همشهری آنلاین: صدها تن از معترضان سیاست‌های سرمایه‌داری در بیش از 1400 شهر جهان از جمله در آفریقا، آمریکا و اروپا به حمایت از جنبش‌ "اشغال وال استریت" به خیابان‌ها آمدند.

برگزاری تظاهرات ضدسرمایه داری در بیش از 1400 شهر82 کشور جهان

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان در کشورهایی از جمله نیوزیلند با در دست داشتن پلاکاردهایی بر ضد سرمایه‌داری به خیابان‌ها آمدند و در بسیاری از مناطق پلیس این کشور به معترضان حمله کرد.

شبکه خبری بی.‌بی.‌سی نیز گزارش داد شماری از معترضان وال استریت پس از درگیری‌ با پلیس آمریکا بازداشت شدند. درگیری‌ معترضان با پلیس نیویورک پس از آن رخ داد که مقام‌های این کشور اعلام کردند، معترضان باید پارک زاکوتی را تخلیه کنند. اجرای این دستور پس از بالا گرفتن درگیری‌ به تعویق افتاد.

شمار بسیاری از معترضان در اروپا، کانادا، آسیا و آفریقا در نظر دارند تا روزهای شنبه و یکشنبه در کشورهای خود علیه سرمایه‌داری راهپیمایی کنند که در مجموع حدود 82 کشور را تشکیل می‌دهند.

پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد،‌ حدود 14 معترض روز جمعه در منهتن بازداشت شدند. پلیس شهر دنور نیز اعلام کرد، بیش از 20 تن از معترضان را که با پلیس درگیر شدند، ‌بازداشت کرده است. پلیس سیاتل آمریکا نیز اعلام کرد، 10 تن از معترضانی که از فرمان پلیس سرپیچی کرده و چادرهای خود را از پارک جمع نکرده‌اند، بازداشت کرده است.

معاون شهردار نیویورک نیز اعلام کرد، ضرب‌الاجل خروج معترضان را از پارک زاکوتی، محل تجمع معترضان وال‌استریت (مرکز مالی نیویورک) به تاخیر انداخته‌اند و امید دارند که توافقی میان آنها و معترضان حاصل شود.

مالک پارک زاکوتی یک شرکت خصوصی است که چندی پیش تصمیم گرفته بود این پارک را تمیز کند و از پلیس کمک خواسته بود تا معترضان را از پارک بیرون کند تا آنها بتوانند تمیزکاری‌شان را آغاز کنند.

شاهدان اعلام کردند که بیش از 3000 معترض در این پارک تجمع کردند و فریاد "حق ما را به ما پس دهید" سردادند. این معترضان همچنین پلاکاردهایی با عنوان "ما 99 درصد مردم هستیم"، "یک درصد ثروت دست ما و 99 درصد دست شما" حمل می‌کردند.

از سوی دیگر جنبش 15 مه اسپانیا اعلام کرد، شهرهای مختلف در سراسر جهان امروز (شنبه) در تظاهراتی که نخستین اعتراض در نوع خود به شمار می‌آید، شاهد برگزاری تظاهراتی گسترده در اعتراض به بحران مالی بوجود آمده در سراسر جهان و فساد مالی در این کشورها خواهد بود.

گفته می‌شود که این درخواست جنبش 15 مه اسپانیا الهام گرفته از تظاهرات و درخواست‌های مردم از کشورهای عربی است.

روند تظاهرات مشابه در سال 2003 علیه جنگ صورت گرفته در عراق در بسیاری از شهرهای سراسر جهان برگزار شده بود و بعد از گذشت 8 سال از آن زمان بار دیگر شاهد برگزاری تظاهراتی به گستردگی تظاهرات سال 2003 و چه بسا با مشارکت افراد بیشتری هستند.

گفته می‌شود این تظاهرات علیه "دولت جهانی‌ای است که نهادهای مالی را به یک کازینو بین‌المللی" تبدیل کرده است، صورت می‌گیرد.

در این تظاهرات قرار است شعارهای مختلفی از جمله "همگی برای تغییرات فراگیر تلاش می‌کنیم" سرداده شود.

قرار است روز شنبه در 60 شهر اسپانیا تظاهرات گسترده‌ای برگزار شود. مهمترین شهرهایی که امروز شاهد برگزاری تظاهرات خواهد بود شامل مادرید پایتخت اسپانیا، بروکسل پایتخت بلژیک و نیویورک در آمریکا می‌شود.

سازمان دهندگان تظاهرات در اسپانیا در گفت‌وگو با روزنامه القدس العربی عنوان کردند که این تظاهرات ممکن است با تحصن در شهرهای مختلف جهان به ویژه مادرید به پایان برسد و هر چیزی احتمال دارد.

این افراد همچنین اذعان داشتند که تظاهرات صورت گرفته در سراسر جهان و کشورهای اروپایی برای ایجاد تغییرات از بهار عربی به ویژه جنبش‌های مردمی در مصر و یمن و تونس الهام گرفته است.

با این حال بناست که اعتراض‌ها در نیویورک و شهرهای دیگر ادامه داشته باشد. در نیویورک بناست که روز شنبه عده‌ای از اعضای اتحادیه‌های کارگری،‌ در اعتراض به اخراج‌ها و کم شدن فرصت‌های شغلی دست به راهپیمایی بزنند.

یکی از کارشناسان در گفتگو با بی.‌بی.‌سی می‌گوید: به نظرم شباهت‌هایی بین این جنبش‌ها وجود دارد اما هر کدام از آنها مشخصات بومی خودشان را دارند.

وی از شباهت‌ها به این اشاره می‌کند که این طغیان‌ها، مردمی هستند. طغیان‌هایی که سازمان‌ها و ایدئولوژی‌ها و احزاب سیاسی آنها را شکل نداده است.

وی می‌گوید که این "طغیان‌ها" محصول بحران‌های اقتصادی است که سرمنشا آن فساد سیاسی و اقتصادی است. و بعد از آن مهاجرت‌های کارگری‌ است که افراد برای پیدا کردن کار بهتر به کشورها و قاره‌های دیگر می‌روند. اما دلیل سوم وی برای به وجود آمدن بحران‌های اقتصادی، فروپاشی نظام اقتصادی جهانی است.

به گفته وی هر کدام از این عوامل یا جمعی از آنها در کشورهایی که این اعتراض‌ها در آن به وقوع پیوسته به چشم می‌خورد. اما آن چیزی که در همه مشترک است به عقیده وی این است که به حرمت و کرامت انسانی مردم توهین شده است.

کد خبر 148489
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز