همشهری آنلاین: رئیس مجلس اظهار داشت: ارزیابی من آن است که تهدیدات علیه ایران در شرایط فعلی خیلی کمتر از گذشته است. ممکن است ما در صحنه‌ بین‌المللی با نعره‌های سیاسی مفصلی مواجه باشیم اما در مقام عمل، حریفان ما می‌دانند که با حریف سختی مواجهند.

به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی که در دومین جشنواره پایداری ملی و پدافند غیرعامل شرکت کرده بود، بحث پدافند غیرعامل را یک موضوع بسیار پراهمیت در حیات بشری امروز دانست و گفت: حیات امروز ما اگر بخواهد با امنیت و آرامش معقول تعریف شود بخشی از آن مربوط به پدافند غیرعامل است.

 وی با بیان این‌که جنس تهدیدات تغییر یافته است، اظهار داشت: این روزها مستمرا موضوع تهدیدات در حال تغییر است. لذا به همان میزان موضوع پدافند غیرعامل نیز تغییر می‌یابد. نکته‌ی مهم آن است که همان‌طور که در سیاست‌های کلی آمده، توجه به جنبه‌ی بازدارندگی این موضوع با دقت انجام شود.

 لاریجانی در این راستا لزوم سرمایه‌گذاری در این بخش را یادآور شد که می‌تواند کاهش‌ دهنده‌ تهدیدات باشد و افزود: باید چرخه‌ی پدافند غیرعامل را به دقت ترسیم کرد و برای همه‌ی ابعاد آن جایگاه خاصی در نظر گرفت.

 به گفته‌ لاریجانی، این چرخه از تهدیدات شروع می‌شود و باید تحلیل درستی از تهدیدات داشته باشیم.

 رئیس مجلس شورای اسلامی بخشی از این تهدیدات را عام همه‌ کشورها دانست و با بیان این‌که بخشی از این تهدیدات جنبه‌ اختصاصی دارد، گفت: گاه در ادبیات سیاسی گفته می‌شود که اگر کشورها به موقعیت ژئواستراتژیک برسند تهدیدات از آنها دور می‌شود. البته این امر نسبی است.

 به گفته‌ وی، بدترین شرایط به لحاظ تهدیدات به دست ابرقدرت‌ها برای بشر امروز خلق شده است.

 لاریجانی ادامه داد: در داستان‌سرایی‌هایی که سال‌های اخیر به عنوان خلع سلاح مطرح می‌شود حالت تفننی وجود دارد و ما هیچ اقدام عملی شاهد نیستیم. در واقع موضوع خلع سلاح یک ژست بین‌المللی سیاسی است و کاملا با کندی با آن برخورد می‌شود و حالت سرگرمی دارد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که برخی تهدیدات حسب شرایط ایجاد می‌شود، گفت: ارزیابی من آن است که تهدیدات علیه جمهوری اسلامی در شرایط فعلی خیلی کمتر از گذشته است. وضع، جایگاه و نوع رفتار سیاسی ایران نشان‌دهنده‌ صداقت با ملت‌هاست و همین خصوصیت است که باعث الهام‌بخشی الگوی کشور ما در سایر کشورهای اسلامی شده است.

 وی تاکید کرد: البته این امر برای یک عده از ابرقدرت‌ها که می‌خواهند چتر خود را در کشورهای اسلامی مستقر کرده، ظلم کنند و منابع انرژی آنها را بردارند اشکال و مزاحمت است. هم‌چنین برای دیکتاتورهای کوچولوی منطقه که به ملت خود ستم کرده اما در برابر بیگانگان زانو می‌زنند خطر محسوب می‌شود.

 رئیس قوه‌ مقننه خاطرنشان کرد: بسیاری کشورهای سلطنتی منطقه که حکمرانان مستبد دارند از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ایران احساس ضیقی می‌کردند. ابتدا صدام را جلو انداخته و پشت او خیمه زدند و تصور می‌کردند قادسیه به وجود می‌آید. البته ما نخواستیم پس از جنگ مراودات دوستانه را به خاطر دشمنی‌های پنهان تحت‌الشعاع قرار دهیم. تصور ما این بود که آنها از تحولات منطقه‌ای درس می‌گیرند اما آنها در موضوعاتی مثل موضوع هسته‌ای که می‌بایست علی‌القاعده کنار کشور اسلامی قرار بگیرند در نقطه‌ی مخالف قرار گرفتند و اکنون اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که کشورهای منطقه چگونه در آغوش کشورهای بزرگ می‌افتادند.

 وی با بیان این‌که این دوره‌ها برای ایران سپری شده است و شرایط ایران در موضع تثبیت قرار گرفته، گفت: آنها نمی‌توانند با این حریف رفتار مخاصمه‌آمیز داشته باشند و به راحتی از آن عبور کنند.

 لاریجانی با اشاره به تحولات اخیر منطقه و رفتار دوگانه‌ بسیاری از کشورهای غربی گفت: به عنوان مثال در قضیه‌ لیبی آنها ژست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای می‌گیرند اما در باطن می‌خواهند زمان بدهند. در این داستان جمهوری اسلامی از اراده‌ ملت‌ها حمایت کرده و پنهان‌کاری نکرد؛ چرا که جمهوری اسلامی اراده‌ ملت‌ها را حقوق آنها می‌داند و این حق آنهاست که زیر یوغ آمریکایی‌ها نباشند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دوران رفتارهای تحکم‌آمیز آمریکا خاتمه یافته است، به سخنان هیلاری کلینتون در سنا اشاره کرد و گفت: خانم کلینتون گفته است ما حتما باید به کشورها کمک کنیم اما انقلابیون می‌گویند حاضر نیستیم شما در نقش مدیریت ما عمل کنید، در این راستا امیدواریم که آنها این موضوع را درک کرده باشند.

 وی افزود: در این شرایط غربی‌ها گاه حرف‌های گستاخانه به ایران می‌زنند. البته ما حرف خود را شفاف می‌گوییم.

 به گفته‌ لاریجانی، منحنی تهدیدات جمهوری اسلامی رو به صعود نیست بلکه روند نزولی دارد و این مسیر باید هم به لحاظ استراتژی پایداری جمهوری اسلامی و هم به لحاظ راه‌هایی که دشمن می‌تواند ورود یافته و ضربه بزند ادامه پیدا کند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی بر این اساس ضرورت تحلیل واقعی از تهدیدات را یادآور شد و گفت: برای این بخش باید الزامات مختلف طراحی کرد.

 وی در ادامه به نقاط آسیب‌پذیری که جنبه‌ عمومی دارد اشاره و خاطرنشان کرد: نوع شهرسازی در کشور ما در بستر حوادثی مثل زلزله می‌تواند مشکلاتی فراهم کند. به‌ویژه در بخش بافت‌های فرسوده. لذا باید مقررات مهندسی در این ساخت و سازها فراهم شود.

 لاریجانی افزود: در بخش ساخت و سازهایی که در حال حاضر تحت عنوان «مهر» و معمولا خارج از شهرها انجام می‌شود بهتر است فلش کار به سمت احیای بافت‌های فرسوده باشد.

 رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر ساخت و سازهای جدید از متد علمی برخوردار نیست و اگر برای برج‌ها مشکلی ایجاد شود خدمات‌رسانی دچار اخلال خواهد شد. برای مراکز حساس نیز باید متناسب با جایگاه‌شان برای شرایط غیرعادی فکری کرد.

 وی تاکید کرد که باید در این زمینه گام‌ها را تشدید کنیم تا بخش‌های خدمات‌رسان در مواقع حساس بتوانند خدمات رسانی کنند.

 لاریجانی بر ضرورت معطوف کردن اراده‌ مردم به این مقوله تاکید کرد و افزود: اگر مردم رابطه‌ محسوسی با این مقوله نداشته باشند در راستای آن اقدام نمی‌کنند. لذا باید این امر به باور ملی تبدیل شود. هم‌چنین رسانه‌ها باید اهتمام جدی کنند تا این موضوع به تلقی عمومی تبدلی شود. این در حالی است که در حال حاضر چنین حسی ندارم که رسانه‌ها اقدام وسیعی کرده‌اند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موادی از برنامه‌ پنجم که در آن به چرخه‌ پدافند غیرعامل توجه شده است، گفت: البته باید در بودجه‌ 90 نیز به این موضوع توجه شود. اگر کاستی در این زمینه وجود داشته باشد بهتر است سازمان پدافند غیرعامل پیشنهادات خود را متناسب با برنامه‌ی پنجم ادامه دهد.

 وی بر ضرورت تطابق قوانین بودجه با اسناد بالادستی از جمله قانون برنامه تاکید کرد و گفت: باید با هنرمندی این تطابق را انجام دهیم و اگر کاستی وجود دارد آن را رفع کنیم.

لاریجانی در حاشیه‌ دومین جشنواره پایداری ملی و پدافند غیرعامل، از نمایشگاه این جشنواره بازدید کرد و در پایان سخنرانی خود در مراسم تقدیر از برترین‌های عرصه‌ پدافند غیرعامل شرکت کرد.

کد خبر 130366
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز