همشهری آنلاین: علی لاریجانی با تاکید بر اینکه مسئله ایران شیعه و سنی نیست ،گفت : مسئله ایران این است که آمریکا بر مسلمانان سلطه نداشته باشد و ما به دنبال آن هستیم که مسلمانان چه شیعه و چه سنی زیر بار صهیونیست‌ها و آمریکا نباشند و عزت خود را همواره حفظ کنند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی که امروز در بیست و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی حضور یافته بود، گفت: در شرایط فعلی مسلمانان بیش از زمان‌‌های دیگر نیازمند داشتن تئوری وحدت هستند تا جایگاه خود را بهتر بیابند .

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه « مردم سطح جهان نیز نیازمند یک نظریه رهایی‌بخش از بن‌بست‌های تئوری مادی هستند» ، تصریح کرد :‌ مردم در صحنه بین‌المللی نیازمند یک نگاه و تفسیر جدید برای موضوعات مهم فردی و اجتماعی هستند.

رئیس مجلس خاطر نشان کرد: پیامبر اسلام از آن جهت که اکمل موجودات هستند ، می‌توانند جایگاه فکر و پایه بیداری در جهان و وحدت مسلمانان باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه « عناصر بیداری که در جهان امروز نقش مهمی در شرایط فعلی دارد بر رسالت پیامبر اسلام مبتنی است» ، گفت : توحید در جهان امروز هم عامل بیداری و هم پایداری است.

لاریجانی یادآور شد: آزادی و آزادگی در پرتو جهاد بدست می‌آید و ترک جهاد لباس ذلت را بر تن مردم پوشانده و دین آنها را از بین می‌برد و جهاد را نمی‌توان یک موضوع مقطعی دانست بلکه همواره باید همراه مومن باشد.

به گفته وی غرب با رهایی از مذهب جلو نرفت بلکه رهایی از مذهب درندگی استعماری برای آنها ایجاد کرد و غرب با بهره‌گیری از پیشرفت‌های مادی توانست با نگاه چپاول‌گرایانه تسلطی را در جهان برای خود ایجاد کند. آنها اسلام را همانگونه که می‌خواستند محدود کردند و وجوه اجتماعی اسلام را از آن گرفتند اما حرکت امام (ره) در انقلاب اسلامی توجه به این نقص بود.

رئیس قوه مقننه با یادآوری اینکه امروز ما شاهد تحولات مهمی هستیم یادآور شد: امام (ره) آن روز این تحولات را می‌دید و اسلام یک دین سیاسی است و سیاست در بطن جنبش است و هنگامی که از اسلام صحبت می‌کنیم به معنای پشت کردن به ترقی و پیشرفت نیست.

لاریجانی با تاکید بر اینکه امام(ره) اسلام بدون سیاست را ناقص می‌داند اظهار کرد : مسدود کردن قلمرو دین عامل عقب‌گرد و ایجاد حکومت‌های مستبد در کشور‌های اسلامی شد و این مرض دنیای اسلام شد چرا که تا قبل از جنگ جهانی دوم حکومت‌های مستبد وجود داشت اما وارسته نبودند اما پس از جنگ جهانی دوم حکومت‌ها هم وابسته و هم مستبد بودند.

به گفته وی بیش از 40 درصد مردم مصر زیر خط فقر هستند و در زمان شاه نیز کشور ما در عین آنکه انرژی وسیعی داشت ، یک کشور وابسته بود. لاریجانی در ادامه افزود : البته نباید فراموش کرد که به دنبال اختناق همگانی، انفجار همگانی به وجود می‌آید.

به گفته وی امام(ره) از قدرت‌های امریکا و غرب نگرانی نداشت و از کودتای نظامی نیز نمی‌هراسید.

لاریجانی شرایط امروز منطقه را نتیجه بیداری بین‌المللی مسلمانان دانست و گفت : آمریکا و صهیونیست امروز بسیار مضطرب هستند و پریشان‌گویی می‌کنند و به همین علت باید اهمیت جوهره این بیداری را درک کرد.

وی خطاب به غربی‌ها گفت: مگر مردم مصر مشکل تسلط نظامی داشتند و مگر مردم مصر می‌خواستند یک ژنرال برود و ژنرال دیگری جای آن بیاید؟ انقلاب مصر به علت تحقیرها به وجود آمد. شما یک ملت ریشه‌دار را سال‌ها ذلیل کردید و امروز آنها به دنبال آن هستند که رشادت خود را بازیابند.

رئیس‌ مجلس در ادامه گفت: البته آنها به دنبال سست کردن اراده مردم مصر هستند و با دادن یک شکلات سیاسی که باز شدن گذرگاه رفح بود قصد داشتند اراده مردم را سست کنند اما مگر می‌توانستند که این گذرگاه را باز نکنند.

لاریجانی خاطر نشان کرد: شما فکر کرده‌اید که با 150 میلیون دلار کمک به شورای نظامی می‌توانید اراده ملت مصر را تضعیف کنید.

رئیس قوه مقننه خطاب به حکام منطقه تاکید کرد: حکام منطقه باید عاقل‌تر باشند و مشاهده کنند که آمریکا با مبارک، شاه پهلوی و بن‌علی چگونه رفتار کرد و نباید حیثیت خود را با چنین کشورهایی با قدرت پوشالی گره بزنند. مردم منطقه باید بدانند عنصر اصلی فتنه در منطقه آمریکا و صهیونیست‌ها هستند.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین خطاب به آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: شما در مقابل اراده ملت نمی‌توانید کاری کنید و جریان بیداری در منطقه امری واقعی است که با شکلات‌های سیاسی قابل حل نیست.

به گفته لاریجانی اکنون پس از 30 سال مسلمانان در حال بیدار شدن هستند هر چند که شاهدیم غرب در مقابل انقلاب‌های منطقه ایستادگی می‌کنند اما باید بداند هر چه در مقابل این بیداری‌ها بایستد آن را عمیق‌تر کرده است.

به گفته رئیس قوه مقننه این بیداری موجب شده است که سلطه غرب در منطقه دچار زلزله سیاسی شود و نباید گذاشت که آنها به وسیله برخی اقدامات خام جوامع را به عقب برگردانند.

رئیس مجلس با یادآوری اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت اسلامی نیازمندیم تصریح کرد: بخشی از ملت‌ها در حال جهاد با ستمگران هستند و نباید با دعواها و اختلافات مذهبی اراده آنها را سست کنند بلکه باید مراقب بود از زاویه اختلاف جبهه جدیدی برای مسلمانان ایجاد نشود.

رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه غربی‌ها برای تلطیف خاطر مسلمانان سناریو دارند اذعان داشت: آنها تصور می‌کنند که این انقلاب‌ها عمق ندارند اما اشتباه می‌کنند آنها حتی می‌گویند این انقلاب‌ها یک الگوبرداری از انقلاب ایران نیز نیست با وجود آنکه ما اصرار نداریم بگوییم که این انقلاب‌ها عینا تحولات ایران است اما تردید نکنید که ریشه‌اش در بیداری بود که امام 32 سال پیش ایجاد کرد.

وی افزود: آنها می‌گویند ایران به دنبال تسری تفکر شیعه در منطقه است این در حالی است که ما از مصر که مردم آن سنی هستند و از حماس که مردم آن نیز سنی هستند دفاع می‌کنیم و این دفاع با افتخار صورت می‌گیرد در نتیجه مسئله ایران شیعه و سنی نیست بلکه مسئله ایران این است که آمریکا بر مسلمانان سلطه نداشته باشد و ما به دنبال آن هستیم که مسلمانان چه شیعه و چه سنی زیر بار صهیونیست‌ها و آمریکا نباشند و عزت خود را همواره حفظ کنند.

لاریجانی تاکید کرد: هنگامی که ملتی قیام می‌کند نمی‌توان با سرنیزه آنها را به عقب راند.

وی خاطر نشان کرد: من تقاضا دارم مسئولین کنفرانس اجازه دهند دوستانی که از کشورهای مختلف آمده‌اند حرف‌های خود را بزنند و بگویند که منطقه‌شان چه وضعیتی دارد.

رئیس مجلس در پایان گفت: امیدوارم که این همایش آغازگر یک کمک جدی به بیداری مسلمانان در منطقه باشد.

 

کد خبر 128657
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز