همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی در نطق خود در جلسه علنی مجلس با اشاره به تحولات اخیر منطقه گفت:

ظرف دو ماه اخیر که باید آن را دوران شکوفایی بیداری اسلامی در منطقه نامید، صدای شکسته شدن استخوان‌های دیکتاتوری وابسته به آمریکا و صهیونیست شنیده می‌شود و اجمالا می‌توان گفت که دو حرکت کاملا متمایز در مقابل هم قرار داشتند.

لاریجانی گفت: دومین حرکت، حرکت جمهوری اسلامی ایران بود که از ابتدا با صراحت از نهضت‌های اخیر در منطقه حمایت کرد و البته برخی از کشورهای دیگر منطقه هم با ملاحظاتی حمایت‌هایی را از این نهضت‌ها داشتند، اما جمهوری اسلامی بر اساس مکتب امام(ره) و رهبری معظم که دفاع از مظلومان و مستضعفان را یک رکن تفکر انقلابی می‌داند این نهضت‌ها را موج جدید بیداری اسلامی در منطقه دانسته که ریشه‌های آن را باید در چند دهه مجاهدت از یک سو و تحقیر مسلمانان توسط آمریکا و صهیونیست‌ها از سوی دیگر، جستجو کرد.

به گزارش ایسنا،‌ رییس مجلس شورای سلامی با تاکید بر این‌که نهضت‌های اسلامی در پی احیای مجدد هویت خویش هستند گفت: این نهضت‌ها قصد ندارند نظام‌های وابسته به دیکتاتوری را به دموکراسی‌های دروغین آمریکایی وابسته، تبدیل کنند.

لاریجانی با بیان این‌که صف آرایی این دو جریان در این مدت به وضوح مشاهده می‌شود، افزود: کاخ سفید و سایر مقامات امنیتی و سیاسی آمریکا بارها از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این نهضت‌ها انتقاد کرده و حتی گاهی ملت ایران را به ریاکاری متهم کردند. هم‌چنین با توجه به سخنان رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌توان دریافت که استراتژی بلندمدت آمریکا در قبال ایران در منطقه با مشکلاتی مواجه شده است.

لاریجانی با بیان این‌که آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر این شکست به یک جریان بدلی دامن زد، اظهار کرد: عده‌ای گفتند که راهپیمایی 25 بهمن برای حمایت از مردم مصر و تونس بود و این حرکت در حالی بود که تمام ملت ایران در 22 بهمن در دفاع از انقلاب مصر به صحنه آمدند، اما برای این جریان، عده‌ای ورشکسته سیاسی خارجی‌نشین و شاهزاده نگون‌بخت و مقامات و رسانه‌های اسراییل و آمریکا چیزی کم نگذاشتند. همه هدف این بود که با مشابه سازی مدعی شوند بحران در نظام‌های دیکتاتوری و وابسته آمریکا در منطقه تغییر یافته و ایران که 32 سال پیشتاز مردم سالاری در منطقه بوده هم دچار مسائل داخلی است.

وی اضافه کرد: این حرکت ضد انقلابی نتیجه عصبانت آمریکا از حمایت ایران از نهضت‌های آزادی‌بخش منطقه است، البته این گونه حرکت‌ها تازگی ندارد و از ابتدای انقلاب آنها همین سیر را دنبال کردند اما دو نکته قابل توجه در این امر وجود دارد.

 لاریجانی افزود: اول دستپاچگی آمریکا و ضد انقلاب که برای دفاع از انقلاب مصر و تونس از کسانی کمک خواستند که در کارنامه خود حمایت ایران از فلسطین و لبنان را به تمسخر کشیدند و شعار نه غزه، نه لبنان سر می‌دادند، پس چگونه این جریان از یک حالت ایستایی دروغین ملی‌گرا به حمایت از نهضت‌های منطقه کشیده شد. این پدیده نفاق مدرن عاملی بود که روشن کرد ماجرا برای تحقیر و ایجاد تردید و انصراف در اذهان ملت‌های منطقه است که دست از مبارزه آزادی‌بخش خود بکشند.

وی افزود: لذا ماهیت این جریان‌سازی موازی ماهیتی دست ساز آمریکا و ضد اسلامی و ضد ملی بود. هرچند ظاهر آن حمایت از مصر و تونس بود، اما باطن آن بازی در میدان حریف بود که برای تخریب اراده ملت‌ها و حمایت انقلاب اسلامی طراحی شده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: آقایانی که در ایران اطلاعیه صادر کردند و در دام و تله طراحی شده آمریکا افتادند چگونه قدری تامل نکردند که چه نفعی از این اقدام برای ملل منطقه حاصل می‌شود. با چه تحلیلی دست به این کار زدند؟ آیا نباید از حمایت، وجد و سرور آمریکا و اسراییل، منافقین و سلطنت‌طلب‌ها تنبه حاصل می‌کردند؟ آیا نام این اقدام چیزی جز گمراهی و فتنه است؟

 لاریجانی خاطرنشان کرد: شما می‌دانستید که راهپیمایی 22 بهمن ملت ایران برای تقویت اراده ملت‌ها در پیگیری نهضت‌های آزادی‌بخش امر مهم و ضروری بود، اما آمریکا دنبال راهپیمایی‌های تصنعی بود که اراده ملت‌های در حال انقلاب را سست کند و متاسفانه شما وسیله این حرکت شدید.

وی گفت: می‌گویند ملت ایران که از قیام‌ها حمایت می‌کند چرا به این راهپیمایی‌های تصنعی و آمریکایی اجازه نمی‌دهد؟ نباید هم اجازه بدهد.

 در این هنگام نمایندگان صحبت‌های لاریجانی را قطع کرده و با شعارهای الله اکبر و مرگ بر آمریکا به تایید سخنان وی پرداختند.

لاریجانی ادامه داد: اگر وزارت کشور در این امر تخلف می‌کرد قطعا مجلس با وزیر مربوطه برخورد می‌کرد، مگر بنا است ما چشم خود را بر واقعیت‌های ضد انقلاب و آمریکا ببندیم، و اگر قرآن هم بر سر نیزه کردند حمل بر صحت کنیم. اگر روزی عده‌ای بخواهند بر علیه اسلام و پیامبر عظیم‌الشان و ائمه اطهار(ع) تظاهرات کنند کسی به آنها اجازه می‌دهد؟ این تظاهرات از این سنخ امور در شرایط فعلی بدتر از این بود. هرچند که رویه‌ آن بزک شده بود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی این اقدام آمریکایی و صهیونیستی، ضد انقلابی و ضد ملی گمراهان فتنه‌گر را محکوم می‌کند.

نمایندگان بار دیگر صحبت‌های لاریجانی را قطع کردند و با شعار احسنت احسنت و مرگ بر منافق و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل به تایید صحبت‌های وی پرداختند.

لاریجانی در ادامه نظق خود گفت: آمریکا هم مطمئن باشد با این روش‌های مزورانه چهره منفورش در ایران و منطقه خراب‌تر و اراده ملت‌ها در مبارزه با آمریکا و صهیونیست عمیق‌تر می‌شود، و آمریکا تردید نکند که با این روش‌های مزورانه دست‌ساز آنها ملت ایران در حمایت از نهضت‌های آزادی‌بخش مصمم‌تر خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: لازم می‌دانم با توجه به حساسیت‌های منطقه و این رفتارهای مزورانه آمریکا، مجلس شورای اسلامی یک بررسی دقیق‌تری از ماهیت این جریان ضد انقلابی بکند و لذا اگر نمایندگان محترم موافق باشند ما از کمیسیون‌هایی که به این موضوع به نحوی مربوط هستند و از روسای آنها دعوت کنیم تا موضوع را رسیدگی کاملی کنند.

وی افزود: فکر می‌کنم روسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و امور داخلی، ‌اصل 90،‌ فرهنگی و قضایی در اسرع وقت کمیته‌ای را تشکیل دهند و ابعاد مختلف و سیر آن را از امروز شروع کنند و ظرف چند روز آینده گزارشی را به مجلس ارائه دهند که هم نمایندگان محترم بدانند که با این جریان چگونه باید برخورد شود و هم ملت ایران و هم دستگاه‌های مختلف وظیفه خود را در این راستا بدانند.

 بعد از اتمام سخنان لاریجانی نمایندگان شعارهایی علیه موسوی و کروبی و خاتمی سر دادند.

هم‌چنین به دلیل ادامه اعتراضات نمایندگان و شعارهایی که می‌دادند، لاریجانی عنوان کرد، فکر می‌کنیم با توجه به این مسائلی که مستمرا در کشور پیدا می‌شود میدان التحریر را هم در مجلس باید برای تظاهرات نمایندگان ایجاد کنیم.

 

 

کد خبر 128323
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز