همشهری آنلاین: مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم با بیان اینکه آموزش و پرورش بیش از دو سال است که متولی آموزش قرآن شناخته شده است، عنوان کرد: طی دو سال گذشته هیچ محتوایی از سوی آموزش و پرورش در جهت آموزش قرآن به خردسالان تهیه نشده است.

قرآن

محمدحسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم، در بخش نخست گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران‌(ایکنا)، با بیان اینکه آموزش قرآن پیش‌دبستانی طی بیش از دو دهه اخیر با نابسامانی روبرو بوده است، عنوان کرد: آموزش پیش‌دبستانی از جمله آموزش‌هایی است که همواره مورد بحث و جدل میان سازمان‌ بهزیستی، آموزش و پرورش و ... بوده و در این میان طی مقاطع مختلف به بخش‌های مختلف واگذار شده است.
بخش نخست گفت‌وگو را اینجا بخوانید

محمدحسین بهبودی در بخش دوم این گفت‌وگو، با بیان اینکه بیش از دو سال است که مسئولیت آموزش پیش‌دبستانی به وزارت آموزش و پرورش محول شده است، گفت: هرچند که مسئولیت آموزش پیش دبستانی و در کنار آن آموزش قرآن به خردسالان به وزارت آموزش و پرورش واگذار شده اما این وزارت‌خانه طی این مدت نه تنها اقدامی در جهت تهیه محتوای آموزشی انجام نداده بلکه حتی یک صفحه هم در این زمینه ننوشته است.

وی با اظهار تأسف از نامعلوم بودن وضعیت آموزش پیش‌دبستانی به ویژه آموزش قرآن، افزود: آموزش و پرورش که تا به حال عملکرد قابل‌قبولی در آموزش قرآن به خردسالان نداشته، حدود 2 سال است که در این حوزه ورود پیدا کرده و مدعی آموزش قرآن به خردسالان شده است بدون اینکه این ظرفیت و توانایی را داشته باشد.

این کارشناس قرآنی با بیان اینکه گروه قرآن سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی چندین سال است که آموزش خواندن قرآن از روی مصحف به کودکان را نادرست می‌داند، گفت: هرچند که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ این شیوه را محکوم کرده و اجرای آن را ممنوع می‌داند، اما از طرف دیگر در حال حاضر شاهد آن هستیم که این شیوه در بسیاری از مراکز وابسته به وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

وی با یادآوری اینکه آموزش و پرورش هیچ محتوایی برای آموزش قرآن به خردسالان تهیه نکرده است، گفت: به دلیل ورود آموزش و پرورش در این حوزه، سازمان دارالقرآن الکریم نیز از فعالیت و تهیه محتوای پیش دبستانی دست کشیده و آموزش قرآن به خردسالان را نیز متوقف کرده است.

مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم گفت: آموزش و پرورش با تبلیغات خود مبنی بر انجام فعالیت قرآنی موجب شده تا 12 هزار مهدکودک در کشور مستأصل بماند و سازمان‌هایی مانند سازمان دارالقرآن‌الکریم نیز در این حوزه ورود پیدا نکنند.

بهبودی با یادآوری نابسامانی‌هایی که در حوزه آموزش پیش از دبستان وجود دارد، گفت: علاوه بر آموزش و پرورش که باید مجوز مراکز پیش‌دبستانی را صادر کند، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... نیز به صدور مجوز برای فعالیت مراکز پیش‌دبستانی می پردازد.

وی ادامه داد: زمانی دستگاه‌هایی مانند شهرداری و وزارت ارشاد نیز وارد حوزه پیش‌‌دبستانی شوند، نه تنها پیشرفتی در این حوزه نخواهیم داشت، بلکه آسیب‌هایی را نیز در این حوزه شاهد خواهیم بود که بی‌توجهی به محتوا و منابع آموزشی از جمله این آسیب‌ها و مشکلات است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان اینکه تمام دنیا به این مسأله واقف است که تغییر بنیادین در یک جامعه باید از دوران خردسالی آغاز شود، افزود: در جامعه ما برخلاف سایر جوامع که روی کودکان و خردسالان سرمایه‌گذاری می‌کنند، روی دانشجویان و جوانان سرمایه‌گذاری می‌شود، غافل از اینکه سرمایه‌گذاری بر روی دانشجویان به اندازه سرمایه‌گذاری بر روی کودکان مؤثر نیست، زیرا شخصیت دانشجویان در دوران کودکی شکل گرفته و تغییر در آن بسیار دشوار است.

مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن‌الکریم، با بیان اینکه در حال حاضر پیدا کردن یک مرکز پیش‌دبستانی خوب به مراتب از پیدا کردن یک دبیرستان خوب سخت‌تر است، گفت: دلیلی که برای بیان این مدعا وجود دارد آن است که در جامعه ما به کودکان و خردسالان هیچ توجهی وجود ندارد و به همین دلیل است که به راه‌اندازی مراکز پیش‌دبستانی که محلی برای تربیت بچه‌ها است، نیز توجه نمی‌شود.

کد خبر 141680
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز