همشهری آنلاین: رئیس‌ مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: استکباروصهیونیسم با سیاست‌بازی‌های چندگانه، قصد ایجاد انحراف در مسیر استقلال و آزادی‌خواهی مردم مصر را داشت و هنوز هم دارد و درصدد کمرنگ کردن نقش مردم و تکیه به نیروهای مسلح و ارتش دارند.

به گزارش ایلنا ، مجمع تشخیص مصلحت نظام، امروز با حضور اکثریت اعضا تشکیل جلسه داد.

در این جلسه ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلی، برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور پیگیری شد و با تصویب 14 بند باقی‌مانده، سیاست‌های کلی مربوط به تحول در نظام آموزش و پرورش در مجموع 14 بند اصلی و 30 بند زیرمجموعه در قالب 44 بند به پایان رسید.

در ابتدای این جلسه، تعدادی از اعضای مجمع درباره تحولات اخیر منطقه مطالب مهمی مطرح کردند.

سپس آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع، از حضور حماسی و پرشکوه مردم سراسر کشور در راهپیمایی یوم‌الله 22 بهمن تشکر و قدردانی کرد و گفت: این امر حاکی از هوشیاری کامل مردم نسبت به وفاداری به انقلاب اسلامی و رویدادهای منطقه و دنیاست.

وی مقارن شدن سقوط دیکتاتور مصر با یوم‌الله 22 بهمن را تقارنی بسیار مبارک در منطقه دانست و افزود: ریشه اصلی حوادث منطقه را باید در عمق هوشیاری و رشد آگاهی روزافزون مردم جستجو کرد که البته رسانه‌های مستقل و غیروابسته، نقش مؤثری در این بیداری، به‌ویژه نزد جوانان دارند.

هاشمی رفسنجانی، رشد آگاهی و بیداری مردم به‌ویژه با جوهره اسلامی را در دنیای اسلام بسیار مؤثر ذکر کرد و گفت : سیر تحولات ایجاد شده، در مجموع ظروف مرتبطه‌ای را در منطقه شکل داده که روند تسریع در حقیقت‌جویی و استقلال‌طلبی مردم را تشدید کرده است.

وی گفت: استکباروصهیونیسم با سیاست‌بازی‌های چندگانه، قصد ایجاد انحراف در مسیر استقلال و آزادی‌خواهی مردم مصر را داشت و هنوز هم دارد و درصدد کمرنگ کردن نقش مردم و تکیه به نیروهای مسلح و ارتش دارند، ولی مردم عامل اصلی این قیام هستند و این خیزش عظیم مردم علیه رژیم‌های دیکتاتور، به‌ویژه با حضور جوانان در منطقه متوقف نخواهد شد.

وی افزود: ارتش مصر تاکنون نقش سازنده و هوشیارانه‌ای ایفا کرده و امید است همین نقش ادامه داشته باشد و آمریکا در مدت دو هفته در سیاست‌های اعلامی خود دچار سردرگمی و تناقض گردید ولی، سرانجام با مشاهده قاطعیت مردم، مجبور به پذیرش واقعیت گردید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: قیام مردم مصر می‌تواند به خاطر ویژگی‌های خاص خود، الهام‌بخشی مؤثری در آفریقا و دنیای عرب برای استقلال‌خواهی و قطع سلطه غرب داشته باشد و در این میان رژیم اشغالگر قدس، از این موج بیداری بیشترین ضربه را خورده و متضرر خواهد شد، لذا باید جهان اسلام کاملاً هوشیار باشند. چون انگیزه‌های مردم مصر و تونس با انگیزه‌های انقلاب اسلامی از لحاظ مبارزه با استکبار و استبداد و فساد، آزادی و استقلال‌خواهی مشابهت دارد.

در ادامه جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونین مربوطه و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، تدوین سیاست‌های کلی برای ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ادامه یافت و پس از طرح موارد پیشنهادی کمیسیون علمی، فرهنگی و اجتماعی مجمع و بحث و استدلال اعضا، مقرر شد در بخش تحول در ساختار مالی، اداری و نظام مدیریتی، موارد ذیل مورد تأکید قرار گیرد:

1-7- بازمهندسی ساختار اداری در سطوح مختلف با رویکرد چابک‌سازی اداری و تمرکززدایی در امور تصدی‌گری با ظرفیت‌سازی، توانمندسازی و تسهیل شرایط برای توسعه مشارکت‌های مردمی و بخش‌های غیردولتی و تقویت مشارکت معلمان، دانش‌آموزان، خانواده‌ها، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و سایر نهادهای عمومی و دستگاه‌های دولتی در فرآیند تعلیم و تربیت با توجه به رویکرد سازمان یادگیرنده.

2-7- نهادینه‌سازی فرهنگ مشارکت و مسئولیت‌پذیری و توسعه مشارکت مردم و نهادهای اقتصادی، نهادهای مدیریت شهری (شوراها، شهرداری)، بنیادهای عام‌المنفعه و خیرین در ساخت و اداره مدارس.
3-7- رعایت اولویت در بودجه موردنیاز آموزش و پرورش در لوایح بودجه سنواتی به منظور تحقق اهداف و مأموریت‌های مندرج در سیاست‌های کلی.

4-7- بهبود مدیریت منابع و مصارف با هدف ارتقاء کیفیت و بهره‌وری نظام آموزش و پرورش.

همچنین در خصوص بهینه‌سازی فضا، زیرساخت‌های کالبدی و تجهیزات مدارس در راستای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت اسلامی، بر موارد ذیل تأکید شد:

1-8- استانداردسازی، بهسازی، زیباسازی، مقاوم‌سازی و مصون‌سازی مدارس با رعایت اصول معماری اسلامی ایرانی، مکان‌یابی و توزیع فضا براساس آمایش سرزمین، طراحی و ساخت مجتمع‌های آموزشی و تربیتی و توسعه مشارکت مردم و نهادهای مدیریت شهری در احداث و نگهداری مدارس.

2-8- احداث واحدهای آموزشی و پرورشی جدید متناسب با افزایش جمعیت و توسعه مناطق مسکونی و الزام سازندگان شهرک‌ها به احداث واحدهای موردنیاز آموزش و پرورش.

3-8- ارائه الگو و استاندارد لازم‌الرعایه برای ساخت مدارس از طرف وزارت آموزش و پرورش.

4-8- تجهیز مدارس به فناوری اطلاعاتی و ارتباطی و فراهم آوردن زمینه استفاده بهینه از آموزش‌های مرتبط با فناوری‌های نو در مدارس.

9- افزایش اختیارات و ارتقای نقش مدرسه جهت تحقق اهداف و مأموریت‌های مندرج در ماده یک سیاست‌های کلی و تقویت مناسبات صحیح و سازنده آموزش و پرورش با خانواده‌ها، رسانه‌ها و جامعه به عنوان نقطه اتکاء دولت و ملت در توسعه همه‌جانبه با تعیین استانداردهای آموزشی و پرورشی و ارتقاء پاسخگویی مدارس در برابر مردم و نظام آموزش و پرورش با تأمین نظارت‌های لازم.

10- توسعه و تعمیق عدالت آموزشی و پرورشی در کشور و فراهم آوردن فرصت‌های برابر آموزشی و پرورشی برخوردار از کیفیت برای تمام مردم ایران در مناطق مختلف کشور و تقویت آموزش و پرورش مناطق مرزی با تأکید بر توانمندسازی معلمان و دانش‌آموزان این مناطق

11- تأمین ثبات مدیریت در آموزش و پرورش با رویکرد ملی و دور نگه داشتن محیط آموزش و پرورش از فراز و نشیب‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی.

12- ضرورت هماهنگی و انسجام بین اهداف، سیاست‌ها، برنامه‌ها و محتوای تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش، آموزش عالی و سایر دستگاه‌های ذیربط و ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش از نظر شاخص‌های کمی و کیفی در سطح منطقه و جهان به منظور تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران.

13- توسعه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آموزش و پرورش برای حضور فعال و سازنده در صحنه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای.

14- استقرار نظام جامع رصد، نظارت،ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش.

 

کد خبر 128103
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز