همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در انقلاب اسلامی دست آمریکا و انگلیس قطع شد و آنها از حالت فعال دوران پهلوی به دریوزگی افتادند.

علی لاریجانی

 به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در دومین همایش « ایران و استعمار انگلیس » که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه کارنامه انگلیس از حدود 200 سال پیش تاکنون کارنامه‌ای سیاه بوده است، گفت: انگلیس از حدود 200 سال پیش تاکنون در ایران فراز و فرودهایی داشته ولی در کل می‌توان گفت که کارنامه این کشور سیاه بوده و همواره برای دست‌اندازی به حوزه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و ... تلاش کرده است.

 وی با بیان اینکه انگلیس تا قبل از قرن 19 ارتباط تاثیرگذاری در ایران نداشته است، افزود: در آن دوران کشورهای اسلامی بر اساس تئوری خلافت و دیکتاتوری حکومت می‌کردند که به دلیل دیدگاه‌هایشان کشورهای غربی کمتر امکان تسلط بر این کشورها را داشتند. البته دیدگاه آنها دیکتاتوری، زورگویی و عدم رعایت حقوق مردم بود ولی از سوی دیگر اجازه دخالت کشورهای غربی را نمی‌دادند.

  

لاریجانی با بیان اینکه انگلیس بعد از جنگ جهانی اول بر منطقه و کشورهای اسلامی تسلط پیدا کرد، افزود: در آن دوران تسلط انگلیس و غرب بر دنیای اسلام جدی شد که از این‌رو می‌توان آن دوران را دورانی سیاه و غم‌انگیز برای کشورهای اسلامی دانست.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تسلط انگلیس بر کشور هند در قرن نوزدهم، گفت: در آن دوران انگلیس برای بستن راه‌های نفوذ کشورهای رقیبش به هند، به فکر تسلط بر ایران افتاد و با این تفکر ایران در عهد صفویه علی‌رغم داشتن جایگاه قدرتمند در دوران قاجاریه به کشوری وابسته تبدیل شد.

 وی همچنین با بیان اینکه تسلط انگلیس و آمریکا در عهد پهلوی بسیار زیاد شد، گفت: طبق اسناد موجود دخالت انگلیس و آمریکا در آن دوران به حدی بود که شاه بایستی در تصمیم‌گیری‌هایش از نظرات سفرای این کشورها استفاده و مطابق آن عمل می‌کرد.

 لاریجانی در ادامه با انتقاد از انتشار نشدن برخی از اسناد مربوط به دوران پهلوی و قاجار، گفت: انگلیسی‌ها با وجود صراحت قانون کشورشان تمایلی ندارند که اسناد دوران پهلوی و قاجار را نشان دهند بطوری که مطمئنا با رو شدن این اسناد بسیاری از دخالت‌های آنها در ایران مشخص می‌شود.

 رئیس قوه مقننه، با بیان اینکه نقش انگلیس در دوران قاجار و پهلوی در مورد دخالت در امور و امتیازگیری بارز بود، افزود: انگلیسی‌ها در دوران پهلوی تاثیرگذاری منحصر به فردی در داخل ایران داشتند که از جمله آن می‌توان کلاه‌گذاری بر سر فتحعلی‌شاه برای حمله به افغانستان، جنگ ایران و روس و عقد پیمان ننگین گلستان و همچنین پیمان ننگین ترکمنچای اشاره کرد که این دخالت‌ها به تبدیل شدن قدرت ایران از قدرت مهم منطقه‌ای به کشوری ضعیف و امتیازده منجر شد.

 وی همچنین با بیان اینکه دوره قاجاریه دوره اصلی امتیازدهی انگلیس و بعضا روسیه از ایران بود، گفت: در آن دوران انگلیس در بسیاری از پشت‌صحنه‌های امتیازگیری روس‌ها از ایران نقش داشت که این نیز به دلیل داشتن نقشه‌هایش بود. به گونه‌ای که در عهد قاجار حدود 24 قرارداد با انگلیس و روسیه بسته شد که تنها 16 مورد آن مربوط به استعمار انگلیس بود و یک مورد آن مربوط به فرانسه بود که در یک امتیازگیری جالب خواهان بررسی آثار ملی و باستانی و بردن کل آثار تاریخی ایران بدون داشتن محدوده زمانی بود.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این قراردادها و امتیازدهی‌های فضاحت‌بار در دوران پهلوی ادامه پیدا کرد، به قرارداد کنسرسیوم پس از کودتای 28 مرداد اشاره و اظهار کرد: با این قرارداد بعد از ملی شدن صنعت نفت، دست انگلیس و آمریکا برای تسلط بر ایران باز شد. البته استعمارگران انگلیس و آمریکا در عهد پهلوی با ظاهری بزک‌کرده به دخالت در امور ایران می‌پرداختند.

 لاریجانی در ادامه با اشاره به امتیازدهی و عقد قراردادهای ننگین در دوران پهلوی با روسیه، آمریکا و انگلیس، گفت: در دوران پهلوی قراردادهای بسیار زیاد دفاعی با ظاهر افزایش قدرت ایران بسته شد که هدف از عقد این قراردادها ایجاد پایگاه قوی در مقابل شوروی بود که از جمله آن می‌توان به کاپیتولاسیون اشاره کرد.

 به گفته وی، مهمترین اتفاق خائنانه دوران شاه با کمک برخی کشورهای عربی همچون اردن موضوع صلح اعراب با اسرائیل بود که به کمپ دیوید منجر شد.

 نماینده مردم قم در خانه ملت، با بیان اینکه نقش آمریکا در دوران پهلوی عمیق‌تر و جدی‌تر از نقش انگلیس شد، گفت: انگلیسی‌ها در این دوران نقش پشت‌صحنه و مکملی برای خود تعریف کردند و سلطه سیاسی‌شان پنهان‌تر و زیرکانه‌تر از آمریکا بود و آمریکا به سیاست‌گذاری کلان در ایران می‌پرداخت و سیاست‌های آشکاری را اجرا می‌کرد.

 ‌لاریجانی به قحطی ایران در دوران قاجار و بیماری بیش از 40 درصد ایرانیان اشاره و اظهار کرد: طبق اسناد بدست آمده انگلیسی‌ها در این شرایط نقش بارزی داشتند. آنها تلاش می‌کردند با تسلط بر اوضاع نظامی کشور شرایط ایران را تغییر دهند و به همین دلیل در تشدید قحطی بسیار فعال بودند.

 وی افزود: انگلیسی‌ها به خوبی می‌دانستند که جامعه ایران تفکر اهل بیت (ع) دارد و به همین دلیل از ایران بسیار هراسناک بودند که امروز هم می‌توان به وضوح این هراس را در غرب و حتی آمریکا مشاهده کرد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه در انقلاب اسلامی دست انگلیس و آمریکا قطع شد، گفت: انگلیس و آمریکا با پیروزی انقلاب اسلامی دچار شوک سیاسی شدند. به همین دلیل آنها به دنبال ماجراجویی، سنگ‌اندازی و کارهای پنهانی بودند و هستند به گونه‌ای که سرویس‌های فعال‌شان در ابتدای انقلاب به کارهایی همچون تجزیه‌طلبی و هشت سال جنگ تحمیلی دست داشتند که در این رابطه نیز اسناد بسیار قوی‌ای وجود دارد.

 لاریجانی همچنین با بیان اینکه آمریکا و انگلیس با پیروزی انقلاب اسلامی از حالت فعال دوران پهلوی به دریوزگی افتادند، گفت: آمریکا در آن دوران همچون شرایط کنونی در مورد وضعیت ایران دچار گیجی شد و موضع‌گیری‌های دوگانه داشت. این شرایط در مورد انقلاب‌های کنونی نیز در منطقه رخ داده است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: آمریکا با مواجه شدن خروش ملت ایران در مقابل پهلوی از یکسو علاقه‌مند به حفظ شاه بود و از سوی دیگر به دلیل سر دادن شعارهای همچون دموکراسی و حقوق بشر دچار گیجی سیاسی شده بود که این وضعیت را می‌توان در مورد موضع‌گیری‌های آمریکا نسبت به انقلاب‌های منطقه نیز دید، به گونه‌ای که آنچه آمریکا در ظاهر و نمایندگانش در پنهان عنوان می‌کنند موضع‌گیری‌های متفاوت است.

 وی به موضع‌گیری‌های کارتر در دوران انقلاب اسلامی در مورد رفتن و یا ماندن شاه اشاره و اظهار کرد: از یکسو کارتر ، رییس‌جمهور وقت، آمریکا شاه را برای ماندن در ایران تشویق می‌کرد و از سوی دیگر با مشاهده شرایط ایران و تلاش می‌نمود موضعی اتخاذ کند تا تسلطش را در آینده بر منطقه از دست ندهد.

 لاریجانی در ادامه یادآور شد: در آن دوران کارتر نماینده خود را برای معرفی بختیار پیش امام(ره) فرستاد که با مشاهده موضع‌گیری قاطع امام(ره) در مورد بختیار دچار شوک شد و به همین دلیل دو موضع را با امام(ره) مطرح نمود، یکی اینکه بختیار تحقیر نشود تا شاه از کشور برود و یا اینکه در صورت تحقیر بختیار، نظامیان وارد صحنه می‌شوند اما در این میان پاسخ امام(ره) بسیار قاطع بود. امام مطرح کرد که اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند از ایران حمایت کنند جلوی اراده ملت نایستند و در صورت کودتای نظامی ما نیز مجبور به دادن حکم جهاد مقدس می‌شویم.

 رئیس قوه مقننه با بیان اینکه این موضع‌گیری امام(ره) آمریکا را دچار چندگانگی کرد، گفت: اکنون هم آنها با چندگانگی روبه‌رو شده‌اند؛ به گونه‌ای که در مورد مصر ابتدا نظامیان را در بین مردم فرستاده و سپس عمر سلیمان را روی کار آوردند، اما با مشاهده پافشاری مردم، نماینده ویژه‌شان را به مصر فرستاده تا حسنی مبارک بماند و با رخ ندادن این امر، شورای نظامی را روی کار آوردند.

 در مدل جمهوری اسلامی، دموکراسی و آزادی دو اصل مشهود است

 علی لاریجانی با تاکید بر اینکه اصل آزادی به عنوان پایه مردم‌سالاری دینی امری مهم بشمار می‌آید، گفت: در مدل جمهوری اسلامی دموکراسی و آزادی دو اصل مهم مشهود است که هیچگاه نباید مخدوش شود.

 رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش در دومین همایش ایران و استعمار انگلیس با بیان اینکه امام(ره) همواره بر برپایی حکومتی مبتنی بر جمهوری اسلامی، به معنای پیاده شدن مردم‌سالاری دینی، و وجود نگاه نافذ به دین تاکید داشت، گفت: امام(ره) با داشتن تجربه مشروطه، که انقلابی مبتنی بر قیام مردم بود، از ابتدای آغاز قیامش بر پیاده شدن دین در حکومت بر موضوع جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی به عنوان شعاری محوری تاکید داشتند.

 وی با بیان اینکه در دهه 50 حرکت‌های مختلفی همچون مصر رخ داد، گفت: در آن دوران این حرکت‌ها منجر به روی کار آمدن حرکت‌های ملی‌گرا شد که اساس کار آنها مبارزه با دین بود. به گونه‌ای که در ایران مصدق، در ترکیه آتاترک و در مصر و تونس ملی‌گرایان چپ روی کار آمدند به گونه‌ای که بن‌علی رییس‌جمهور سابق تونس با کودتا روی کار آمد و طبق اسناد عنصر سازمان سیا آمریکا بود و این افراد پس از مدت کوتاهی با دیانت مخالفت کردند.

 لاریجانی ادامه داد: این روند در دوران مشروطه نیز حکمفرما بود که مصدق با شعار ملی‌گرایی تلاش کرد که دین را منزوی کند. آنها رفتاری جلادانه نسبت به روحانیت و تفکر دینی داشتند و دهاتی‌وار با دین مبارزه می‌کردند که به عنوان نمونه می‌توان به مبارزه با حجاب و رواج بی‌حجابی اشاره نمود.

 رئیس قوه مقننه، با بیان اینکه امام(ره) همواره بر موضوع نه شرقی و نه غربی به صورت جدی تاکید داشتند، گفت: این رویکرد همان استقلال سیاسی است به گونه‌ای که امام(ره) در برهه‌ای در پاسخ به فردی در مورد منشور برادری فرمودند که گروه‌ها باید در مورد مسئله مسائل اصلی همچون نه شرقی و نه غربی وحدت داشته باشند که این موضوعی است که در شرایط کنونی باید مورد توجه گروه‌های مختلف قرار گیرد.

 لاریجانی در ادامه به رویکرد انقلاب اسلامی در مقابل آمریکا اشاره و اظهار کرد: موضع ایران در مقابل آمریکا همواره در دوره‌های مختلف دارای بحث بوده است و در این رابطه تنها مقام معظم رهبری روی مولفه‌های مهم این موضوع توجه جدی داشته‌اند. در دورانی گاهی افراد با شکلات‌های سیاسی، همچون حرف‌های یکساله گذشته اوباما، نسبت به ایران متزلزل شده‌اند که این افراد در جناح راست و چپ بودند. آنها فکر می‌کردند که آمریکا واقعا تغییر استراتژی داده است. این در حالی است که آمریکایی‌ها تاکتیک‌شان را تغییر داده‌اند و تلاش می‌کردند با این تغییر تاکتیک استقامت ایران را از بین ببرند.

 وی با بیان اینکه اصرار آمریکا برای مذاکره در مورد بحث اتمی تنها یک تغییر تاکتیک است، گفت: نمونه این تغییرات نامه اوباما به روسای جمهور برزیل و ترکیه برای وساطت با ایران بود که بنده از اول به این قضیه مشکوک بودم و حتی به روسای جمهور این دو کشور نیز گفتم که آمریکا به دنبال کلاه‌گذاری است. سرانجام نتیجه آن شد که ظرف دو هفته قطعنامه‌ای ضدایرانی را صادر کردند که این رفتارها تنها این موضوع نشان می‌دهد که آنها قصد تغییر رفتار نسبت به ایران را ندارند و تنها به دنبال مخدوش کردن عزت اسلامی هستند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به موضع‌گیری اوباما در مورد فلسطین و به تبع آن، وارد شدن بدترین فشارها به فلسطین در این دوران، گفت: اوباما در ترکیه هم گفت که گوشش به اذان آشناست که بیان شدن این الفاظ تنها تعارفات، پز سیاسی و دلقک‌کاری در عالم سیاست است.

 لاریجانی همچنین استکبارستیزی را از نکات مهم وصیت‌نامه امام(ره) برشمرد و افزود: این موضوع از جمله نکاتی است که همواره باید دنبال شود چرا که صلابت زیستن و عزت اسلامی در آن نهفته است. انقلاب اسلامی نشان داد با تکیه بر شعار نه شرقی، نه غربی توانسته در طول 32 سال گذشته علی‌رغم وجود همه تحریم‌ها کارش را با موفقیت ادامه دهد. البته در دورانی این رویه به درستی عمل نشد و عده‌ای بی‌جهت فریب حرف‌ها و شعارهای کشورهای غربی و آمریکا را خوردند که نظام بسیار سریع در مقابل این افراد ایستاد، تغییر موضع داد و گول آنها را نخورد.

 نماینده مردم قم در خانه ملت، با اشاره به پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه و شکست آمریکا در افغانستان و عراق، گفت: این رخدادها نشان می‌دهد که تکیه بر غرب هیچ فایده‌ای ندارد. در این بین آنها با همه ترفندهایشان تلاش کردند که در دنیا وحشتی را نسبت به ایران برای دفاعش از نهضت‌های آزادی‌بخش ایجاد کنند. در این راستا باید گفت ما از اینکه از حزب‌الله شیعه و حماس سنی و مصر و لیبی حمایت کنیم هیچ ابایی نداریم چون تفکر استراتژیک نظام اسلامی حمایت از کشورهای اسلامی است.

 لاریجانی در ادامه آزادی و دموکراسی را به عنوان پایه‌های مردم‌سالاری دینی در مدل جمهوری اسلامی عنوان و اظهار کرد: دموکراسی و آزادی به عنوان مولفه‌های اصلی جمهوری اسلامی و پایه‌های حرکت آینده انقلاب، هیچگاه نباید مخدوش شود چرا که اگر روزی این مولفه‌ها مخدوش گردد مشکلاتی را ایجاد کرده و به تبع آن مردم‌سالاری دینی محقق نمی‌شود.

 وی با اشاره به اظهارنظری از فکویاما، نظریه‌پرداز نومحافظه‌کار آمریکایی، در مورد شیعیان، گفت: با وجودی که بعضی از نخبگان آمریکایی موضوعات داخل ایران را در سطح کلان متوجه شده‌اند اما به نظر می‌رسد که سیاستمداران و سرویس‌های آمریکایی هنوز فهم درستی از مسلمانان، شیعیان و مردم ایران ندارند بطوری که آنها و نظامیان آمریکا در عراق دچار اشتباهات بسیار فاحش و بزرگی شدند.

 رئیس قوه مقننه، با بیان اینکه آمریکا تلقی دقیقی نسبت به مسلمانان و ایرانیان ندارد، گفت: حرف‌های سبک اوباما و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نشان‌دهنده آن است که آنها سطح منازعات را ساده گرفته‌اند به گونه‌ای که اخیرا کلینتون در اظهارنظری مطرح کرده که 150 میلیون دلار به شورای نظامی مصر می‌دهد. انگار آنها همه چیز را ارزان حساب کرده و درک درستی از شرایط ندارند.

 سیاستمداران آمریکایی می‌دانند ایران حریف سرسختی است

 لاریجانی با بیان اینکه انگلیس همچون آمریکا شناخت دقیقی نسبت به مردم منطقه ندارد، گفت: در دو دهه اخیر بخصوص بعد از فروپاشی شوروی، آمریکا تلاش کرد تئوری مدیریت جهانی را مطرح کند و انگلیس نقش مکملی در این زمینه داشت و تلاش کرد در حمله آمریکا به عراق، این کشور را همراهی کند اما انگلیس به دلیل عدم شناخت کافی از منطقه موفق نشد.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: در این بین استراتژی جمهوری اسلامی ایران در مقابل حمله آمریکا به عراق استراتژی کمک به مسلمانان بود. با وجود اینکه بسیاری از کشورهای غربی و حتی کشورهای منطقه در این راه با آمریکا همراه بودند اما ایران همراهی نکرد. در این زمینه بسیار به ما فشار آوردند و بسیاری از کشورهای دوست ما در منطقه می‌گفتند که آنها می‌خواهند به ایران حمله کنند اما مقام معظم رهبری هوشمندانه استراتژی آنها را فهمید و با آنها همراه نشد. ضمن آنکه سیاستمداران آنها به خوبی می‌دانند که نمی‌توانند به سادگی با ایران مواجه شوند و ایران حریف سرسختی است.

 تظاهرات 25 بهمن بازی در زمین حریف بود

 علی لاریجانی گفت: تظاهرات 25 بهمن با عنوان حمایت از مردم مصر و تونس، تنها بازی‌ای در زمین حریف بود.

 به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش با بیان اینکه آمریکا و انگلیس در شرایط کنونی به جای تسلط نظامی، به دنبال تغییر باورها و تاثیرگذاری فرهنگی است، گفت: آنها تلاش می‌کنند با تغییر فرهنگ‌های منطقه، اسلام بی‌خاصیت و کم‌خاصیت، که همان اسلام آمریکایی به فرموده امام(ره) است را برجسته کنند و در این راه شاه تونس، مراکش و حتی سعودی‌ها نیز با آمریکا همراهی کردند.

 وی ادامه داد: آمریکا در این راه علی‌رغم ایجاد شورای خلیج‌فارس به کشورهای منطقه تاکید کرده بود که نباید همکاری‌شان را با ایران طولانی‌مدت کنند و همچنین تلاش کردند در سیاست دیگری جنگ شیعه و سنی را در منطقه راه بیندازند لذا این موضوع را از عراق آغاز کرده و حتی آخوندهای درباری را آوردند تا در این رابطه مسائلی را مطرح نمایند.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه مشابه‌سازی بین نظام جمهوری اسلامی ایران و برخی کشورهای دیکتاتوری در سال‌های گذشته از سوی آمریکا رخ داده است، گفت: این موضوع در دوره دوم خرداد به نوعی در ایران باز شد، به گونه‌ای که برخی مطرح می‌کردند که جمهوریت و اسلامیت با یکدیگر سازگار نیست. اکنون نیز این موضوع را در صحنه بین‌المللی مطرح و به آن دامن می‌زنند و نقش رسانه‌ها در این زمینه بسیار پراهمیت است.

 لاریجانی با بیان اینکه انگلیس و آمریکا در این دوران فعالیت‌هایی برای دامن زدن به ملی‌گرایی انجام داده‌اند، گفت: پیش از انقلاب، مصدق پس از ملی شدن صنعت نفت به نوعی با اسلام و روحانیت مقابله کرد و پس از انقلاب نیز ملی‌گرایان بعد از مدتی راه‌شان را از امام(ره) جدا کردند، البته مرحوم بازرگان جزو ملی‌گرایان آشنا با اسلام بود که بنده در مورد آشنا بودن ایشان با اسلام نیز نقدها و نقطه‌نظراتی دارم. اما با این وجود امام(ره) در مورد ایشان سخنان بلیغ و روشنگری را مطرح کردند.

 رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه ملی‌گرایی عامل تفرقه در دنیای اسلام است، گفت: طبق تئوری امام(ره) اسلام باید اصل قرار گیرد. از اینرو این ناسیونالیستی که در داخل ایران به شکل روستایی مطرح می‌شود حرکتی ارتجاعی است که با آرمان‌های امام(ره) ارتباطی ندارد.

 به گزارش ایسنا، لاریجانی در ادامه با بیان اینکه بایستی در نشست‌های دانشگاهی نسبت به عصر انقلاب‌های کنونی بحث و تحلیل شود، سه عامل را در بروز این انقلاب‌ها مهم برشمرد و گفت: عامل اول بروز این انقلاب‌ها « دیکتاتوری، نبود آزادی و عدم تغییر» است. روسای جمهوری همچون مصر، تونس و لیبی بیش از 30 سال و حتی 40 سال بر روی کار بوده و به نوعی همچون بحرین که حکومتی سلطنت‌نشین است به فکر پسران‌شان برای در دست گرفتن حکومت نیز بودند.

 وی با تاکید بر اینکه امام(ره) و مقام معظم رهبری همواره در طول انقلاب اسلامی بر مردم‌سالاری دینی تاکید داشته‌اند، گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی، عده‌ای برای صحنه‌گردانی با سر و صدای رسانه‌ای مطرح کردند که می‌توان با تغییر قانون اساسی رییس‌جمهور را بیش از دو دوره در مسند قدرت نگه داشت که در آن دوران رهبر معظم انقلاب تاکید کردند قانون اساسی نباید در این مورد تغییری کند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، در ادامه با بیان اینکه تغییر روسای جمهور و مجلس به نظام حیات می‌دهد، گفت: در دوران دوم خرداد حرکت‌هایی به وجود آمد و احزاب دولتی به دنبال تداوم حکومت دوم خرداد بودند. این در حالی است که هیچگاه احزاب دولتی نقشی در حاکمیت ندارند و این به معنای مرده‌خوری است چون دولت‌ها معلول احزابند و به عبارت دیگر دولت‌ها زاییده احزاب هستند.

 وی با بیان اینکه « فساد» نکته دوم رخ دادن انقلاب‌های منطقه بوده است، گفت: طبق آمارهای منتشره دارایی حسنی مبارک در دوران حکومت 30 ساله‌اش، 70 میلیارد دلار و بن‌علی 40 میلیارد دلار بوده است و در این بین در مصر و تونس فساد اداری و فقر بسیار سنگین بوده است. از اینروست که مقام معظم رهبری همواره بر مبارزه با فساد تاکید داشته‌اند و این مطالبه‌ای است که از قوای مختلف داشته که هنوز حرکتی جدی در این رابطه انجام نشده است.

 نماینده مردم قم در خانه ملت « وابستگی به آمریکا و غرب و عدم استقلال بخصوص همکاری با صهیونیسم» را به عنوان نکته سوم در انقلاب‌های منطقه برشمرد و گفت: مردم منطقه همچون مصر، بحرین و تونس از این نوع تسلط کشورهای غربی و آمریکا بر خود عصبانی بودند. البته کشوری همچون لیبی که با کودتای ضدآمریکایی و با تکیه بر شوروی روی کار آمد در ابتدا وابستگی به آمریکا نداشت اما بعد از مدتی بخصوص در موضوع اتمی با غرب ارتباط برقرار کرد و بعضا موضع‌های دوگانه‌ای و یا چندگانه‌ای را مطرح می‌نمود.

 لاریجانی در ادامه اظهار کرد: البته در مورد لیبی قصد بی‌عدالتی نداریم چرا که در زمان هشت سال جنگ تحمیلی لیبی و سوریه از معدود کشورهایی بودند که به ایران کمک کردند که در آنجا موضع ایران درست بود ولی با این وجود لیبی در طول سال‌های گذشته دیکتاتوری غیرقابل توجیهی را داشته است و حتی در حادثه امام موسی صدر رفتاری در چارچوب متدولوژی عقلانی - اسلامی را اتخاذ نکرد.

 وی با تاکید بر توجه به انقلاب‌های معاصر و سه نکته دخیل در بروز این انقلاب‌ها، گفت: در این شرایط باید به این نکته توجه کرد که دوره ناسیونالیستی و چپ‌گرایی تمام شده است و نوعی بیداری اسلامی، که انقلاب اسلامی در آن نقش دارد، رخ داده است.

 رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی، افزود: از اینرو می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که سخن از ناسیونالیسم در ایران کاری عبث است که نمونه آن تظاهرات 25 بهمن به عنوان حمایت از مصر و تونس بود که برخی انجام دادند که ظاهرا باید این تظاهرات نتیجه می‌داد اما در عمل حمایتی از مصر و تونس نبود و تنها به منزله بازی در میدان حریف بود.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه در شرایط حساس منطقه کشورها به چند قسمت تقسیم شده‌اند، گفت: قسمتی آمریکا و انگلیس است که به دنبال حفظ دیکتاتورهای وابسته‌اش است. بخش دیگر کشورهای دیکتاتور مرعوب منطقه هستند که به دست و پا افتاده تا نوبت به آنها نرسد و بالاخره صهیونیست‌ها که بشدت از این وضعیت نگرانند.

 وی افزود: در این بین، تنها ایران بصورت جدی از مردم منطقه و خروش آنها برای برپایی مردم‌سالاری در منطقه دفاع می‌کند و آن را مهم می‌داند و معتقد است که عمر دیکتاتوری‌های وابسته سر آمده است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین، خاطر نشان کرد: اطلاعات دقیقی داریم که آمریکایی‌ها از این موضع ایران عصبانی‌اند و به دنبال مسئله‌سازی بخصوص در میان اقوامند تا مشابه‌سازی کرده و قدرت حمایت ایران از منطقه را کم کنند. این تئوری آنها عوامانه است چرا که هیچکدام از اقوام ایرانی ابزار دست آمریکا نمی‌شوند.

 لاریجانی افزود: آنها می‌دانند ملت ایران راه خود را یافته و رهبری هوشمندانه انقلاب را هدایت می‌کنند. با این وجود به چند عوام ناشی نیازمندند تا با استفاده از رسانه‌هایشان از آن بهره‌گیری کنند. در این بین بایستی این شگردها را به جامعه شناساند و به جامعه و مردم نشان داد که آمریکا و انگلیس با چه شگردهایی فرمول‌بندی می‌کنند.

 رئیس قوه مقننه، خاطر نشان کرد: آمریکا و انگلیس امروز در موضعی منفعل قرار گرفته و دست و پا می‌زنند. به همین دلیل در تلاشند تا روزنه‌ای پیدا کنند. آنها در مصر گفتند که می‌خواهند مذاکره کنند که این موضوع مورد قبول مردم واقع نشد. در بحرین نیز ولیعهد این کشور پس از حمله نظامیان به مردم اعلام کرد که این اشتباهی از سوی دو طرف بوده است. این در حالی است که او خود فرمانده ارتش است. حال می‌گوید که باید مذاکره صورت گیرد اما مردمان‌شان اعلام کردند که دولت باید سقوط کند و ارتش میدان را تخلیه کند تا آنها به مذاکره تن دهند. این نوع شرایط منطقه نشان می‌دهد که مردم ورزیدگی ذهنی دارند.

 وی ادامه داد: روشنفکران و نخبگان باید به این مسائل منطقه توجه کنند و رخنه‌ها و سوراخ‌های نفوذ را به مردم نشان دهند چون دوره‌ تسلط‌های مختلف از طریق رخنه‌ها به سر آمده و در این بین نخبگان جامعه نقش مهمی دارند.

 لاریجانی در ادامه افزود: در تئوری استعماری مدرن تسلط نظامی به تسلط فرهنگی، تغییر باورها و فرهنگ‌ها، تجددگرایی و غرب‌گرایی و بزرگ کردن دنیای غرب و همچنین تلاش برای تسلط نداشتن انسان بر نفس‌اش تبدیل شده است.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، همچنین با بیان اینکه ایجاد نحله‌های بی‌خاصیت، یک روش انگلیسی است، گفت: طبق اسناد بدست آمده انگلیسی‌ها در ایجاد برخی از نحله‌های صوفیه نفوذ داشتند به گونه‌ای که آنها تلاش کردند جریان بهائیت و فرقه صوفیه برای مبارزه با روحانیت تلاش کنند. در این زمینه کتابی به دست بنده رسید که فردی ادعای ارتباط با امام زمان را دارد لذا همه این کارها برای کنار گذاشتن روحانیت است.

 وی با تاکید بر اینکه هدف امام(ره) از بیان اسلام جواهری بستن این چنین مغازه‌هایی بود، گفت: ایران با داشتن خواجه نصیرها و مراجع بزرگ، دیگر جایی برای وجود اینگونه افراد با چنین سخن‌هایی ندارد. این حرف‌ها برای گوشه‌هایی از دهات‌های هند است نه ایران به همین دلیل بود که امام(ره) همواره بر توجه به حوزه‌های علمیه تاکید داشتند.

 لاریجانی همچنین با بیان اینکه انگلیسی‌ها به دنبال جایگزیی برای روحانیت بودند، گفت: به همین دلیل انگلیسی‌ها در برهه‌ای فراماسونری را دنبال می‌کردند.

 رئیس قوه مقننه همچنین در ابتدای این همایش ابراز امیدواری که این همایش دستاوردهایی در شناخت استعمارگران بخصوص استعمار پیرانگلیس داشته باشد و توشه‌ای برای آینده ایران باشد.

 ویکی‌لیکس داخلی راه اندازی شود

 وی با اشاره به بخشی از سخنان سلیمی‌نمین دبیر این همایش در مورد عدم دسترسی به اسناد دوران قاجار و پهلوی، گفت: دلتنگی‌های آقای سلیمی‌نمین موضوع درستی است چرا که پژوهشگران تاریخ نیازمند دسترسی به اسناد درجه یک را دارند. در حال حاضر که ویکی لیکس راه افتاده به نظر می‌رسد که راه‌حل آن است که شما نیز ویکی لیکس داخلی را راه بیاندازید.

 لاریجانی ادامه داد: طبق قانون اسناد طبقه‌بندی شده تا 22 بهمن بایستی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد. این اشتباهی استراتژیک است که اطلاعات در اختیار دانشمندان قرار گرفته نمی‌شود. مطمئنا در این زمینه ما پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم که چرا دستگاه‌ها در این رابطه و اجرای قانون تعلل کرده و این اسناد را در اختیار محققان قرار نمی‌دهند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با قدردانی از جعفریان رییس کتابخانه مجلس، گفت: دستگاه‌ها باید رویکرد ایشان را دنبال کرده و اطلاعات و اسناد را در اختیار پژوهشگران قرار دهند. مطمئنا در این صورت مردم شناخت بیشتری از انگلیس، آمریکا و کشورهای دیگر همچون روسیه و فرانسه پیدا می‌کنند.

 وی افزود: البته بایستی اسناد بعد از 22 بهمن در دوران انقلاب نیز آرام آرام دور شود و در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

 لاریجانی در پایان گفت: در این بین مهم آن است که پژوهشگران با شناخت چگونگی استعمار انگلیس و آمریکا در ایران آن را در اختیار مردم قرار دهند چون با توجه به تحولات اخیر منطقه فهم شگردهای آنها در گذشته می‌تواند به وضعیت کنونی و شناخت آنها کمک بیشتری کند. با این وجود مهم آن است که سرمایه‌گذاری خود را برای وضعیت کنونی و آینده و همچنین رفتار انگلیس و آمریکا در شرایط فعلی انجام دهیم.

 طرح قطع رابطه با انگلیس فعالانه در حال بررسی است

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از نمایشگاهی در این زمینه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نتیجه طرح قطع رابطه با انگلیس به کجا رسیده است؟ گفت: مجلس در این زمینه فعالانه کارش را ادامه می‌دهد.

کد خبر 128926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز