همشهری آنلاین: هند روز یکشنبه شدیدا به رفتار نیروهای امنیتی آمریکا برای بازرسی بدنی ای.جی.پی. عبدالکلام، رییس جمهوری پیشین این کشور در فرودگاه جان اف.کندی نیویورک در آمریکا اعتراض کرد.

اعتراض هند نسبت به بازرسی بدنی رییس جمهوری پیشین این کشور در آمریکا

به گزارش ایرنا، در این ارتباط وزیر امور خارجه هند با سفیر کشورش در واشنگتن بطور مفصل صحبت نمود و تاکید کرد به مقام های آمریکایی هشدار داده شود که در صورت عدم توقف اینگونه اعمال غیرقابل قبول، رفتار مشابه ای با شخصیت های سیاسی آمریکا به هنگام ورود به هند صورت خواهد گرفت.

گفتنی است که اس.ام. کرشینا، بعد از انتشار خبر بازرسی بدنی از عبدالکلام در آمریکا، با خانم نیروپاما روی سفیر هند در آمریکا صحبت کرد که این موضوع را در بالاترین سطح در واشنگتن مطرح کند.

به گفته مقامات رسمی هند، کریشنا همچنین خواستار گزارش مفصلی از سفارت کشورش در واشنگتن در مورد این حادثه از نظر هند غیرقابل قبول است، شد.

این مقامات افزودند: اگر این رویه آمریکا ادامه داشته باشد دهلی نو مجبور خواهد شد که بر مبنای آداب و رسوم دیپلماتیک رفتار مشابهی را در رابطه با مقامات آمریکایی اختیار کند.

گفتنی است که مقامات آمریکایی در 29 سپتامبر امسال درصدد بودند که عبدالکلام را در فرودگاه مذکور علیرغم اعتراضات قبلی هند، مورد بازرسی بدنی قرار دهند.

نیروهای امنیتی آمریکا، کت و کفش عبدالکلام را قبل از پرواز یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی ایر ایندیا از فرودگاه کندی نیویورک برای بررسی بردند.

براساس گزارش های منتشره، نیروهای آمریکایی هواپیمایی ایرایندیا را مجبور کردند که درب هواپیما را باز کنند و ضمن ورود به داخل هواپیما بر ضرورت بازرسی بدنی عبدالکلام اصرار کردند.

این در حالی است که رئیس جمهور پیشین هند همانند دیگر مسافران قبل از ورود به هواپیما بازرسی بدنی شده بود.

نیروهای امنیتی آمریکا، بعد از اعتراض مقامات شرکت هواپیمایی ایرایندیا، از بارزسی بدنی عبدالکلام صرف نظر کردند ولی کت و کفش او را پس از بررسی آثار مواد منفجره بازگرداندند.

اولین بار نیست که مقامات آمریکایی این مقام هندی را بازرسی بدنی می کنند.

این حادثه در حالی صورت گرفت که عبدالکلام از جمله شخصیت هایی است که از بازرسی امنیتی در هند معاف هستند.

وقوع حادثه مذکور موجب بروز سر و صدای زیاد در پارلمان هند شد.

کد خبر 151082
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز