همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: برتری تکنولوژیک غرب، در خواب بودن مسلمانان و عدم وحدت مسلمانان آنها را به ضعیف‌ترین قدرت دنیا تبدیل کرده بود، و اکنون که مسلمانان با آغازگری ایران پس از 30 سال در حال بیدار شدن هستند غرب مجددا دستپاچه شده است.

لاریجانی رئیس مجلس

 به گزارش ایسنا، دکتر علی لاریجانی در بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق (ع) اظهار امیدواری کرد که این نشست با حضور دانشمندان کشورهای اسلامی نتایج خوبی برای همه مسلمانان داشته باشد.

 وی با اشاره به نام‌گذاری هفته وحدت به عنوان یکی از ابتکارات حضرت امام(ره)، اظهار داشت: در شرایط فعلی مسلمانان بیش از زمان‌های دیگر نیازمند داشتن تئوری وحدت هستند تا جایگاه خود را بهتر یابند.

 به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، هم‌چنین همه انسان‌ها در سطح جهان نیازمند نظریه رهایی‌بخش از بن‌بست‌های تئوری‌های مالی هستند.

 لاریجانی با بیان این‌که جایگاه، سیره و فکر پیامبر اسلام می‌تواند پایه بیداری در جهان و وحدت بین مسلمانان باشد، گفت: به گفته شهید مطهری توحید به معنای واقعی، سیره پیامبر و جهاد عامل بیداری در جهان اسلام است.

 وی افزود: در همین راستا حضرت امام(ره) یک روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دیداری که یاسر عرفات با ایشان داشت تاکید کردند که باید به جای تکیه بر هر کسی، به خدا تکیه و توکل کنیم.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که توحیدی که مبنای وحدت است از این سنخ می‌باشد، به موضوع جهاد اشاره و خاطرنشان کرد: جهاد یک موضوع مقطعی نیست، بلکه طبق فرموده پیامبر، عشق به جهاد همیشه باید همراه مومن باشد.

 رئیس قوه مقننه در تحلیل شرایط دنیای امروز، گفت: غرب در دو قرن 19 و 20 به مرور بر جهان اسلام مسلط شد و در دهه دوم قرن بیستم همه کشورهای اسلامی را به زیر سلطه کشید. تسلط علمی همراه با سقوط معنوی در غرب رویکرد مناسبی برای درندگی استعماری آنها فراهم کرد. از دوره رنسانس که توجه به دین در غرب کمرنگ شد این شرایط برای آنها محقق گردید که به دیگر بخش‌های جهان دست‌اندازی کنند.

لاریجانی با بیان این‌که علت پیروزی غرب بر مسلمانان عوامل داخلی نیز داشت، گفت: دو عامل مهم در وضع جوامع اسلامی یعنی تکیه آنها به قدرت‌های غرب بر اثر خواب‌آلودگی و نیز از خودبیگانگی مسلمانان و دوم وحدت آنها این شرایط را فراهم کرد. در نتیجه از مسیر پیشرفت جدا شدند.

 به گفته وی، این کشورهای اسلامی همان‌طور که غرب می‌خواست اسلام را به امور فردی محدود کردند و وجوه اجتماعی اسلام را از بلاد اسلامی گرفتند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با یادآوری این نکته که حرکت امام در انقلاب اسلامی به رفع این نقص توجه داشت به بخشی از سخنان امام(ره) مبنی بر این‌که اسلام یک دین سیاسی است و وقتی از اسلام سخن می‌گوییم به معنای پشت کردن به پیشرفت نیست اشاره کرد و گفت: محدود کردن قلمرو دین عامل عقب‌گرد و اجازه دادن به سلطه‌گران و ایجاد حکومت‌های مستبد در کشورهای اسلامی شد.

 لاریجانی افزود: حکومت‌های مستبد وابسته به غرب به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم در کشورهای اسلامی بوجود آمدند. پیش از جنگ جهانی دوم حکومت‌های مستبد داشتیم که البته وابسته نبودند. این در حالی است که غرب با تبلیغات می‌خواست حکومت‌های دیکتاتور را به عنوان جزیره ثبات منطقه جا بیندازد تا ملت‌ها بدانند که اینها چه پیشرفت‌هایی کرده‌اند اما این یک دروغ بزرگ بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت امروز مصر که 40 درصد مردم آن زیر خط فقر قرار دارند، با بیان این‌که وضع کشور ما نیز در زمان شاه همین‌طور بود، گفت: تصور خام آمریکا آن است که فکر می‌کنند اگر دروغ را خیلی بلند بگویند مورد قبول واقع می‌شود. یعنی در حالی که از دموکراسی سخن می‌گویند تمام حمایت‌شان از دیکتاتوری‌های وابسته در منطقه است.

 وی توصیه آمریکا به مردم مصر جهت داشتن یک دوره آرامش را یک نسخه بدلی دانست که یک ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حضرت امام نیز داده شده بود و گفت: تفکری که توحید واقعی، سنت نبوی و جهاد مقدس را سرلوحه داشته باشد احیای تفکر اسلامی را به همراه خواهد داشت، و این روش امام بود. بدین معنا که امام (ره) نه از آمریکا و غرب نگرانی داشت نه از کودتای نظامی.

رئیس قوه مقننه، تصریح کرد: شرایط امروز منطقه قطعا نتیجه بیداری وسیع بین مسلمانان است. آمریکا و صهیونیست‌ها و دیکتاتورهای وابسته بسیار مضطربند و پریشان‌گویی می‌کنند. به همین دلیل نیز می‌توان اهمیت جوهره این بیداری اسلامی را درک کرد.

 لاریجانی افزود: اخیرا وزیر خارجه آمریکا با عجله اعلام کرد که 150 میلیون دلار به شورای نظامی مصر کمک می‌کند. باید پرسید که آیا مردم مصر مشکل تسلط نظامی داشته‌اند و آیا می‌خواستند یک ژنرال برود و چند ژنرال دیگر بیاید؟

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که آمریکا اعلام کرده است که تمام تعهدات بین‌المللی (منظور آنها کمپ دیوید است) سر جای خود باقی است، گفت: آنها نمی‌دانند که انقلاب مصر برای همین تحقیرها به وجود آمد چرا که آنها یک ملت ریشه‌دار را سال‌ها ذلیل کرده‌اند تا به صهیونیست‌ها کمک کنند، اما امروز این ملت به دنبال بازیابی رشادت خود است.

 وی با بیان این‌که آنها به دنبال سست کردن اراده ملت مصر هستند، گفت: آنها گذرگاه رفح را به عنوان یک شکلات سیاسی باز کردند و این کار را انجام دادند تا تظاهرکنندگان سست شوند. این در حالی است که مسئله امروز مردم مصر به نتیجه رساندن انقلاب آنهاست.

لاریجانی خطاب به غرب گفت: شما اشتباه فکر می‌کنید که با کمک به شورای نظامی می‌توانید اراده این ملت را تخریب کنید.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که آمریکا امروز مسئول کشتار در منطقه است، گفت: حکام منطقه باید عاقل‌تر باشند و ببینند که آمریکا با شاه، بن علی، مبارک چه کرد و ببینند که آمریکا حاضر نشد آنها را پس از برکناری به کشورش راه دهد.

 وی خطاب به حکام منطقه، گفت: کشتار مردم برای حفظ منافع آمریکا بار شما را سنگین می‌کند. این در حالی است که شما در مقابل اراده ملت نمی‌توانید کاری کنید و بدانید که بیداری مردم در منطقه با کشتار و دادن شکلات‌های سیاسی قابل حل نیست و باید به اراده ملت‌ها تن دهید.

لاریجانی با بیان این‌که مسئله غرب سیطره بر مسلمانان و عدم استقلال آنهاست، گفت: مردم نشان داده‌اند که بیداریشان واقعی است؛ لذا آمریکا و صهیونیست‌ها بدانند هر چه در مقابل بیداری بایستند انقلاب‌های منطقه را عمیق‌تر کرده‌اند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به غرب، اظهار داشت: تصور نکنید که با چند مانور نظامی یا اصلاح خرد می‌توانید بر سال‌ها دیکتاتوری و فشار بر مردم منطقه سرپوش بگذارید.

 رئیس قوه مقننه، با یادآوری این‌که بی‌تردید این بیداری باعث شده که سلطه غرب در منطقه دچار زلزله سیاسی شود، یادآور شد که نکته مهم آن است که ممکن است در حالی که بخشی از مسلمانان درگیر با سلطه غرب هستند یک جبهه دیگری برای آنها باز کنند.

 وی بر این اساس نتیجه‌گیری کرد که بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت اسلامی داریم.

 

لاریجانی افزود: باید مراقب بود که ممکن است جبهه جدیدی از زاویه اختلاف برای مسلمانان ایجاد کنند. البته این اختلاف همیشه مذهبی نیست و گاه منطقه‌ای است. داستانی که امروز در سودان ایجاد کرده‌اند شیطنت آمریکا و صهیونیست‌ها بود. آمریکا دنبال این است که یا اختلاف مذهبی و یا منطقه‌ای ایجاد کند؛ لذا مسلمانان باید تحلیل دقیقی از شرایط داشته باشند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: شیطنت غرب آن است که مستمرا می‌گویند این انقلاب‌ها ربطی به انقلاب ایران ندارد. ما به آنها می‌گوییم اگر شما به این موضوع خوش هستید خوش باشید. ما هم اصراری نداریم بگوییم تحولات منطقه‌ای عینا تحول ایران است. اما تردید نکنید که ریشه این تحولات در بیداری‌ای بوده که 32 سال پیش امام در منطقه ایجاد کرد.

 وی افزود: شیطنت دیگر غرب این است که می‌گوید چون ایران غلبه شیعی دارد به دنبال تسری این تفکر در منطقه است، اما این یک دروغ بزرگ است. ما از انقلاب مصر حمایت می‌کنیم در حالیکه مردم مصر سنی هستند و این نشان می‌دهد که ما دنبال گرایش شیعی نیستیم. ما با افتخار از انقلاب مصر و حماس که سنی هستند حمایت می‌کنیم. هم‌چنین از حزب‌الله که شیعی هستند نیز پشتیبانی می‌کنیم، چرا که مسئله ایران شیعی و سنی نیست. مسئله ایران این است که آمریکا و صهیونیست‌ها حق ندارند بر مسلمانان سیطره داشته باشند و دوره سلطه‌گری گذشته است.

لاریجانی تاکید کرد: ما دنبال آن هستیم که مسلمانان زیر بار صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها نباشند و عزت خود را داشته باشند. کشورهای منطقه نیز بدانند که با کشتار مردم به خاطر دفاع از پایگاه آمریکا در منطقه بار خود را زیاد می‌کنند چرا که وقتی ملتی قیام کرد نمی‌توان با سرنیزه آنها را عقب راند.

 وی افزود: کنفرانس وحدت اسلامی در شرایطی برگزار شده که وضع دنیای اسلام متفاوت است؛ لذا از مسئولان کنفرانس می‌خواهیم که اجازه دهند نمایندگان کشورهای مختلف حرف دل خود را بگویند.

 رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد که برگزاری این همایش آغازگر کمک جدی به بیداری مسلمانان در منطقه باشد.

 لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی، رهبری معظم و ملت ایران به طور یکپارچه از حقانیت مردم منطقه که می‌خواهند از زیر بار دیکتاتوری و استعمار آمریکا خارج شوند، پشتیبانی می‌کند.

کد خبر 128668
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز