که برغم سرکوب شدید و بازداشت‌های گسترده، تاکنون نتوانسته است این افراد را از این پارک که مالک خصوصی دارد، خارج کند، امیدش به پایان این تحصن با بارش برف و آغاز سرما نیز به یاس تبدیل شده است.

کد خبر 149897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز