همشهری آنلاین: گزارش‌های اخیر افشا می‌کند که آمریکا با اجرای عملیات‌هایی با حداکثر پوشش مخفیانه، از جمله ترور دانشمندان ایرانی، به دنبال توقف برنامه اتمی تهران است.

آمریکا

به گزارش پرس تی‌وی وب سایت آنتی وار با ارائه مطلبی نوشت، نوئت گینگریچ، سخنگوی پیشین جمهوری‌خواهان آمریکا روز شنبه (21 آبان) در سخنانی در مباحثات انتخاباتی این حزب در اسپارتانبرگ در کارولینای جنوبی، آشکارا از تروریسم با حداکثر پوشش مخفیانه علیه ایران حمایت کرد.

وی اظهار داشت، عملیات با حداکثر پوشش مخفیانه برای توقف و اختلال در روند برنامه اتمی تهران، از جمله ترور دانشمندان ایرانی و اختلال در سیستم‌ها قابل حمایت هستند. همه این عملیات‌ها به صورت مخفی و قابل انکار هستند.

گینگریچ همچنین از تامین مالی همه گروه‌های مخالف در ایران حمایت کرد.

ریک سانتورام، سناتور آمریکایی نیز آشکارا از حمله پیشگیرانه علیه تاسیسات اتمی ایران حمایت کرد و گفت، باید اکنون با اسرائیل همکاری کنیم تا همان کاری که در سوریه و عراق انجام داد، (از بین بردن توانمندی اتمی)، در ایران انجام دهد.

میت رومنی، فرماندار پیشین ماساچوست نیز از رئیس جمهور آمریکا به خاطر نداشتن شدت عمل کافی علیه ایران انتقاد کرد.

وی گفت: اگر ما مجددا باراک اوباما را انتخاب کنیم، ایران به سلاح اتمی دست پیدا می‌کند.

رومنی در پاسخ به سوالی درباره این که آیا وی گزینه حمله نظامی به ایران را انتخاب می‌کند یا خیر، گفت: مسلما

درخواست‌ها برای ترور و اقدامات تروریستی آمریکا در ایران در حالی مطرح می‌شود که در سال‌های اخیر شماری از دانشمندان ایرانی قربانی تروریسم شده‌اند.

تروریست‌های ناشناس در تاریخ 29 نوامبر 2010 با بمب، خودروهای مجید شهریاری و فریدون عباسی استادان دانشگاه را منفجر کردند. شهریاری در این انفجار کشته شد اما دکتر عباسی و همسرش جراحات برداشته و روانه بیمارستان شدند.

مسعود علی محمدی استاد دانشگاه تهران در ژانویه 2010 بر اثر انفجار موتورسیکلت بمب‌گذاری شده در تهران، کشته شد. این انفجار نزدیک منزل علی محمدی در شمال تهران روی داد.

سرلشگر احمد وحیدی وزیر دفاع ایران گفت، اقدامات ضروری برای اطمینان از امنیت دانشمندان و استادان دانشگاه ایرانی صورت گرفته است.

بر پایه این گزارش پیش از این نیز سعید جلیلی ـ دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ـ در مراسم بزرگداشت روز 13 آبان ـ روز مبارزه با استکبار جهانی تصریح کرده بود: ما در دو سال گذشته در یادداشت‌های مکرر به سازمان ملل و وزارت خارجه آمریکا رسما اسناد رفتارهای تروریستی آمریکا را نشان دادیم و از آن‌ها خواستیم که در مقابل آن پاسخ‌گو باشند؛ بنابراین اقدام امروز آمریکا اقدامی است برای فرار از تحت تعقیب قرار گرفتن و یک فراری رو به جلو است برای این که بتواند خود را از این اتهامات برهاند.

جلیلی ادامه داد: به افکار عمومی جهانیان اسنادی را نشان می‌دهیم که اسناد ما متقن و جدید است و ما برای برگ برگ آن‌ها شواهدی داریم و همه آن‌ها را به طور جدی علیه آمریکا در محاکم پیگیری خواهیم کرد.

آمریکا، اسرائیل و برخی از متحدان‌شان تهران را به ادامه برنامه اتمی با اهداف نظامی متهم می‌کنند. آن‌ها از این مسئله به عنوان بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌ها و همچنین درخواست برای حمله به ایران استفاده می‌کنند.

ایران تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق توسعه و دست‌یابی به فن‌آوری اتمی با اهداف صلح آمیز را دارد.

مقامات ایرانی همچنین قول پاسخی دندان‌شکن به هر گونه حمله نظامی علیه کشور را داده و هشدار داده‌اند که چنین اقدامی به وقوع جنگی فراتر از مرزهای خاورمیانه منجر خواهد شد.

کد خبر 151149
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز