گروه بین‌الملل: مقام‌های نظامی آمریکا همزمان با اعلام تخلیه بزرگ‌ترین پایگاه نظامی خود در یکی از مجموعه‌کاخ‌های مجلل صدام، همچنان در تلاش برای باقی نگه داشتن نیروهای خود در منطقه خلیج‌فارس هستند.

ارتش

ارتش آمریکا اعلام کرده است که مجموعه‌کاخ‌های صدام که در نزدیکی فرودگاه بغداد واقع شده و به پایگاه النصر معروف است تخلیه شده و ماه‌ آینده همزمان با خروج کامل نیروهای این کشور از عراق به دولت بغداد تحویل داده خواهد شد. نیروهای آمریکایی در زمان عملیات در عراق، کاخ‌های مجلل صدام را که به گران‌قیمت‌ترین تجهیزات و مبلمان مجهز بودند به محل اقامت خود تبدیل کردند. پایگاه النصر بزرگ‌ترین محل استقرار نیروهای آمریکایی در میان ۵۰۵ پایگاهی به حساب می‌آید که نظامیان این کشور در زمان اشغال عراق در اختیار داشتند. خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی نوشت، آمریکایی‌ها برای رفاه نظامیان خود در این پایگاه (کاخ‌های صدام) حتی شعبه رستوران‌های زنجیره‌ای تأسیس کرده‌ بودند. زندان صدام و علی شیمیایی هم در ویلایی در این پایگاه که با ۴۲کیلومتر دیوارهای ضد‌انفجار و سیم خاردار احاطه شده است قرار داشت. آمریکایی‌ها می‌گویند ۱۰۰میلیون دلار برای تبدیل کردن این مجموعه به پایگاه نظامی هزینه کرده‌اند!

سرقت اموال برای نمایش در آمریکا

در پایگاه النصر ۴۰هزار نیروی آمریکایی و نزدیک به ۲۵هزار کارمند حضور داشتند. اکنون اما دستشویی صدام که از آهن ضد‌زنگ ساخته شده و درب سلولی که صدام در سال 2006 قبل از اعدامش در آن به سر می‌برد، جدا شده و مقام‌های نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که قرار است به موزه پلیس این کشور فرستاده شود. در حالی که گزارش‌های متعددی از سرقت اموال مردم عراق ازجمله در کاخ‌های صدام گزارش شده است مقام‌های نظامی آمریکا مدعی شده‌اند که چیزی غیراز اموال خود را نخواهند برد! به گزارش رویترز، سرهنگ جری بروکس، مورخ نظامی ارتش آمریکا در این رابطه گفت: ما چیزی که متعلق به عراقی‌هاست را از اینجا نمی‌بریم و فقط چیزهایی را می‌بریم که خودمان در اینجا قرار دادیم و به کار بردیم. تحویل پایگاه مهم النصر یکی از آخرین مراحل خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق به حساب می‌آید. آمریکا که زمانی ۱۷۰هزار نظامی در عراق داشت اکنون نیروهایش در این کشور را به ۳۱هزار نفر تقلیل داده است که در ۱۲ پایگاه مستقر هستند. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در ۲۱ اکتبر اعلام کرد که تمامی نیروهای باقیمانده در عراق تا پایان سال‌جاری میلادی از این کشور خارج خواهند شد.

به‌دنبال پایگاه برای ۴هزار نیرو

مقام‌های دولت آمریکا اکنون در تلاش هستند که به هر شکل ممکن حداقل ۴هزار نیروی خود را در منطقه خلیج‌فارس باقی نگه دارند. در حالی که پیش از این رسانه‌های آمریکایی از توافق با دولت کویت برای اقامت نیروهای آمریکایی در این کشور خبر داده بودند روز گذشته وزیر دفاع کویت اعلام کرد که هنوز توافقی در این رابطه به دست نیامده است. شیخ جابر مبارک الصباح وزیر دفاع کویت روز گذشته اعلام کرد که در حال حاضر طرحی برای افزایش نیروهای آمریکایی در این کشور وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری رسمی کویت، وزیر دفاع این کشور اعلام کرده است که حتی درصورت توافق، این کشور نقش مسیر انتقال برای نیروهای آمریکایی از جمله نظامیان حاضر در عراق را خواهد داشت. برخی رسانه‌ها از احتمال رد‌کردن درخواست واشنگتن از سوی دولت کویت خبر داده‌اند. یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا هم روز گذشته اعلام کرد که هنوز نقشه عملی یا برنامه‌ای پس‌از عراق برای نیروهای آمریکایی به دست نیامده است.

تغییر جهت آمریکا در بهار عربی

پس از چندین دهه همکاری با دیکتاتورها در خاورمیانه، آمریکا ادعا می‌کند آماده همکاری با احزاب اسلامگرایی است که در دوران جدید منطقه پیروز انتخابات هستند. هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفت: آماده‌ایم با احزاب اسلامگرا کار کنیم. به گزارش فاکس نیوز، وی در مؤسسه ملی دمکراتیک کوشید این پیام را منتقل کند که آمریکا بدون پیشداوری به پیشواز فضای جدید سیاسی می‌رود. روی خوش کلینتون به احزاب اسلامگرا که در مصر، تونس و سایر کشورها در حال کسب قدرت هستند، در حالی نشان داده می‌شود که وی در مورد حزب‌الله و حماس که در انتخابات لبنان و فلسطینیان موفق بوده‌اند، چیزی نگفت.

کد خبر 150658
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز